Nekromanti Handgemäng

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Ringarna gör inte mycket nytta... [EDITED]

De flesta har kläder på sig. Till och med alla ringbrynjor (förutom trukh-ringbrynjan) är vadderade.

Alltså -5 trauma och smärta.

Om någon har läder på sig, -10 trauma och smärta.

Eftersom att det rör sig om flera ringar med magnitud 1, så måste man slå en skada på mer än 5 för att komma igenom tyg, och en skada på mer än 10 för att komma igenom läder. Inte så stor chans. Inte ens med Ob3T6.

Slå vart blixten träffar! (om du är slö kan du ta en T10-tabell från Eon 1 eller NeoTech 1 så slipper du detaljerna) På stickskadetabellen (den korrekta tabellen för blixtar och blödningar och magiska skador) är bröstkorgen ett vanligt träffområde, jämte buk och armar. Där har man ofta kläder, och inte sällan läderkläder (det rimmade!).

Om man har en tröja och en jacka, borde man alltså få -15 på skadan.

'Blödning' är en bättre effekt, men den kräver å andra sidan nekrotropi. Inget problem med demoniskt aggregat förstås, men det är få som kan nekrotropi - alltså få som kan göra en sådan artefakt.
Det något tråkiga med den idén (del 2) är att inte blödning dödar direkt ( = fienden får tid att banka in skallen på magikern)...

'Smärta' går bra, men inte i artefakter såvida du inte använder ackumulatorer ( = tar slut snabbt). Daimotropi kan inte transformeras till psykotropi.

Kort sagt, ringarna är värdelösa om målet har på sig så mycket som en halsduk!

Så var det problemet löst /images/icons/smile.gif!

P.S.
..."speciellt eftersom jag verkligen hatar nazister."

Det är rätt - så fort någon tycker annorlunda, slå ned honom! Olika åsikter får ju inte existera i vårt "demokratiska" samhälle. (påminner farligt mycket om allas vår käre diktator Stalin eller till och med Hitler)
D.S.

[EDITED]

Det här är förresten inlägg nummer 40'000 på Eon-forumet! /images/icons/laugh.gif

Re: Ringarna gör inte mycket nytta... [EDITED]

EH??? Janne, din grupp hatar kobolder? Och jag som trodde det var illa när jag fundera på att spela en kille med 22 FV i Kafer-granasch.....

Måste visa denna thread för min sl. Han har alldeles snedvänd blick på koboldighet. Jag är inte kobold, Jannes spelare är.

Jokimmolator

Veteran
Hmmm...

Många problem för Kalle... Men han kan nog ta de flesta:

1. Lönnmördarproblemet:
Kom det en lönnmördare och träffade honom i hjärnan när han sov utan hjälm t ex skulle han inte ens behöva slå dödsslag, och hans magiker (som han för övrigt drar i en pansarkärra efter sig för säkerhets skull) kan fixa eventuella avskurna strupar på Kalle, efter att Kalle bonkat lönnmördaren. Hur stor chans skulle lönnmördaren ha efter sin första attack egentligen? I Kalles stridskonst ingår slag, och därför skulle gör vardera av hans nävar minst Ob6t6 i skada... /images/icons/devil.gif Med tanke på vad han har i förflyttning skulle han, även om han har på sin rustning som är precis under BF * 2, kunna ikapp det mesta...

2. Magiproblemet:
Det som kan knäcka Kalle Kobold är i första hand magi, ja. Det han kan göra åt det är i första hand egen magi, ont ska med ont förgås nämligen. Det bästa vore egentligen en magiker/alkemist som är lika koboldad som Kalle själv, då skulle de vara oslagbara! Men om man antar att han "bara" sina två magiker som inte har alltför mycket alkemi och sånt, så kan vi konstatera att Kalle ju har både vaddering, kläder och alvglas (och alvglas leder väl inte ström?), så han klarar sig nog fint mot småalkemisaker... För det andra skulle han ha en rätt hyfsad chans även med ganska svåra döds- och chockslag; i genomsnitt kanske det krävs, säg, fem tärningar trauma eller smärta för att öka två nivåer på chock- eller dödsslag, på grund av att han har 10 skadekolumner, och dessutom har han -massor på dödsslag och svimslag...
Vidare kan man spekulera i vad hans magiker kan ha för något: Kanske har han en föremål på sig med en effekt som känner av kongelat-ansamlingar (vilket borde vara ganska så lätt när det rör sig om övredrivna mängder kongelat), så att han, om han kommer inom dess räckvidd meter, omedelbart kan dra sin Serinenaé (sa jag dra? Han har den alltid framme!) och meja ner alla som har långt skägg och/eller toppig hatt! /images/icons/devil.gif
Det som återstår då är väl alkemisaker som är riktigt feta... Jag kan ej de reglerna så bra att jag kan kobolda dem, men det skulle väl vara en av de farligare sakerna mot honom; bästa lösningen vore väl egna alkemiska saker som skyddar honom mot magi... Finns det verkligen så obalanserade effekter att han inte har en chans mot dem?

3. Oförutsedda saker:
Det farligaste för honom är nog ändå oförutsedda saker, som t ex om båten han skulle stå på plötsligt sjunker... Det kan man lösa genom att inte åka båt, men tänk om man måste... En annan sak kan vara den där besvärjelsen som gräver bort jorden... Det är då det kan vara bra att ha en Serinenaé till hands! Om magikern skulle vara gömd kan ju Kalle hålla tag i vagnen han drar på och dra sig upp...
Det finns säkert massor av andra saker som han kan drabbas av; men jag kommer nog inte att komma på alla... Dock finns det en nödlösning, som är nästintill omöjlig att motverka:

Kalle Kobolds bror, Kurre Kobold! /images/icons/devil.gif/images/icons/devil.gif/images/icons/devil.gif/images/icons/devil.gif

Azdeus

Veteran
Re: Hmmm...

I en kampanj som min spelledare håller på med så finns det en Demon som troligen skulle döda Kalle Kobold. Demonens rustning är oförstörbar och när dom spelade kampanjen första gången med den "gamla" gruppen så hade dom en jättemäktig häxa. Hon gjorde en fetblaffa ritual och lyckades ta bort EN utav runorna på demonens rustning, bara 2999 st kvar nu :gremsmile:.

När demonen blir sur så kastar han sitt bajsstora-extra-tunga-vassa-seghärdade-übermagiska kraggsvärd efter en. I snitt så gör han lika mycket skada som Kalle Kobolds rustning skyddar, och det riktigt otrevliga är att svärdet kommer tillbaka till handen när han har kastat det. Och den här jävla saken vid namn "Plåtburken" är "präglad" på att döda min rollperson en Jargisk inkvisitor.

Citat från min grupp första gången vi stötte på honom och hans svärd just klyvt en riddare i tornerrustning och fortsatt igenom tretton-fjorton hus (Det var då den vände):

Jag: "Hur jävla mycket skada gör den jävla saken egentligen?!?!?!?"

SL: "Fullt tillräckligt!"

Jag: "Jag använder min Qadosh för att förstöra demonen!"
Tärningsrassel.
"Jag lyckas, jag blir dock av med tolv qadosh!"

SL: "Ok, stryk din qadosh, mer händer inte!"

Jag: "VA?!?"

Azdeus

Veteran
Re: Ringarna gör inte mycket nytta... [EDITED]

Inser du parodin från det hela? "Jag hatar kobolder!" kommer det från hela gruppen unisont.Det räcker med att jag tänker på deras karaktärer för att jag ska få kväljningar.Jag tycker inte det är särskilt koboldiskt att spela en karaktär med 20 i kafer-granash. Jag tycker skiten med ringarna är tio ggr mer koboldiskt. Jag är inte riktigt lika bra på att utnyttja reglerna som dom är. Jag måste faktiskt erkänna att dom är "smartare" än vad jag. Och eftersom jag inte vill fuska så blir det riktigt klurigt att ge dom något motstånd. Skickar jag en armé på dom kommer armén med största sannolikhet att dö på något dråpligt sätt, eller så ger rollpersonerna sig, ber att få tas som krigsfångar, spenderar en dag med att kobolda fram en besvärjelse som släpper på bojorna dom har och som sedan söver vakterna.Jag har stött på värre hemmagjorda stridskonster än kafer-granash, jag har till och med gjort en själv. Det var då jag hade en adlig jargisk vapenmästare som hade vapenmästar föräldrar, var erkänd som mästare och hade gått i vapenskola, var 32 år gammal. Jag lyckades vinna svärdsspelen med honom. Detta var under den tiden som jag fick använda stridskonster när jag var spelare. När Silversurfan spelleder så tar han bort allt vad stridskonster heter. Man får ju inte vara lika bra som hans darken trots allt.