Nekromanti Handla på Amazon.co.uk

Cugel

Veteran
Jag undrar om någon har handlat med VISA på Amazon.co.uk. Jag försöker köpa böcker där men har problem med att mata in uppgifterna till VISA-kortet.
NEJ jag tänker inte lämna ut dem eller pm:a dem till någon här, lika lite som jag lämnar bort nyckeln till mitt bankfack!
Givetvis har jag mailat deras kundsupport, men de verkar inte förstå problemet, så jag hoppas någon kan hjälpa mig här.

Uppgifterna som ska matas in är:

Välj kort: Här väljer jag VISA.
Enter full creditcardnumber: Här har jag prövat att mata in endast de 16 siffrorna på framsidan av kortet, eller de 16 plus de 3 på baksidan. Jag har även prövat att mata in dem med och utan de mellanrum som finns mellan var 4:e siffra på kortet.
Enter name as it appears on card: På mitt kort står det EFTERNAMN och sen FÖRNAMN alldeles under. Jag har prövat att mata in EFTERNAMN FÖRNAMN samt FÖRNAMN EFTERNAMN samt EFTERNAMN, FÖRNAMN och slutligen FÖRNAMN, EFTERNAMN.
Expirationdate: Här väljer jag de siffror som står på mitt kort.

Jag har prövat alla kombinationer av dessa, men ändå får jag ett felmeddelande att kortuppgifterna inte stämmer.
Kortet funkar när jag handlar i vanliga butiker och hos andra nätshoper i UK (de har dock ett annat utseende, men jag matar in samma uppgifter) och saldot överstiger köpsumman+frakt med råge.

Jag är rätt frustrerad över detta så jag undanber mig svar som "skriv in numret som vanligt", "det kanske är problem med anslutningen", "du kanske har skrivit fel någonstans" eller liknande. Jag har matat in alla kombinationer av ovanstående flera ggr och dubbelkollat varje gång.

Jag vill veta exakt vilka uppgifter på ett vanligt VISA-kort som ska matas in var, hur och i vilken ordning.
Uppgifter som leder till en lyckad beställning belönas med valfri bok (troligen mest fantasy, sf och lite skräck) ur lådan jag just bar upp från förrådet (bild skickas till vinnaren).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har handlat många gånger på Amazon med mitt VISA, men jag vet inte om jag kan hjälpa till riktigt.

För mig har det liksom bara varit att skriva Förnamn Efternamn i namnrutan, kreditkortsnumret med den vanliga 16 utan mellanrum i nummerrutan, och inget Issue no eller start date. Och så rätt experation date.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
OJMR så behöver man skriva in den tresiffriga hemliga koden från kortets baksida också. CCS tror jag den kallas?

Jag brukar skriva namnet med stora bokstäver.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
wilper said:
OJMR så behöver man skriva in den tresiffriga hemliga koden från kortets baksida också. CCS tror jag den kallas?

Jag brukar skriva namnet med stora bokstäver.
Jag kollade, och hittar ingen ruta för den koden hos just Amazon, faktiskt.

Cugel

Veteran
Ja, det är ju det logiska sättet, och det som jag prövat flest gånger.
Jag skrev tillbaka till supporten, men om jag inte får nåt svar deletear jag ordern och prövar så igen.
Kanske VISA eller banken blockerar köpet eftersom de fått "felaktiga" uppgifter så många gånger från just Amazon (i och med att jag prövat minst 10 ggr)? Fast då borde de väl kontakta mig?
En annan sak jag tänkte på var adressen. man matar ju in "Invoice adress" och "Delivery Adress" och formuläret är ju anpassat till UK med fält för Town/City, County, och Postal Code (jag är osäker på stavningen på det sista). Jag skrev Stockholm (min postadress) i Town/City eftersom den var obligatorisk, inget i County-fältet, och postnumret i Postal Code-fältet. Jag antar att detta är samma uppgifter som VISA och/eller banken har, eftersom det är min hemadress, men jag har flyttat sen jag skaffade kortet så jag är inte 100.
Dock har det gått bra med dessa uppgifter hos andra nätshoper i UK.
Tack för hjälpen i alla fall!
Om detta funkar får du (Krank) alltså välja en valfri bok ur den ännu oöppnade förrådslådan.
Vilket antiklimax om den skulle innehålla gamla skolböcker... men då hämtar jag fanimej upp en ny låda!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Vissa banker sätter spärrar på kortköp från utlandet för att minska risken för bedrägerier. Min bank gör det; jag har manuellt ställt in vilka länder som är OK. Alla andra är otillåtna.

Cugel

Veteran
Ok, fast jag har ju handlat från UK tidigare.
Hur som helst måste jag snacka med banken i morgon.
Jag försökte en sista gång med Kranks förslag (samma som jag prövat minst 2 ggr tidigare) men fick samma felmeddelande.
Ungefärlig översättning: "Din bank kräver att du ändrar något av följande: Kortnummer, Utgångsdatum, [nåt mer, har glömt vad], alternativt väljer ett annat betalningssätt."