Nekromanti Handlingar som i dod?

Zoid

Veteran
Jag bara undrar om det är någon som har lyckats hitta på ett vettigt sätt att använda flera handlingar per stridsrunda utan att använda extra tärningar, som i drakar och demoner med tillräckligt mycket i smidighet, om man har tillräckligt mycket i rör, eller "små vapen".

Stridsfursten

Veteran
nej, inte vad jag vet iaf... bara om du har färdigheten "två vapen" å har två enhandsvapen så får du en extra handling utan ökning.... eller om du har kvickt anfall.... jag tycker det är bra med ökning på fler handlingar, det gör juh att man tänker sig för, eftersom fummelrisken blir stor....

det är vad jag tycker =)

Pendragon

Swashbuckler
Jag bara undrar om det är någon som har lyckats hitta på ett vettigt sätt att använda flera handlingar per stridsrunda utan att använda extra tärningar, som i drakar och demoner med tillräckligt mycket i smidighet, om man har tillräckligt mycket i rör, eller "små vapen".
Nej, varför skulle man göra nåt sånt? Det nuvarande systemet funkar väl bra som det är? Har man högt fv så kan man räkna med att klara svårare färdighetsslag, och därmed göra fler handlingar.

/Joel

Zoid

Veteran
sant, sant..... hmmm... jaja..... jag ska nog ta och kolla igenom det en gång till.....

Honken

Hero
Alltså, jag kan tycka att om man ser defenitionen av en attack, som ett utbyte slag och utfall. Det innebär att man bara slår ett anfall/utfall per stridsrond. Generellt tycker jag att mekaniken under en stridsrond funkar bra som den gör, den är ju ändå bara 4 sekunder.

/Honken

Gormasus

Veteran
Jag kan tyvärr inte hålla med dig, ett slagsmål är över på några sekunder i verkligenheten, kanske runt 12-16 sekunder det vill säga 4-5 stridsrundor om man som du räknar en runda som 4 sekunder, under denna period delar man garanterat ut mer måttningar och slag än just 4-5!!

Sankt Creigh

Warrior
Sluter upp vid Gormasus, det bör rimligtivs gå att dela ut fler slag under 4-5 rundor, som sagt med hänvisning till verkligheten.

Om det finns något bättre system för detta än vad som används idag till Eon låter jag däremot vara osagt. Tycker det funkar bra.

// Creigh

Hike

Veteran
Nja, det beror väll på vad man menar som slag, och hur slagsmålet ter sig. Om jag ger någon en rak höger på näsan så kan det bli rätt svårt att få in ytterligare en träff innom 4 sekunder (eftersom personen i fråga antagligen kommer kastas tillbaka en bit p.g.a träffen). Men om det liknar en boxningsmatch där båda parterna bara står och slår varandra på mycket nära håll i bröstkorger och huvet så kan man nog få in fler slag, men dessa gör antagligen inte lika mycket skada.
Slåss man sedan med vapen så är det faktiskt inte så troligt att man får in speciellt många slag på en kort tidsperiod (såvida vapnet inte är mycket lätt/litet och man är väldigt nära).
Sålunda tycker jag att systemet i EON är väldigt bra, även om man kan tänja på gränserna om det så behövs.

Krille

Super Moderator
Skyltdockesyndromet

"Jag kan tyvärr inte hålla med dig, ett slagsmål är över på några sekunder i verkligenheten, kanske runt 12-16 sekunder det vill säga 4-5 stridsrundor om man som du räknar en runda som 4 sekunder, under denna period delar man garanterat ut mer måttningar och slag än just 4-5!!"

Varför man inte hinner slå femtielva knytnävsslag på fyra sekunder.

Det finns en tendens - överlag, inte bara specifikt hos Eon-spelare - att glömma att det finns en motståndare i striden också, som gör sitt bästa för att inte bli träffad. Det antas snarare att motståndaren är en skyltdocka som bara står och tar emot. Glöm den tanken och kom ihåg att en strid mellan två motståndare är dynamisk.

Honken

Hero
Re: Skyltdockesyndromet

Det finns en tendens - överlag, inte bara specifikt hos Eon-spelare - att glömma att det finns en motståndare i striden också, som gör sitt bästa för att inte bli träffad.

Dessutom, om man läser beskrivningen av en attack så är att man inte bara slår ett slag, utan en rad slag där attackfärdigheten bara är chansen att man får in en träff, eller hitta en öppning i den dynamiska striden.

/Honken

Sankt Creigh

Warrior
Re: Skyltdockesyndromet

Trots allt så står man inte bara still i en stridssituation, man rör på sig framåt/bakåt i sidled, plus att man delar ut ett slag eller två. Det är flera moment som verkar i det dolda under en runda, så som ovanämnda.

// Creigh - Som springer fram och tillbaka och viftar i luften för att illustrera......... på kontoret... :gremcrazy:

HerrBjörn

Warrior
Kanske om man har rör 20+ och ett enhandsvapen som är snabbt till exempel en lelldorin med 3/3 SI eller en värja med motsvarande...
Då borde man få en handling till speciellt om man klassas som skicklig i det..
Kanske om man har 21-22 i fv så får man en extra handling istället
för plus 0b1t6 i skada eftersom man då gör mycket snabba
anfall och är mycket skicklig...
vad sägs om det?

Pendragon

Swashbuckler
Kanske om man har rör 20+ och ett enhandsvapen som är snabbt till exempel en lelldorin med 3/3 SI eller en värja med motsvarande...
Då borde man få en handling till speciellt om man klassas som skicklig i det..
Kanske om man har 21-22 i fv så får man en extra handling istället
för plus 0b1t6 i skada eftersom man då gör mycket snabba
anfall och är mycket skicklig...
vad sägs om det?
Varför skulle man få bonusar dubbelt upp egentligen? Hög Rörlighet ger dig redan bonusar i form av hög grundchans samt en bonus på Vinit. Hög SI ger också bonus på Vinit. Högt FV ger högre chans att lyckas med flera anfall i samma runda.

Varför ska man få dubbelt upp med fördelar?

/Joel

HerrBjörn

Warrior
Tja det kan man fråga sig..
Detta har diskuterats i min grupp och största anledningen
är att slipa denna skadebonus på ett smidigt sätt då det skett flera protester..
Sen är det också så att en mycket smidig, mycket skicklig person
med ett enhandsvapen som för den delen är ett mycket snabbt enhandsvapen borde ju om nån
få extra handling då allt talar för att han skulle klara av det..
Alternativt tar man bort kvickt anfall och uppföljning och låter
stridskonsterna med dessa två tekniker inkluderade få en extra handling... :gremgrin:

Pendragon

Swashbuckler
Sen är det också så att en mycket smidig, mycket skicklig person
med ett enhandsvapen som för den delen är ett mycket snabbt enhandsvapen borde ju om nån
få extra handling då allt talar för att han skulle klara av det..
Men varför borde nån få en extra handling överhuvudtaget?
Den extra handlingen man får för två vapen kanske inte alls symboliserar att du kan banka loss på fienden i snabbare takt, utan det symboliserar att när du har två vapen ger det dig ett bättre läge att öppna upp fiendens garde, genom att t ex hålla undan hans vapen med ditt ena och sen anfalla med det andra. Det verkar betydligt mer trovärdigt. Tycker jag i alla fall.

Dessutom är ett vapen med SI 3/3 inte särskilt snabbt. Det snabbaste allroundvapnen är lätta tvåhandssvärd såsom Melorsvärd, Cirecald och Lyfali som har ett SI på 4/4 och den alviska staven Visna som har 4/5 i SI. Vill man lägga mer krut på stridens öppning kanske man ska kika lite närmare på olika stångvapen där SI kan hamna på värden som 6/3 och liknande.
Om du inte är medveten om vilket enormt övertag SI ger, bör du nog läsa igenom reglerna för vinit, försvarare och anfallare igen.

/Joel

HerrBjörn

Warrior
Men varför borde nån få en extra handling överhuvudtaget?
Fråga inte mig?
Det var inte jag som startade råden...
Om du inte är medveten om vilket enormt övertag SI ger, bör du nog läsa igenom reglerna för vinit, försvarare och anfallare igen.
Tro mig jag är väl medveten om reglerna för SI men jag
försöker bara hjälpa de som vill spela med extra handlingar...
Trots allt är Lelldorin det snabbaste enhandssvärdet och det var
enhandsvapen vi disskuterade..
Så inga personliga angrepp om att jag skulle vara okunnig i spelets regler tack :gremmad:

Pendragon

Swashbuckler
Fråga inte mig?
Det var inte jag som startade råden...
Jag kanske frågade för att jag ville ha ditt svar? Det vill säga den överlägset vanligaste anledningen till att någon ställer en fråga.

Tro mig jag är väl medveten om reglerna för SI men jag
försöker bara hjälpa de som vill spela med extra handlingar...
Och jag undrade varför man skulle vilja ha såna regler, då de bara är en upprepning av en funktion som redan finns i systemet.

Trots allt är Lelldorin det snabbaste enhandssvärdet och det var
enhandsvapen vi disskuterade..
Lelldorin svärdet har ett SI på 3/3. Inget anmärkningsvärt egentligen, samma som för ett vanligt stridssvärd. Calanasvärdet och Celancald har bägge ett SI på 3/4, dvs snabbare. I de fall man klarar av att greppa ett slagsvärd eller ett carwelan i en hand är de också snabbare enhandssvärd.

Så inga personliga angrepp om att jag skulle vara okunnig i spelets regler tack
Angrepp? Nejdå. Däremot verkar du inte ha kollat så noga i tabellerna. Något man kanske borde göra innan man uttalar sig om deras innehåll. Åtminstone. om manska bli förnärmad när man blir rättad.

/Joel