Nekromanti Handouts

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hallå på er!

Eftersom jag och Foggmock tidigare har diskuterat handouts så tänkte jag tipsa om hur jag brukar göra med lappar, kartor m.m.

Man tar helt vanligt teckningspapper av den lite tjockare sorten (köp ett bra ritblock på någon affär som tillhandahåller dyligt). Koka upp en kanna kaffe och häll över den i en skål eller form. Riv till papperen i lagom stora bitar, tillse att kanterna är rivna så att man inte ser de raka, skurna kanterna. Ner med papperen i kaffeskålen, ett i taget. Knyckla ihop papperet och dränk det ordentligt i kaffet. Det går bra att hantera papperet rätt hårdhänt, det håller. När pappertet är ordentligt dränkt i kaffe och duktigt ihopknycklat (är det ett riktigt ord?), ta upp papperet och häng det på tork. Nu får du ett riktigt slitet och gulnat pergament som är perfekt att rita små kartskisser, skriva brev m.m. på. Skriv med en kaligrafipenna, de är inte så dyra. Se till att texten inte ser alltför modern ut, gör den gärna lite runaktig med vassa kanter för att passa DoD6. Efter du har skrivit/ritat klart så tar du och svärtar ned tummen med lite bläck och kladdar på papperet så att det blir lite skitigt och texten blir svårläst. Klart!
Komplettera gärna med ett vaxsigill, rött vax brukar säljas lite överalt i jultider, det är bara att elda på det med en tändare så det droppar på papperet och trycka till med någon bra stämpel.

Så, låt höra. Vad är era tips?

Rising

Vila i frid
Luktar det inte kaffe om papprena sedan då? Jag tar förvisso och airbrushar mina gamla pergament med gulbrun vattenfärg när de skall se patinerade ut, men det är det ju inte alla som kan...

Förresten, jag kan ge ett enkelt och bra tips om någon vill bildbehandla ett fotografi i Photoshop så det ser gammalt och sepiatonat ut:

1: Gör först bilden svartvit genom att välja Bild - Läge - Gråskala

2: Gör sedan bilden till en duplexbild genom att välja Bild - Läge - Duplexfärg.
(Om bilden var svartvit från början kan du gå direkt hit)

3: Det kommer nu upp ett fönster. Dra först ner rullgardinsmenyn vid Typ: och välj "Duplexfärger". Vid raden för "Färg 2:" så ser du en stor, vit ruta. Klicka på den och skriv "714" för att få upp en pantonefärg som är lite orange-beigeaktig. (Eller välj en valfri annan färg)

4: Sådärja. Kör lite brus oxå, så ser det riktigt gammalt ut. Bra, va?

/Rising

Troberg

Sinister eater
Och om man gillar sånt där tunt, amerikanskt kaffe så kan man bara lägga dem i varmt vatten när man är klar med dem!

Zaphod_UBBT

Swordsman
Re: Handouts (halv-OT)

Okej. Inte så DOD, men vafasen.
Jag är lycklig ägare till en skrivmaskin från mitten av 1940-talet. Den låter som en fabrik, men skriver ack så vackert. Passar utmärkt till Cthulhu om man spelar 1920-tal.

OT=Off Topic

Organ

Out of time, out of mind

>Jag är lycklig ägare till en skrivmaskin från mitten av 1940-talet. Den låter som en fabrik, men skriver ack så vackert. Passar utmärkt till Cthulhu om man spelar 1920-tal.

På vad sätt skiljer sig resultatet från något skrivet med en nyare skrivmaskin?

/Anders

Lambi

Swordsman
Trycka till med en stämpel låter gudalikt bra... men varifrån får man en ball stämpel...?

Foggmock

Myrmidon

"..låter som en fabrik, men skriver ack så vackert."

Tja, det där kanske? 8)

Den har antagligen ett mysigt typsnitt, inte som Times New Roman eller vad det sitter i di där moderna tingesterna.

Organ

Out of time, out of mind
>Trycka till med en stämpel låter gudalikt bra... men varifrån får man en ball stämpel...?

Använd ett gammalt mynt, ju äldre desto bättre! En del väldigt gamla finns att få tag på för en billig peng. T.ex finns det romerska mynt att lägga vantarna på för runt 50-lappen(!). Om man inte har en mynthandel där man bor kan man alltid kolla in auktionssajter på nätet som t.ex E-bay eller tradera.

/Anders

Eksem

Champion

Åh, jag ska börja spela De Profundis och är i stort behov av en sådan! Var får man tag på en?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Luktar det inte kaffe om papprena sedan då? Jag tar förvisso och airbrushar mina gamla pergament med gulbrun vattenfärg när de skall se patinerade ut, men det är det ju inte alla som kan...

<hr></blockquote>

Jo, lite luktar det om dem, men det är svagt och det luktar inte riktigt kaffe... Mer unket, och det är ju ingen nackdel. Airbrush är ju suveränt men alla kanske inte finner det värt att köpa en sådan bara för att spreya handouts/images/icons/wink.gif Dessutom får papperet en härligt "gammal" yta av kaffebehandlingen. Det känns liksom gammalt bara man tar i det.