Nekromanti Hantverk: Göra rollformulär B4?

Vindhand

Myrmidon
Jag satte mig ned för att konstruera ett rollformulär och sträckte mig genast efter datorn med diverse layout-mjukvara när jag fick en mysko idé... Med tanke på att formuläret skall vara till ett fantasyspel där det inte finns tryckkonst eller datorer för den delen kanske resultatet skulle ge litet fel intryck. Kanske skulle man i stället handrita formuläret?

Är det någon som försökt sig på något i den stilen? Är det värt ansträngningen för litet känsla eller är det viktigare att optimera för läsbarhet?

Herr Brownswick

Veteran
"Är det någon som försökt sig på något i den stilen? Är det värt ansträngningen för litet känsla eller är det viktigare att optimera för läsbarhet?"

Även om rollformuläret är ritat så måste man fortfarande kunna uttyda de olika delarna relativt lätt,. Känsla i all mening men rollformuläret måste vara användbart och inte förstört som tex eons. Och även "ritat" måste nog bestå av en del "professionalism", ett kladdigt handritat med blyerts och sen uppkopierat på en kopiator med dålig toner ger nog inte så mycket känsla hur väl tanken än må ha varit. Men visst vill man ha ett rollformulär som är associerbart med rollspelet, och däri ligger det ett arbete oavsett om man gör det stilrent eller lite friare,. Användbarheten går först.

Herr Brownswick

Rickard

Urverk speldesign
"...du tar en titt på ark med struktur /.../ Jag brukar välja en lite brungul ton på mina ark de ger en gammaldags härlig känsla."
Och jag brukar välja papper som ser ut som om det är knöggligt.. Felet är väl att det bara är tryckt på en sida.. Eller finns det papper som är tryckt på båda? Det är rätt nyligt som jag började med det..
En annan nackdel är att det kan vara svårt att läsa på rollformuläret.. Särskilt när det är <STRIKE>nersläckt</STRIKE>... skum belysning i spelrummet..

Eh, jo.. För att knyta an till orginaltråden.. Att göra handskrivna rollformulär är en lika ball idé som att göra handskrivna hemsidor.. Men hur lätt är det att göra't snyggt? Visserligen.. Förr i tiden var man väl tvungen att göra handskrivna rollformulär (i.a.f. jag) för att sedan kopiera dem..

/[color:448800]Han</font color=448800> som läste titeln "Göra rollformulär B4?" och undrade över vad det var för typ av pappersformat (jmf: A4)

[edit]<small>
Insåg att " nersläckt " var ett illa valt ord

Storuggla

Champion
Det är rätt nylkigt som jag började med det..

Ursäkta en okynnig men "nylkigt"?

Storuggla, undrande

Eksem

Champion
Ett papper av storleken B4 är 250*353 mm stort. Alltså något större än ett A4 (210*297 mm).

Vindhand

Myrmidon
ett kladdigt handritat med blyerts och sen uppkopierat på en kopiator med dålig toner ger nog inte så mycket känsla hur väl tanken än må ha varit

Mjo, jag tänkte nog scanna in orginalet och renrita det en aning... Så det kommer fortfarande passera genom en laserskrivare... skillnaden är att det inte kommer vara dator-precist eller något välkänt typsnitt :)

Jaja, får se hur ritandet går :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon
Att göra handskrivna rollformulär är en lika ball idé som att göra handskrivna hemsidor.. Men hur lätt är det att göra't snyggt?

Ja, det kan vara ett problem... får se hur bra jag lyckas...

Rickard

Urverk speldesign
Re: Hantverk: Göra rollformulär B4? [OT]

"Ett papper av storleken B4 är 250*353 mm stort. Alltså något större än ett A4 (210*297 mm)."
Men det var väl ändå inte det som åsyftades, utan att han hade B4 i Hantverk (DoD-färdighet)..

/[color:448800]Han</font color=448800> som ändå tackar för info:n

Rickard

Urverk speldesign

"Det är rätt nylkigt som jag började med det..

Ursäkta en okynnig men 'nylkigt'?
"
Vad då? Var såg du det? /images/icons/wink.gif

/[color:448800]Han</font color=448800>, smart

Tippis

Warrior
<blockquote><hr>... skillnaden är att det inte kommer vara dator-precist eller något välkänt typsnitt<hr></blockquote>Tjaa... så länge du inte använder Word, eller något annat "excuse-for-a-program", så är det ju ganska lätt att bli av med dator-precisionen. Bara för att du gör det på dator behöver ju inte betyda att du inte gör det för hand. Men, jo, att hitta ett innovativt typsnitt som inte ser ut som ett typsnitt kan vara lite lurigt, men det beror ju på vilken teknologinivå spelet ligger på, å andra sidan. Finns det plåtrustning? Då finns även blytyper...

Eksem

Champion

Jag kopplade också till DoD-färdigheten sen, men tänkte först att det handlade om att göra rollformulär i B4-format.

Vindhand

Myrmidon
Finns det plåtrustning? Då finns även blytyper...

Inte nödvändigtvis... alla världar måste inte följa samma utvecklingslinje :gremsmile:

Eksem

Champion
Men finns det plåtrustning så finns det åtminstonde skumma typer. Den utvecklingen är alltid oundviklig =)

Nåvel, de första typerna försökte ju faktiskt härma handtextandet. Fast nu minns jag inte längre vilken slutsats jag tänkte dra av det...

Nåväl, det låter ju som en verkligt kul idé i alla fall! Ser fram emot resultatet!

Tippis

Warrior
technofantasy

Naturligtvis riskerar det att hamna i det gamla hederliga "when skavens roamed the earth"-facket... Men ändå, att kunna reproducera böcker på ett enkelt sätt står antagligen högt upp på varje civilisations lista, när de väl kommit på det här med att skriva, lite oavsett hur deras utveckling ser ut. Fast det är klart, nu kan jag ju ha spelat för mycket Civ3 igen... /images/icons/hairy.gif

Vill man annars få se lite roliga funderingar på vad di därna gamlingarna höll på med egentligen, kan jag tipsa om "Keepers of Genesis" (Graham Hancock & Robert Bauval) - en fin liten bok som ger de stackars egyptologerna en massa hårda naturvetenskapliga snytingar innan den degenererar till en övning i numerologi...

Vindhand

Myrmidon
Re: technofantasy

Men ändå, att kunna reproducera böcker på ett enkelt sätt står antagligen högt upp på varje civilisations lista, när de väl kommit på det här med att skriva, lite oavsett hur deras utveckling ser ut.

Det var ett ganska stort gap mellan "europeisk kultur kan skriva" och "europeisk ultur kan trycka böcker med blytyper". All nödvändig teknologi (blygjutning, hävstång, skriftspråk med få och enkla tecken... o.s.v...) fanns redan i förkristlig tid...

Teknologisk utveckling kan nog ske på ganska annorlunda vis än vad Civ-3 anser :gremsmile:

Tippis

Warrior

<blockquote><hr>Teknologisk utveckling kan nog ske på ganska annorlunda vis än vad Civ-3 anser :gremsmile:<hr></blockquote>Jo, vad de inte tar upp är exempelvis tillgång och efterfrågan. Om jag fått saken korrekt förklarat för mig, så beror Gutenbergs timing i historien mer på att det vid det laget hade blivit vanligare med läskunniga utanför adels- och kyrkväsendet. Innan dess skedde all "massproduktion" för eget syfte - de som läste kopierade själva sina verk (om än på order av andra). Men så plöstligt började det komma en massa rika uppkomlingar som kunde läsa, och som skickade sina barn till skolan, och som ansåg att de hade bättre saker sig för än att sitta i sin cell och kopera gamla luntor - det vore så mycket bekvämare om någon kunde kopiera böckerna åt en... Och vips... Liknande skäl ska tydligen ha legat bakom framkomsten av tryckerikonsten på andra ställen.

At least... so I was told...

Vindhand

Myrmidon

Mjo, det är vad jag också fått för mig... Dessutom kan man ju tänka sig att en dogmatisk religion gärna håller böcker och dess "farliga" kunskap för sig själva :)

I.o.f.s. brukar läskunnigheten vara rätt utspridd i fantasyvärldarna så man undrar ju litet vad folk läser... :gremsmile:

Jimmy

The One Ringkvist

Mina legendariska A3 formulär till WFRP är klipp å klistra å en svart tuschpenna...

Kul tråd..ska nog scanna ett ex och lägga upp på någon site..

ps. på 80-talet hade jag ingen schysst dator att fixa dtp på...

Tippis

Warrior

<blockquote><hr>på 80-talet hade jag ingen schysst dator att fixa dtp på...<hr></blockquote>ha! jag kan vara värre! /images/icons/wink.gif
ehm.. ehm... jag gjorde ett på skrivmaskin! det var jätteroligt tills man fick slut på raderband/tipex... /images/icons/king.gif