Nekromanti Hantverk i 6:e Utgåvan

Satans Child

Veteran
tjenare!
jag är nybörjare till Drakar&Demoner och jag har 6:e utgåvan.
kan någon förklara för mig hur man använder färdigheten Hantverk?

jonix

Warrior
Oj!

Trodde ett tag att du hade missat en hel sida och var på väg att bara ge dig numret på sidan... sedan visade det sig att det är jag som har missat en hel del (tagit för givet).
Ursäkta att jag trodde dumma saker om dig... /images/icons/blush.gif

I Vildhjarta står det faktiskt (enligt mig) mer om hantverk och hur man skall "använda" denna färdighet än vad det gör i grundboken... eller rättare sagt i Vildhjarta finns det som inte förklaras i grundboken, att man slår ett färdighetsslag (1T20) mot Hantverk (!?), dessutom så gäller det inte bara att kunna göra föremålet, man måste dessutom ha kunskap om diverse saker runt omkring (vill inte avslöja för dem som inte spelat klart Vildhjarta). FÖr er som har spelat vildhjarta hänvisar jag till sidorna 40-41.

Summan av kardimuman är väl att det är en massa saker som skall fixas innan man har sitt hantverk färdigt.
När det gäller kunskapsnivåerna så tolkar jag det som att man får just det resultatet som färdighetsvärdet visar om man lyckas med slaget. Jag vet inte om resultatet och kunskapsnivåerna har med tiden att göra dvs det tar lika lång tid för en hantverkare med FV 5 att göra ett skitföremål som det tar för hantverkaren med FV 18 att göra ett mycket fint föremål, men det tror jag inte.

Men vad händer ifall om en dunderbra hantverkare får för sig att göra ett halvkasst jobb? Hur lång tid tar detta? Hur mycket lättare får hantverkaren på sitt slag?
Det är väl upp till SL, men några direkta regler finns inte, inte riktlinjer heller.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Hasse

Hero
Re: Oj! (redigerat)