Nekromanti Hantverk i 6:e Utgåvan

Satans Child

Veteran
tjenare!
jag är nybörjare till Drakar&Demoner och jag har 6:e utgåvan.
kan någon förklara för mig hur man använder färdigheten Hantverk?

jonix

Warrior
Oj!

Trodde ett tag att du hade missat en hel sida och var på väg att bara ge dig numret på sidan... sedan visade det sig att det är jag som har missat en hel del (tagit för givet).
Ursäkta att jag trodde dumma saker om dig... /images/icons/blush.gif

I Vildhjarta står det faktiskt (enligt mig) mer om hantverk och hur man skall "använda" denna färdighet än vad det gör i grundboken... eller rättare sagt i Vildhjarta finns det som inte förklaras i grundboken, att man slår ett färdighetsslag (1T20) mot Hantverk (!?), dessutom så gäller det inte bara att kunna göra föremålet, man måste dessutom ha kunskap om diverse saker runt omkring (vill inte avslöja för dem som inte spelat klart Vildhjarta). FÖr er som har spelat vildhjarta hänvisar jag till sidorna 40-41.

Summan av kardimuman är väl att det är en massa saker som skall fixas innan man har sitt hantverk färdigt.
När det gäller kunskapsnivåerna så tolkar jag det som att man får just det resultatet som färdighetsvärdet visar om man lyckas med slaget. Jag vet inte om resultatet och kunskapsnivåerna har med tiden att göra dvs det tar lika lång tid för en hantverkare med FV 5 att göra ett skitföremål som det tar för hantverkaren med FV 18 att göra ett mycket fint föremål, men det tror jag inte.

Men vad händer ifall om en dunderbra hantverkare får för sig att göra ett halvkasst jobb? Hur lång tid tar detta? Hur mycket lättare får hantverkaren på sitt slag?
Det är väl upp till SL, men några direkta regler finns inte, inte riktlinjer heller.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Hasse

Hero
Re: Oj! (redigerat)

"Jag vet inte om resultatet och kunskapsnivåerna har med tiden att göra dvs det tar lika lång tid för en hantverkare med FV 5 att göra ett skitföremål som det tar för hantverkaren med FV 18 att göra ett mycket fint föremål, men det tror jag inte."

Rent generellt så är det väl så att ju bättre/finare ett föremål skall var dessto längre tid tar det att göra. Dock kan jag tänka mig, inom rimliga gränser, att ett dåligt föremål gjort av en amatör har tagit lika lång tid för amatören att göra som ett bra föremål av en mästare. Varför, jo amatören är ovan och otränad medans mästaren är van kan sitt hantverk i sömnen.

För att återgå till de ursprungliga frågan.

Kontentan av det Jonix försöker säga i sitt inlägg är att du skall slå under det FV du har i ditt hantverk med en T20. Hur bra resultatet blir beror på vilkern kunskapsnivå ditt FV befinner sig på. Kan tillägga oxå att till vissa hantverk så behöver man viss utrustning för att kunna utföra hantverket. T.ex. en skräddare utan nål och tråd samt tyg lär inte göra många saker.

Ett exempel:
Dare är en skräddarlärling [YN lärling) med FV 9 i Sömnad. Han skall göra en skjorta. (Spelaren slår med en T20 för att se om han lyckas, resultatet blev 8 så han lyckades.) Särken Dare gjort är av den kvalitet som beskrivs för de olika kunskapsnivåerna. (dvs i detta fall begynnande kunskaper, FV var ju 8)
Det har nu gått 20 år och Dare har blivit skräddarmästare (YN:mästare) och han har nu FV 17 i hantverk sömnad. De gånger han lyckas med sitt hanverk (dvs slår under 17 med T20) så håller hans produkter den kvaliteten som beskrivs i nivån: utmärkta kunskaper.

Hoppas dina frågetecken rätats ut.
Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-18 20:38.</EM></FONT></P>

jonix

Warrior
!jO

Rent generellt så är det väl så att ju bättre/finare ett föremål skall var dessto längre tid tar det att göra. Dock kan jag tänka mig, inom rimliga gränser, att ett dåligt föremål gjort av en amatör har tagit lika lång tid för amatören att göra som ett bra föremål av en mästare. Varför, jo amatören är ovan och otränad medans mästaren är van kan sitt hantverk i sömnen.

Så klart! Men kan du ge någon riktlinje? Något exempel? Eller är frågan för generell.. hur mycket kortare tid tar det för en mästare att göra ett kasst föremål? hälften? en tiondel?

Kontentan av det Jonix försöker säga i sitt inlägg är att du skall slå under det FV du har i ditt hantverk med en T20. Hur bra resultatet blir beror på vilkern kunskapsnivå ditt FV befinner sig på. Kan tillägga oxå att till vissa hantverk så behöver man viss utrustning för att kunna utföra hantverket. T.ex. en skräddare utan nål och tråd samt tyg lär inte göra många saker.

Och inte bara det.
användbara färdigheter när man gör ett föremål kan vara;

-Heraldik -Om man skall göra något märke eller något
-Kulturkännedom -Vissa kulturer vill ha föremålen på ett visst sätt.
-Målning -Den rent estetiska kunskapen i att göra något snyggt och inte bara användbart
-Hantverk -Annat hantverk som kan vara användbart när föremålet görs.

Lie exempel bara.

jonix.e@sweden.com

Hasse

Hero
Re: !jO

"Så klart! Men kan du ge någon riktlinje? Något exempel? Eller är frågan för generell.. hur mycket kortare tid tar det för en mästare att göra ett kasst föremål? hälften? en tiondel?"

Frågan är nog lite generell, dels beror det på "finliret" i det som skall göras. Ex. slät ring jmfrt med en brosch som ser ut som en ros. Sedan blir ju frågan hur mycker sämre föremålet skall vara, frågan är om en mästare ens vill göra kassa föremål, det kan ju äventyra hans rykte.

Men för att ge ett generellt svar så tror jag att en tidskapning med hälften är när det är som mest. 3/4 eller 4/5 känns mer realistiskt. Fast detta är å andra sidan enbart gissningar ifrån min sida.

"Och inte bara det.
användbara färdigheter när man gör ett föremål kan vara;

-Heraldik -Om man skall göra något märke eller något
-Kulturkännedom -Vissa kulturer vill ha föremålen på ett visst sätt.
-Målning -Den rent estetiska kunskapen i att göra något snyggt och inte bara användbart
-Hantverk -Annat hantverk som kan vara användbart när föremålet görs."

Precis och ett till:
Botanik: kan var bra oxå om man inte vill gå i enbart "grå" kläder. Växtfärgning kan iofs vara ett hantverk i sig men det kan vara bra för en skäddare att kunna detta själv.

Hasse

Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-18 20:54.</EM></FONT></P>

Organ

Out of time, out of mind

Är inte debatten lite omvänd? Jag tror knappast att någon rusar in till en skräddare och säger någonting i stil med:

Kund - Hejsan mäster Silvernål. jag skulle vilja att du sydde upp en skjorta av lite halvtaskig kvalité åt mig.

Skräddaren - Nej, nej säger skräddar´n! Skräddar´n säger nej! (pun intended). Mina skjortor blir alltid bättre än så. Fast om du verkligen vill kan jag visserligen sy lite vingligt och ojämt.

Kund - Det blir bra det. Om du dessutom kunde göra ena ärmen lite längre än den andra skulle jag bli dig evigt tacksam.

Skräddaren - Ok, som du vill. Säg bara inte att det är jag som gjort den. Du får den dessutom för halva priset om du säger att du köpte den av mäster Gyllensax på andra sidan gatan.

Kund - Deal!

Jag tror nog att de skjortor som eventuellt sys i en lägre kvalité än skräddarens färdighetsnivå snarare kommer till under tidspress på ungefär följande sätt:

Kund - Hejsan mäster Silvernål. Jag behöver en skjorta fort som attan.

Skrädaren - Jaha...(tänker efter)...Den blir färdig på lördag.

Kund - Men jag behöver den fortare än så! Imorgon reser jag härifrån och då behöver jag ha skjortan med mig. Jag betalar extra om du snabbt fixar en åt mig. Fast om du inte kan göra det kan jag ju alltid höra med mäster Gyllensax (tittar menande på mäster Silvernål)

Skräddaren - Jaja, jag antar att jag kan svänga ihop nått tills imorgon. Men det blir ju inte samma höga kvalité som mina kunder är vana vid. Jag får göra den med en enklare krage, samt att jag kan inte garantera att manschetterna blir lika raka och jämna som vanligt om jag inte kan ta den tid det egentligen kräver.

Kund - Deal! När det är dags att ta av sig kavajen och gå runt i skjortärmarna är alla ändå för packade för att titta närmare på kvalitén på varandras kläder.

/Anders

Hasse

Hero

"Är inte debatten lite omvänd? Jag tror knappast att någon rusar in till en skräddare och säger någonting i stil med:

Kund - Hejsan mäster Silvernål. jag skulle vilja att du sydde upp en skjorta av lite halvtaskig kvalité åt mig."

sant.

"Jag tror nog att de skjortor som eventuellt sys i en lägre kvalité än skräddarens färdighetsnivå snarare kommer till under tidspress"

Jo det är ett tänkbart alternativ, ett annat är ju kunden ínte har tillräckligt med pengar för att betala för vad en välgjord skjorta egentligen kostar utan acceptarar att skjotans kvalitet blir sämre för det han kan betala.

Dock tror jag att en hantverkare med mästarbrev alltid försöker göra ett så bra arbete som möjligt utifrån de föresättningar som finns.

Hasse

Pink Floyd

Edgar

Warrior

"Precis och ett till:
Botanik: kan var bra oxå om man inte vill gå i enbart "grå" kläder. Växtfärgning kan iofs vara ett hantverk i sig men det kan vara bra för en skäddare att kunna detta själv. "

En skräddare borde kunna färga tyger, vilket han troligvis lär sig som lärling/gesäll. Jag anser att växtfärgning borde därför ingå i färdigheten sömnad automatiskt.

//Kalle - sjuk...

Hasse

Hero

"En skräddare borde kunna färga tyger, vilket han troligvis lär sig som lärling/gesäll. Jag anser att växtfärgning borde därför ingå i färdigheten sömnad automatiskt."

Du har en poäng där, det fick mig dock tänka i att osf så borde även en del av de färdigheter Jonix nämde ingå då det är troligen sånt som han får lära sig under sin lärningstid. T.ex. olika moden, kulturella skillnader i kladstil, heraldiska mönster.

Det som man skall använda de extra färdigheterna till är om De som skall göra är något ovanligt och som det inte är säkert att hantverkaren har lärt sig under sina år i yrket. T.ex. ovanligt klädstil, ovanlig heraldiskt märke, ovanlig tygfärningsmetod osv.

Hasse

Pink Floyd

jonix

Warrior
nope =)

Jag tolkar det som om att skrädderi är skrädderi och heraldik är heraldik så att säga.

Lika mycket som handelsresanden behöver mer än bara köpslå (tex. bluffa, värdesätta, språk, matematik) för att kunna köpslå effeltivt så behöver en skräddare mer än att bara sy kläder (tex. botanik, heraldik, kulturkänndom, värdesätta) för att kunna sy en snygg skjorta.

Vad skall en jägare ha färdigheten "Jaga" för? Ifall om jägaren inte kan smyga, zoologi, hantverk(laga mat) med mera... någon form utav vapenfärdighet är ju också lämplig att ha och underlättar jagandet...

Kanske därför det finns yrken?

Visst, färdigheterna går in i varandra lite grann, men A ger inte B, enligt mig.

jonix.e@sweden.com

Hasse

Hero
Re: nope =)

"Visst, färdigheterna går in i varandra lite grann, men A ger inte B, enligt mig."

Nä, inte automatiskt, vad jag menade var att en skräddare som varit verksam i många år antligen sytt en och annan skjorta med ett heraldiskt märke på och på så sätt behöver man ju inte slå för heraldik varje gång någon vill ha ett sånt märke men det förutsättar att skräddaren kommer ihåg märket dvs, gör han inte det eller det är osäkert om han gör det så skall givetvis färdigheten heraldik användas för att se om han kommer ihåg det.

Hasse

Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-21 16:29.</EM></FONT></P>

jonix

Warrior

Nä, inte automatiskt, vad jag menade var att en skräddare som varit verksam i många år antligen sytt en och annan skjorta med ett heraldiskt märke på och på så sätt behöver man ju inte slå för heraldik varje gång någon vill ha ett sånt märke men det förutsättar att skräddaren kommer ihåg märket dvs, gör han inte det eller det är osäkert om han gör det så skall givetvis färdigheten heraldik användas för att se om han kommer ihåg det.

Vad har då skräddaren i färdigheterna?

Enligt mig har skräddaren skädderi FV 10 och heraldik FV 3
typ något sådant, dvs skräddaren har inte färdigheten skrädderi FV 13

Motiveringen är att skräddaren inte blir bättre på att sy bara för att han sitter och gör en massa sköldmärken på sina hantverk, men däremot lär han känna igen sköldmärkena när han går ute på staden och kollar lite.

jonix.e@sweden.com

Hasse

Hero

"Motiveringen är att skräddaren inte blir bättre på att sy bara för att han sitter och gör en massa sköldmärken på sina hantverk, men däremot lär han känna igen sköldmärkena när han går ute på staden och kollar lite."

Nä det var inte det jag menade. Skräddarren blir bättre i skrädderi genom att sy men om vet vad han skall sy kan ev. bero heraldik och då slår man mot FV i heraldik om man nu inte anser att Skräddaren vet det redan. Sedan kan ju just detta problemet lösas enkelt genom att den som vill ha märket sytt helt enkelt har med sig en bild på dig och säger att detta märke vill jag ha på skjortan.

Hasse

Pink Floyd

jonix

Warrior
sorry, missuppfattning??

Såklart du har rätt, men jag svarade inderekt på Edgars inlägg om att små "obetydliga" grejer skulle ingå i hantverket, och där du (Hasse) då svarar:

Du har en poäng där, det fick mig dock tänka i att osf så borde även en del av de färdigheter Jonix nämde ingå då det är troligen sånt som han får lära sig under sin lärningstid. T.ex. olika moden, kulturella skillnader i kladstil, heraldiska mönster.

Vilket inte är "svar" på Edgars inlägg. Färdigheten Hantverk och lärlingstid är inte samma sak.
Jag svarade nog egentligen på Edgars inlägg, och sedan läste jag kanske inte dina inlägg ordentligt... jaja, ingen skada skedd... =)

Blev det rätt nu då? /images/icons/smile.gif

jonix.e@sweden.com

Hasse

Hero
ingen skada skedd.

"Blev det rätt nu då?"

jodå, satt och tänkte att vi nog egentligen är överens men ibland så "pratar" man förbi varandra när man skriver inläggen.

Hasse

Pink Floyd