Nekromanti Hantverka en spelledarskärm

w176

Förlorad dotter
Låt säga att du var sugen på att göra en spelledarskärm. En som såg cool ut. Detta med vanliga billiga material man hittar hemma eller på sin höjd genom att gå till en målaraffär och köpa.

Vad skulle du göra? Hur skulle du göra? Och har du några tips?

Själv funderar jag på att slakta plastmappar, klä i åldrat papper och måla en massa runor och sigill på.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag hade nog nöjt mig vid steget "slakta plastmappar". Då kan jag byta ut innehållet samtidigt som jag byter spel. Annars såg vi magnetisk färg på nätet. Med den skulle man mao kunna bygga en spelledarskärm som man kan sätta magneter på! Jag vet inte riktigt varför man skulle vilja göra det, men lolkattpoesi passar väl överallt.

wilper

Annars finns det ju rätt trevliga små metallklämmor att köpa på bok/pappers-handeln.

Med sådana längs överkanten på skärmen skulle man kunna hänga upp bra saker på både in och utsidan, och ändra enkelt under spel. Om man tex vill visa upp bilder på sina SLPs eller viktiga platser, samtidigt som de är med i scener.

Stödjer klämteorin!

Det var i alla fall så jag gjorde min. Jag köpte dock ett sånt där stort (A1) svart kartongark, skar ut tre bitar lite större än A4. Dessa tejpade jag ihop med textiltejp (kom ihåg att lämna ett visst mellanrum, så att skärmen går att vika bra) och superlimmade fast små klämmor i överkanten. Jag är mycket nöjd med min skapelse.

wilper

Hmm, spricker inte klämmorna lösa när du belastar dem?

Har man lite pysselvilja så kan man nog göra bilder som är dubbla, vända överkant mot överkant. Så man kan vika i skarven och helt enkelt hänga dem över spelledarskärmen. Kanske monster-stats på ena bilden som man vänder mot SL. Om man nu skulle spela ett spel där monster har stats. :)

>->o|o<-< <-- sådär, vik vid |

Jag gjorde en SL skärm till Dod:T som jag är riktigt nöjd med.

Jag använde mig av en pappkartong och skar ut biten så att den hade formen av en klassisk Sl-skärm, fast högre.

Sen målade jag den mörkgrön och målade sedan på Keltiska/Vikinga mönster på alla tre sidor av skärmen.

Jag önskar jag hade en digitalkamera så jag hade kunnat visa hur den ser ut, men tyvärr.

Det är dock enormt enkelt om man är händig.

Den odödlige kejsaren said:
Hmm, spricker inte klämmorna lösa när du belastar dem?
Tänkte att det kunde vara en risk, men inget problem ännu, dock är jag försiktig. Jag vågar inte lova vad som händer efter en tid, men just nu känns de stabila och bra när jag tom. testar lite hårdhänt med dem.

w176

Förlorad dotter
Hm. Jag har inte så mycket behov av massor at papper att hänga upp så jag använder nog lösa klämmor. Men en ide börjar ta form....

Ekorren

Warrior
Eftersom jag inte är så pysslig av mig brukar jag helt enkelt göra kort med information som jag skriver ut. Fotopapper ger även mer stabilitet.