Hantverkare tycker jag är det svåraste yrket att ha spelare som (undantaget bonde). Bra att du tog upp ämnet.
Om man tänker efter så är smed ganska tunn yrkesbeskrivning. Om man gör en hantverkare med rev. reglerna så har de sex stycken hantverksfärdigheter. En smed har väl åtminstone (och förmodligen den mest dominanta) en färdighet smida, men i övrigt okända.
Hur som helst.
"Hur gör jag äventyret intressant för en smed?", "vad kan hon tillföra?
Olika material är naturligtvis intressanta, både att få tag i och smida till. Liksom att samla föremål att ha som förebild till egna verk. Att knyta kontakter till andra smeder i världen. Att hitta viktiga kunder. Att undersöka "magiska" och annorlunda smiden för att försöka förstå hur de är uppbyggda.
Någonting som brukar vara bra att tänka i är problem. Vad för problem vill en sådan rollperson ställas inför?
Att få tag i och göra en dubblett av en nyckel. Att försöka förstå hur man kan bryta upp det förseglade metallskrinet. Att våga smida konstiga och magiska föremål trots att kunskaper om riskena är osäkra. Att smida ett anpassat vapen bra nog så att den veke ädlingen överlever duellen. Att få ingå i det hemliga sällskap som smider kedjan som skall hålla ioin kvar nere i mörkret. Att lista ut hur månbladet kan smidas i underjorden. Att välja ut vilka verktyg som ska plockas med på resan till Visentia. Att i tystnad smida på kroken nere i katakomberna utan att vakterna hör.
"Varför ger sig en smed ut på äventyr"
Varför ger sig en magiker ut på äventyr? Varför ger sig en krigare ut på äventyr? Är det egentligen yrkesrollen som får iväg dem?
Jag tror nog snarare att det är en smed som vill se mer än insidan av väggarna hemma, som hoppar på första bästa ursäkt att lämna hemmet och ge sig av ut på äventyr.
"Hur får jag med smeden i gruppen utan att det känns krystat?"
Jag tycker att en smed är ganska neutral. Den kan väl blandas med många typer av yrkesroller utan att det känns krystat. Det känns inte så krystat om smeden har samma mål som andra i gruppen.
"Hur ser egentligen en "bärbar smedja" ut?"
En bärbar smedja tänker jag mig i nedpackat tillstånd som en mindre vagn dragen av en häst eller liknande. Uppackad är den ett tält (eller snarare vindskydd) där ett större (härdat) lerkärl finns nedgrävd i marken. En liten bit bort finns en pipa från kärlet där mynningen till en blåsbälg kan stoppas in. I kärlets "huvud" är själva elden, d.v.s. en massa kol som upphettats av eldande under längre tid. Dessutom finns det naturligtvis åtminstone ett stod och ett vattenkar eller en hink. Smeden har några hammare av olika storlekar med sig, några tänger och naturligtvis råvaror i form av metall och kol, massor av kol.
Personligen skulle jag nog låta smeden få elda med tunt hugget spänt också, men jag har ingen aning om det borde vara möjligt.
Denna smedja borde väl vara någorlunda komplett (åtminstone för min sinnebild av hur smide går till
) och bärbar.
Notera att man förmodligen måste elda i nått halvtdygn innan man kan använda den (kan någon som vet korrigera mig om det är uppåt väggarna fel), men det varierar förmodligen beroende på vad man ska göra.
"Hur "trudvangiserar" man smedsyrket?"
Jag har två bilder av äventyrande smed i Trudvang.
Den första bilden är av en smed som i tät skog, bruten av grova stenblock (som framsidan av grundreglerna) står vid en eld i en klippskreva och hamrar. En liten bit bort syns gruppens läger. Smeden arbetar noggrant och sammanbitet, och mörkret har börjat smyga sig på. I nattens svaga dunkel har skogens väsen börjat intressera sig för de märkliga ljuden som stör tystnaden.
Den andra bilden är av en smed som står vid en mystisk dvärgport och lyssnar med örat tryckt mot den kalla metallen, knackandes med sin högra långfinger knoge. Kliar sig i sin breda panna innan han beslutsamt måttar med hammaren mot stålet och klipper till.
Jag hoppas att det har varit till någon nytta.. klockan är alldeles för sent för att jag borde sitta uppe och skriva inlägg, men jag kuinde inte hålla mig.
- Zire