Nekromanti hantverks regler

tiboz

Veteran
är det bara jag som stör mig på att det inte finns några hanstverks regler. min karaktär är båg och piltillverkare. jag antar att alla värden på bågarna i eon är en helt normala, så när man själv gör an båge borde man kunna överstiga värdena om man får mycket pluseffekt. och tvärt om när man får minus effekt, att då bågen blir sämre. men då den stora frågan. hur ska den ändras i förhållande till pluseffekten. i eon 2 står det bara att den gör det beroende på hur bra man slår. jag gjorde en båge som jag slog perfekt på och lyckades då övertyga speledaren att få plus 1 i stick när jag skuter med den. men det borde ju gå att hitta på en tabell som stämmer lite bättre för något sådant.. är det någon som har några förslag.

Kullendorff

Warrior
Förslag och förslag ...

Jag som spelledare skulle ju iofs inte ge dig några plus på skada eller dylikt för att man lyckas perfekt. Däremot kanske bättre bryt eller dylikt samt att det gick fortare att färdigställa den.
Anledningen är enkel.

När man sätter sig för att göra något föremål så har man ett mål på hur bra "Nu ska jag göra en normal långbåge" det ska bli. Man anpassar inte målet efterhand som man ser hur bra det blir.
"Oj titta, denna bågen bidde visst jättespänd .."
Låt säga att en smed smider ett svärd, vanligt j-a 1.A stridssvärd. Han inser ju inte helt plötsligt (perfekt eller inte) att hans svärd han gör kommer bli så mycket bättre än andra .. det är ju samma härdning etc ..
Dock så kan det som jag nämde innan bli klart innan samt kanske tåla lite mer.
DOCK, kan man med högre svårighet från början se om man inte kan tillverka bättre föremål.

Jag införde det för något år sedan och om jag inte minns fel så har även EON2 regler för det någonstans.

Till exempel:
Säg att du ville göra en båge såsom den du nämner med mycket hårdare "spänning". Först och främst skulle jag kräva att du hittar bättre träslag etc ...
Sen så är väl +1 i Stick ganska jämförbart med +Ob1T6 i svårghet. Säg att du vill göra en båge som tål lite hårdare tag samt ger lite mer skada och i oxå går litta längre ... +2 i Stick, +10-20% bättre räckvidd och högre bryt. Sure .. säg +Ob3T6 i svårighet .. typ.
Eller för vår tidigare nämda smed, vill han nu göra ett annat svärd som är såpass mycket vassare än andra så får han ju gå in på andra härdningar etc .. det hela blir svårigare.
Det viktiga är att man bestämmer sådant INNAN man börjar.

Jag kommer inte ihåg vad Eon2 regler säger. Men det där är väl ungefär som jag som SL skulle höftat till det.

MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Kullendorff on 2001-05-10 12:37.</EM></FONT></P>

Virocon

Swordsman
Man ska inte ha en massa plus i skadeverkan bara för att slaget blir perfekt. +1 är generöst. Alla bågar som säljs i butikerna i Mundana är av högkvalitet, av folk som är bra på det. Du är en av dem. Grundsvårigheten för att göra en båge är Ob3T6, tror jag, och sen blir det enklare allteftersom du får bättre utrustning och bättre material. På samma sätt så blir det svårare om du har taskigt material. Men självklart så är det din Spelledare som bestämmer.

Sir Foilan

Hero
Re: Hantverksregler (ett ord!)

"Hörde någonstans att det skulle finnas regler för sådant i "kampanjboken" vad och var den nu är!"

Existerar inte, har aldrig existerat och kommer aldrig existera!

/Foilan, King of Warriors of Odin

Sir Foilan

Hero
Re: Handvärksregler (fyra hjärnceller!)

"Kommer aldrig existera? Nu tar du allt i Foilan!"

Kanske, men fel har jag inte! /images/icons/wink.gif

/Foilan, King of Warriors of Odin

Helmgast
Perfekt och sånt.

Perfekt innebär att man får ta en fördel från vapen med bra kvalité sidan i EON II. Utan nackdel. Exempelvis ökad skada eller sänkt styrkekrav. Misslyckande innebär att man får ta en nackdel utan att ta en fördel. Fummel innebär att bågen knäcks under tillverkandet.
Eller gör som du själv vill.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Jag har hört en viskning om en hantverksmodul. Men om det är mer än en viskning vet jag ej. Och ifall det vore så skulle det ta flera år innan den kommer ut.

Under tiden du väntar och hoppas bör du köpa EON II, där står det lite om reglerna för hantverkare.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

hatten

Swashbuckler
Re: hantverks Modulen

är nog något som alldrig kommer ges ut....

MEN OM så skulle jag i alla fall köpa den *ler* så jäkla coolt...
En kampanj bok skulle kunna skrivas öppet så att inte bara Neogames spel kan använda sig av den utan att även andra spel och då kanske det skulle gå runt.. kanske kanske inte..

Teorin skulle man kunna skriva en kampanj bok som går ut att spelare börjar sitt liv som lärlingar de får kämpa för att bli gesäller under den tiden får diverse små äventyr som att hindra en brand eller hitta någon som stuligt mästarens stämpel osv..
Sen när man väl är Gesäll så kan äventyr som den sura kunden som tar folk gisslan utspelas och lura klantiga äventyrare..
Sist när man ska ta sitt mästar märke så blir det politska intriger i gillet som kan hindra eller hjälpa en...

ETT sådant kampanj äventyr skulle kunna bli roligt som men skrev den på rätt sätt....

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>