Förslag och förslag ...
Jag som spelledare skulle ju iofs inte ge dig några plus på skada eller dylikt för att man lyckas perfekt. Däremot kanske bättre bryt eller dylikt samt att det gick fortare att färdigställa den.
Anledningen är enkel.
När man sätter sig för att göra något föremål så har man ett mål på hur bra "Nu ska jag göra en normal långbåge" det ska bli. Man anpassar inte målet efterhand som man ser hur bra det blir.
"Oj titta, denna bågen bidde visst jättespänd .."
Låt säga att en smed smider ett svärd, vanligt j-a 1.A stridssvärd. Han inser ju inte helt plötsligt (perfekt eller inte) att hans svärd han gör kommer bli så mycket bättre än andra .. det är ju samma härdning etc ..
Dock så kan det som jag nämde innan bli klart innan samt kanske tåla lite mer.
DOCK, kan man med högre svårighet från början se om man inte kan tillverka bättre föremål.
Jag införde det för något år sedan och om jag inte minns fel så har även EON2 regler för det någonstans.
Till exempel:
Säg att du ville göra en båge såsom den du nämner med mycket hårdare "spänning". Först och främst skulle jag kräva att du hittar bättre träslag etc ...
Sen så är väl +1 i Stick ganska jämförbart med +Ob1T6 i svårghet. Säg att du vill göra en båge som tål lite hårdare tag samt ger lite mer skada och i oxå går litta längre ... +2 i Stick, +10-20% bättre räckvidd och högre bryt. Sure .. säg +Ob3T6 i svårighet .. typ.
Eller för vår tidigare nämda smed, vill han nu göra ett annat svärd som är såpass mycket vassare än andra så får han ju gå in på andra härdningar etc .. det hela blir svårigare.
Det viktiga är att man bestämmer sådant INNAN man börjar.
Jag kommer inte ihåg vad Eon2 regler säger. Men det där är väl ungefär som jag som SL skulle höftat till det.
MvH
Kullendorff
"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Kullendorff on 2001-05-10 12:37.</EM></FONT></P>