Nekromanti Hantverksfärdigheter

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hantverksfärdigheter tenderar att vara skeva i fler rollspel än Eon. Är det inte rimligt att en timmerman eller skeppsbyggare ska kunna mer än bara dessa färdigheter för att kunna utöva sitt yrke? Blir man överhuvudtaget skeppsbyggare utan att kunna räkna?

Jag sitter och funderar på någon form av hantverkspaket som samlar ihop fler färdigheter än bara själva hantverksfärdigheten, färdigheter som också borde vara en förutsättning för framgång i det valda hantverket. Är det någon annan som klurat kring detta?

Helmgast
Jag tror att en del av förvirringen uppstår då de flesta färdigheter i Eon skriv som verb men hantverksfärdigheterna som substantiv.

Eller är jag fel ute?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag sitter och funderar på någon form av hantverkspaket som samlar ihop fler färdigheter än bara själva hantverksfärdigheten, färdigheter som också borde vara en förutsättning för framgång i det valda hantverket. Är det någon annan som klurat kring detta?
Jag skulle anta att hantverksfärdigheten omfattar allt det man behöver kunna för att utföra hantverket, även relaterade sysslor som att mäta upp saker och att hantera råmaterial.

I Millennium har jag färdigheten Yrke x som ger alla rimliga kunskaper inom en yrkeskategori, inklusive kontakter med andra yrkesmän. (Den är delvis snodd, i alla fall till namnet, från D&D 3.) Frågan är hur man ser på färdigheter. Om man låter färdigheterna vara löst definierade, så att det är lätt att få in perifera kunskaper i dem, är det inget problem att baka in fler kunskaper i en hantverksfärdighet. Om färdigheterna däremot är tydligt definierade så blir det svårare. Den lätta lösningen är att låta hantverkare kunna räkna så bra som deras hantverk kräver.

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Eller är jag fel ute? "

Tja, jag förstår överhuvudtaget inte alls vad du menar. :gremconfused:

Helmgast
Övertala heter Övertala, bygga heter inte Bygga utan Byggare. Däri ligger nog en del värderingar om huruvida en hantverkare skall kunna mer än sin huvudfärdighet.

Det är ganska tydligt tycker jag att han ska kunna fler färdigheter.
Man blir inte världens främsta magiker med en Alstra-färdighet och varken Teoretisk Magi eller Besvärjelse.

Det är av den anledningen det finns Yrkesfärdigheter och Yrken.

Du har väl inte missat Cerams förslag om besläktade hantverksfärdigheter va? (Annars kan du finna det här )
Besläktade hantverksfärdigheter suddar ju iallafall ut några av de strikta gränserna dem emellan och syftar ju på en viss allmänbildning inom hantverksgenren.

Om du önskar mer övergripande färdigheter kan du ju räkna de grupperade tillsammans såsom en separat färdighet och döpa den för något mer allmängiltligt som exempelvis "Byggnation" för alla färdigheter som involverar byggmoment osv.

Hantverksfärdigheternas inkonsekventa benämningar

Jag tror att en del av förvirringen uppstår då de flesta färdigheter i Eon skriv som verb men hantverksfärdigheterna som substantiv.
Me not like! Varför sådan språklig inkonsekvens? Ändra till ett kommande Eon 3 kanske?

Fast å andra sidan innebär det ju en del problem för vapenfärdigheterna då också. Dessa skulle ju i så fall behöva döpas om från Svärd till exempelvis Svärdfsäktning och Båge till Bågskkytte, Stav till Stavkamp osv.
Kanske inte fel iofs då en färdighet trots allt IMHO syftar mer på vad man gör än på vad det är man hanterar.
Dessvärre har man ju nu allt för väl vant sig vid bruket av de gamla benämningarna. Fast hantverksfärdigheterna ser jag gärna att de fetändras bums då jag irriterat mig på deras benämning länge!

Ceram

Hero
Hantverks yrken och hantverksboxar

Blir man överhuvudtaget skeppsbyggare utan att kunna räkna?
Jag har aldrig använt yrkesmallen för allmän hantverkare i eon när en rollperson skapas till hantverkare. Dessa yrken har då alltid blivit moddade. Detta har resulterat i flera nedskrivna moddade hantverkar yrken och ännuflera omoddade. Nedskrivet har jag Smed, Smyckessmed (borde kanske heta något snyggare), Träarbetare och Varvarbetare (nästa skeppsbyggare trotts missvisande namn).

Hantverkspaket låter rimligt även om jag inte tänkt på det själv :gremtongue:. Hur vida skulle då dessa hantverkspaket vara? Övertala är ju en förutsättning för att kunna sälja sina produkter med inte för att tillverka dem tex...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Hantverks yrken och hantverksboxar

"Hantverkspaket låter rimligt även om jag inte tänkt på det själv . Hur vida skulle då dessa hantverkspaket vara? Övertala är ju en förutsättning för att kunna sälja sina produkter med inte för att tillverka dem tex... "

Tja, räkning borde ingå i många hantverk, en skeppsbyggare/smed/stenhuggare borde även kunna lite timmerman. Det finns egentligen många färdigheter som borde paras ihop på något sätt. Väljer man till exempel att bli fiskare om man har noll i sjömannaskap?