Ja, det har han.
Rollspelsvärlden är stagnerad och marknaden är kass, det är bara att konstatera. Rollspel för en tynande tillvaro någonstans i skuggan av dataspel och sällskapsspel.
Att vi har många företag i Sverige är ingen som helst indikation på att det går bra här. De svenska företagen idag säljer sammanlagt mycket sämre än ett av Äventyrsspels/Targets gamla spel gjorde. Och kom ihåg att det fanns rätt många spel ute på marknaden förr i tiden; DoD, Mutant, Chock, Sagan om Ringen, Stjärnornas Krig, Khelataar, Western, DD (på svenska), En Garde!, Skuggornas Mästare. Ingen dålig samling! (och ändå har jag säkert glömt någon).
Vi hade också speltidningar som Sinkadus och Rubicon. Det fanns också en del andra liknande produkter som testades som t.ex. solospelen och dataspelen (som sedan vuxit sig starka på egen hand).
Marknaden är svag idag och då kan man inte komma med argumentet att marknaden endast vill ha "massprodukter" som DnD. För det är väl helt tydligt att marknaden INTE nöjer sig med dessa (varför skulle marknaden annars vara svag?).
Frågan man måste ställa sig i slutändan är om rollspelen har något utvecklingspotential? Är det så att vi kommit så långt vi kan? I så fall är det bara att packa ihop och låta fanatikerna (däribland jag) hålla liv i ett par småbolag (för även de stora "jättarna" i branschen är rätt små bolag).
Men det jag och säkert många andra hoppas på är att det finns något som kan sätta fart på rollspelsindustrin igen. Det är dock inte säkert att detta ska komma från rollspelsmakarna. Kanske måste det till nya former för hela industrin? Kanske behövs det ett nytt bolag som tar ett helhetsgrepp om hela rollspelstillverkningen? Kanske krävs det ett nytt sätt att tjäna pengar på industrin? (trots allt är det pengar som driver runt hela industrin, vare sig man gillar det eller inte)
Men det kan givetvis också vara så att någon kostruktör där ute sitter med en idé som kommer att sätta fart på alltsammans igen. Det är bara att hoppas...
Utbrändheten som han skriver om är också ett tecken på att något är sjukt på hela industrin. Ingen industri där man jobbar med såna villkor är vettig. Iof kan hans bitterhet ha med saken att göra, men jag tycker jag har hört samma sak för många gånger nu.
För övrigt håller jag inte alls med klagomålen över att rollspel är dyra. Vi är bara vana med att böcker och rollspel ska vara billiga. Ett TV- eller dataspel kan mycket väl kosta över 500:- idag, men om ett rollspel gör det så anses det genast för dyrt. Det är väl mycket mer nöje per krona i ett rollspel för 500:- än i ett dataspel för samma pris? Lätta på fetlädret och hjälp till att konsumera rollspelsmarknadne på fötter igen!!
/Faehrengaust som spenderar mycket på rollspel