Nekromanti Har denna mannen rätt?

Man Mountainman

Storsvagåret
är rollspelsindustrin verkligen på väg ned i ett sådant avlopp?

Nää, det tror jag inte. Han beskriver nog ingen *utveckling* hos rollpelshobbyn, utan snarare dess *tillstånd*, såsom han uppfattar det. Stackarn är ju fullständigt utbränd.

Nåja, det mest intressanta med artikeln tycker jag att det här var:

Having said that, I've been approached by a new American company that has an incredibly exciting idea for a wholly new type of interactive game, a completely new genre of gaming, and I think they've got the skills to make it work as a marketable property. I can't say anything more because I'm NDAed to the throat, but... man. It's very cool. I'm not sure if it's the philosopher's stone of games, but it's the closest thing I've seen to it.

Vad tror ni om det, va? Vad kan det vara?

chrull

Stockholm Kartell
Dnalor har ju rätt om att han verkar beskriva läget nu. och inte vad som kommer att hända.

Problemet är ju att Hogshead, som jag tycker verkar ha flera av de mest intressanta rollspelen i sin katalog, lägger ned. Och det hjälper ju inte utvecklingen upp från kloaken direkt.

Yes, but not the usual way. Hogshead is not bankrupt, far from it. But the overall trend is down, not just for us but for a lot of mid-tier companies. d20 has changed the marketplace in a lot of ways: because there were so many new products coming out, retails and distributors have stopped paying attention back-list product: all the emphasis is on new books. It used to be that a new sourcebook would have decent sales figures for at least a year; now most of them are dead pulp after three or four months. And it's not just us: I've spoken to many companies who are reporting really soft reorders, and sales way down.
Det här tyckte jag mig märka av redan INNAN d20-lanserades. inte mycket innan, men det blev plötsligt svårt att få tag på gamla böcker. Nu är det ju omöjligt. Hyllorna är ju överfulla med d20-moduler inte ens vi som faktiskt spelar d&d och d20-spel orkar bry oss om.
I början tänkte jag att jag skulle köpa det mesta wizards gav ut som inte var direkt ointressant. Jag orkar inte ens göra det. Jag har tappt intresset för d20-produlkter helt. Med så mycket böcker som dränker nyhets-hyllorna varje månad orkar jag inte ens hålla reda på release-planerna.
Det är synd och tråkigt. Särskilt som böckerna till andra spel blir svårare att hitta bland d20-gröten...

I'd like it to move. I'd like a bunch of creative people to open the first box of their new RPG as it comes back from the printer, pick one up and have a Road of Damascus moment -- "Oh my god, this is no more than D&D with a different dice mechanic! The narrative system is the same, the game-structure is identical, even the chapter-order's the same. Jesus Christ, I've redesigned D&D! I'm spending my life doing nothing more than reworking a design that's almost thirty years old! I have to do something NEW!"
Det här kan man ju hålla med om. Å andra sidan har jag svårt att förstå HUR man ska förändra det hela och fortfarande behålla rollspelandet.
Jag är öppen för nya varianter av spelande, men hur förändrar man rollspelandet totalt och grundligt, och fortfarande ha kvar ett rollspel?

Att han i nästa stycke dessutom säger att d&d3e verkade vara ett steg i rätt riktning gör det hela ännu svårare att förstå...

Det är tråkigt att han lägger ned.
Förhoppningsvis får han nya krafter från ett tags vilande och börjar skriva på något nytt. tar han tag i att publicera nya intressanta spel så skulle det vara kul.. men men.

another one bites the dust.

chrull

mcwolfe

Veteran
Jo, även om han är lite utbränd och bitter (får lite John Wick-vibbar när jag läser, vilket är lite surt.. ytterliggare talang som försvinner) så tror jag att han har rätt.

Däremot tror jag inte att det är rollspelsindustrins fel, utan marknadens. Rollspelare är ofta notoriskt konservativa (vet inte hur ofta jag hör att de bästa rollspelen som gjordes var de första svenska.. folk har en ful ovana att blanda ihop nostalgi och kvalitet) och köper oftast "säkra kort". Mest i usa, men jag har pratat med spelbutiksinnehavare som uppgivet säger att enda rollspelsprodukterna som faktiskt ger dem lite inkomster är D20 och White Wolfs produkter.

Om vi som spelkollektiv visar att vi vill ha andra produkter, om vi lyckas sprida rollspelandet till fler och faktiskt kan förändra bilden av rollspel.. DÅ slipper vi se så många talangfulla spelkonstruktörer gå under.

McWolfe

chrull

Stockholm Kartell
Problemet är ju att den stora massan av rollspelare inte VILL ha något nytt.

Varför sålde nyutgåvan av drakar och demoner så bra för?

Folk som inte spelat sen innan 95 och inte fann Chronopia så lockade fick höra bra saker om Riotminds utgåva och gick till butiken och kollade...

Och så länge vi kastar oss över nyutgåvor av gamla rollspel.
(november 2000 kom Drakar och Demoner 6. En ny version av KULT finns ute på engelska och nyss kom Mutant i ny upplaga. Dessutom har Stjärnornas Krig nyligen släppts som d20 och Sagan om Ringen är nyligen släppt, båda är visserligen på engelska men ändå...)

Sen har D&D och Vampire släppts på nytt...

Å andra sidan finns det massor med små intressnta spel.
Jag är ett fan av SLA Industries som återsläpptes i en lyxig hårdinbunden bok. Tyvärr är ju det hogshead som ger ut det så vi får se om nightfall orkar slänga iväg det till någon annan nu...

Spelet Witchcraft har intresserat mig länge, men jag har inte kännt att 400 kr på ett spel jag inte vet något om är värt det, för tillfället...
Little Fears vilar ospelat i min hylla...

Det finns många fler spel som håller hög kvalité. Alla lider dock av att de är smala och målgruppen verkar antingen liten, eller så når de inte ut till dem som borde titta på dem.

Jag har länge funderat på en artikel eller artikel serie i Codex/Sverox/whatever med namnet: "Spelen du borde spela" där man går igenom de spel som förtjänar att nämnas och tittas närmare på av fler personer.

Problemet är att man då måste har råd och tid att titta närmare på de spel JAG är intresserad av.

chrull

Ymir

Liten kantbaron
Re: Rollspelsmarknaden

Den har nog varit i avloppet ganska länge, imo :gremwink:

Men, samtidigt...visst överdriver han lite. Jag upplever inte det här behovet av att allt omkring mig ständigt måste förnyas och utvecklas (Archer: som Lycan gör), men samtidigt måste jag ju hålla med om att marknaden är väl stagnerad - nyskapande idéer och fräscha koncept lyser med sin frånvaro. På marknanden. Hemma i spelfåtöljen är det fortfarande varje enskild spelgrupps uppgift att hitta på något kreativt, något intressant - att vara nyskapande och testa nya gränser är i slutändan en uppgift som faller på de enskilda konsumenterna. Men industrin som sådan är väl inget större föredöme, nej.

'Small press' som Hogshead-killen talar om finns ju förvisso, men som vanligt dränks den ju av storkapitalisterna. Och nu inget ont om alla storkapitalister i sig (jag tycker tex att WW ofta gör bra material), men liksom...D20. Herregud. Här kan man börja tala om att sluka marknaden, på samma sätt som Hollywood gör med den europeiska filmindustrin, fast än mer totalt och skoningslöst. Det går inte att förneka att det är en lite oroande utveckling, speciellt som D20 suger imo. Och när svenska rollspelsföretag *hostRiotmindshost* börjar tala om planer på D20...då är det riktigt, riktigt illa.

Sedan...varför måste alla alltid tjäna högvis med pengar på allt de gör? Visst, man kan inte leva på rollspel om man inte är it-miljonär, det är liksom konstaterat, men...och? Var tog hela hobbyverksamheten och skaparglädjen vägen?

...fast jag ska väl inte säga något, jag hade trivts väääldigt bra med att få pengar för att skriva rollspel.

Å andra sidan...rollspel börjar bli osannolikt dyrt. Ta Nobilis tex, eller Encyclopedia Vampirica till Vampire...+500kr. Herregudihimmelen. Är väl den småskaliga importens fel, men, liksom, skulle inte rollspel bli blligare efter sänkningen av bokmomsen?

- Ymir, vill ha två böcker som kostar 500kr. *gråta*

Vindhand

Myrmidon

men samtidigt måste jag ju hålla med om att marknaden är väl stagnerad - nyskapande idéer och fräscha koncept lyser med sin frånvaro.

Det är litet väl elakt mot marknaden IMHO. Det dyker ständigt upp nya spel som uppfuller det ena eler båda av de där. De är kanske ingen majoritet men inom vilket område _är_ de nykapande idéerna och fräscha koncepten det egentligen? Tittar man på litteraturmarknaden, filmindustrin, datorspelsmarknaden o.s.v. är andelen bleka kloner kanska hög. Rollspelsmarknaden är ovanligt kreativ i jämförelse. Kanske just för att det inte finns så mycket pengar där. :gremsmile:

'Small press' som Hogshead-killen talar om finns ju förvisso, men som vanligt dränks den ju av storkapitalisterna.

Allvarligt talat är det nog att tänja litet på begreppen att kalla ens industrins största för "storkapitalister". I vilken annnan industri som helst skulle de också kallas "small-press".

Och nu inget ont om alla storkapitalister i sig (jag tycker tex att WW ofta gör bra material), men liksom...D20. Herregud. Här kan man börja tala om att sluka marknaden, på samma sätt som Hollywood gör med den europeiska filmindustrin, fast än mer totalt och skoningslöst. Det går inte att förneka att det är en lite oroande utveckling, speciellt som D20 suger imo. Och när svenska rollspelsföretag *hostRiotmindshost* börjar tala om planer på D20...då är det riktigt, riktigt illa.

Som jag förstått det har sådana funderingar/spekulationer mest handlat om en internationell satsning. Att göra D20-grunkor för sverige är ganska poänglöst. Det stora varumärket och kundbasen här är ju snarare DoD och det har ju Riot redan...

Sedan...varför måste alla alltid tjäna högvis med pengar på allt de gör? Visst, man kan inte leva på rollspel om man inte är it-miljonär, det är liksom konstaterat, men...och? Var tog hela hobbyverksamheten och skaparglädjen vägen?

Leta hårdare? Jag lovar dig att t.o.m. de du ser som "storkapitalister" drivs av en entusiasm för hobbyn. Man måste vara bra puckad för att stanna i hobbyn i syfte att mjölka den på pengar. :gremcrazy:

Krille

Super Moderator

"Var tog hela hobbyverksamheten och skaparglädjen vägen?"

Den lever i högsta välmåga.

Och om du inte tror på mig, så betänk att "på den gamla goda tiden" fanns en svensk rollspelsutgivare: Target, möjligen med uppstickaren Lancelot. Nu finns Riotminds, Neogames, Järnringen och Rävspel. Alla kanske inte är så produktiva som andra, men det finns fler rollspelsskapare i Sverige nu.

Samma sak utrikes: en gång i tiden fanns i princip bara TSR, Chaosium och ICE, medan nu finns det ju hur många småfjösar som helst. Visst, en hel del av dem har nischade, små och handen på levern rätt sunkiga spel, och en hel del av dem försöker få in en slant extra genom att minimalt uppfylla d20-avtalet så att de kan sätta en d20-logga på sina spel, men de finns och de är tämligen aktiva. Visst, en hel del av dem går i graven, inklusive mer kända och omtyckta som Hogshead, men det kommer alltid nya. Och det är hos de där småttingarna som skaparglädjen finns.

Jag tror inte att kreativiteten är i farozonen för kapitalismen. Man skulle till att börja med inte ens ge sig in i rollspel om man var ute efter pengar. De som ger ut rollspel gör det inte för att tjäna pengar. Det är en hobbyverksamhet och en skaparglädje bakom allting.

Tja, om man inte heter White Wolf eller Wizards of the Coast, förstås.

chrull

Stockholm Kartell

riotminds gör ju en d20-trudvang för lansering utomlands...
det är det som skrämmer honom, skulle jg tro.

chrull

Vindhand

Myrmidon
OT: Wick

(får lite John Wick-vibbar när jag läser, vilket är lite surt.. ytterliggare talang som försvinner)

I.o.f.s. kan man fråga sig hur mycket talang som försvann med Wick. När han gjorde sin melodramatiska utstormning från hobbyn blev det ganska mycket liv på folk inom industrin (borta på rpg.net). Inte bara lämnade han ett företag i sticket (utan förvarning och med en deadline runt hörnet) många som jobbat med honom tidigare klagade på hur hans egentliga talang var att ta åt sig äran från vad andra i designergruppen gjort.

/Vindhand - skvallrar :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell

Riotminds, Neogames, Järnringen, Rävspel, Rävsvans (snart då...), qairos games och cylinder labs är väl de svenska aktiva företagen idag?

det är 7 stycken. Det är ganska starkt för ett litet skitland som Sverige :gremlaugh:

chrull

Vindhand

Myrmidon

Det är vad jag inte förstår. Hur skadar det den svenska hobbyn? Annat än risken för att det blir en förlustaffär (och den risken finns ju alltid) ser jag inte problemet.

Ymir

Liten kantbaron

Tja, jag påpekade faktiskt att skaparglädjen fortfarande fanns inom 'small press', och eftersom det mesta kan räknas som det egentligen, så kan mitt inlägg väl helt sonika ses som kritik mot D20 och inget annat överhuvudtaget :gremwink:

...om man så vill.

- Ymir, ville dock känga lite på mediamarknanden i stort, egentligen

chrull

Stockholm Kartell

han är nog rädd för att det ska gå bra och neogames ska göra en d20 mundana och sen slutar alla svenska företag göra bra moduler och ägnar sig åt d20-skräpet.

jag tror inte riken finns, men men

chrull

Johan K

Gammal & dryg
Jag hoppas inte !!

jag hoppas av hela mitt hjärta att den inte är så. För det vore väll otroligt synd. Eller hur !!

mcwolfe

Veteran
Re: OT: Wick

Sånt går alltid att diskutera, men efter att ha läst dussinet artiklar skrivna av herr Wick, samt spelet Orcworld så tror jag nog ändå att han besitter en viss kreativ ådra.

Sen att han och AEG inte kom så bra överens är en annan fråga.;-) Känner också till hans väldigt teatraliska sorti, som bl.a inkluderade hans version av en bra recension (som faktiskt inte är helt fel, även om den dröp av bitterhet på sina ställen).

Men kort och gott.. antingen älskade man honom, eller så älskade man att hata honom. Han var en profil helt enkelt, på gott och ont.

McWolfe

mcwolfe

Veteran
"Problemet är ju att den stora massan av rollspelare inte VILL ha något nytt."

My point exactly.. .rollspelare är sagolikt konservativa ;-)

Problemet är att rollspelarsamfälldet fortfarande till stor del består av finniga tonåringar mellan 12 och 35 typ. Dvs det är en rätt starkt begränsad subkultur (som dessutom inte alltid är så intresserad att bjuda in nytt folk.. har haft en del tråkiga erfarenheter av att komma med i rollspelsföreningar och sådant) som ofta avskräcker nytt folk att prova på hobbyn.

Ska hobbyn överleva, med mångfald och möjlighet att köpa lite udda spel även i våra lokala butiker måste nog tyvärr en ändring ske, den tråkiga sanningen är ju den att om folk inte köper spelen så finns det snart ingen heller som vill sälja dem.

Tycker din artikelidé är klart lovvärd (har själv skrivit en krönika i gamla sverox om något liknande), kan på rak arm nämna dussinet spel som fallit i glömska utan anledning, samtidigt som D20, WoD och liknande spel blommar vidare.

McWolfe

thark

Hero

Om du ska säga "en gång fanns endast..." måste du för sjutton gubbar inkludera GDW, människa! :)

Det som jag möjligen känner just nu är att de "smala" spelen (även om det finns lika mycket som tidigare, vilket jag inte kan bedöma) är smalare och mer undangömda; vad hände med alla gamla goda spelbutiker med enorma sortiment?

Helmgast

Riotarna har till att börja med försökt göra en hybrid mellan DoD och D&D med levlar och klasser, samt deras stridssystem. Dom spelar ju redan med en form av T20-system så att gå över till D20-licensen är nog inte speciellt svårt för dom på Riotminds. Tyvärr.

Ja, det har han.

Rollspelsvärlden är stagnerad och marknaden är kass, det är bara att konstatera. Rollspel för en tynande tillvaro någonstans i skuggan av dataspel och sällskapsspel.

Att vi har många företag i Sverige är ingen som helst indikation på att det går bra här. De svenska företagen idag säljer sammanlagt mycket sämre än ett av Äventyrsspels/Targets gamla spel gjorde. Och kom ihåg att det fanns rätt många spel ute på marknaden förr i tiden; DoD, Mutant, Chock, Sagan om Ringen, Stjärnornas Krig, Khelataar, Western, DD (på svenska), En Garde!, Skuggornas Mästare. Ingen dålig samling! (och ändå har jag säkert glömt någon).

Vi hade också speltidningar som Sinkadus och Rubicon. Det fanns också en del andra liknande produkter som testades som t.ex. solospelen och dataspelen (som sedan vuxit sig starka på egen hand).

Marknaden är svag idag och då kan man inte komma med argumentet att marknaden endast vill ha "massprodukter" som DnD. För det är väl helt tydligt att marknaden INTE nöjer sig med dessa (varför skulle marknaden annars vara svag?).

Frågan man måste ställa sig i slutändan är om rollspelen har något utvecklingspotential? Är det så att vi kommit så långt vi kan? I så fall är det bara att packa ihop och låta fanatikerna (däribland jag) hålla liv i ett par småbolag (för även de stora "jättarna" i branschen är rätt små bolag).

Men det jag och säkert många andra hoppas på är att det finns något som kan sätta fart på rollspelsindustrin igen. Det är dock inte säkert att detta ska komma från rollspelsmakarna. Kanske måste det till nya former för hela industrin? Kanske behövs det ett nytt bolag som tar ett helhetsgrepp om hela rollspelstillverkningen? Kanske krävs det ett nytt sätt att tjäna pengar på industrin? (trots allt är det pengar som driver runt hela industrin, vare sig man gillar det eller inte)

Men det kan givetvis också vara så att någon kostruktör där ute sitter med en idé som kommer att sätta fart på alltsammans igen. Det är bara att hoppas...

Utbrändheten som han skriver om är också ett tecken på att något är sjukt på hela industrin. Ingen industri där man jobbar med såna villkor är vettig. Iof kan hans bitterhet ha med saken att göra, men jag tycker jag har hört samma sak för många gånger nu.

För övrigt håller jag inte alls med klagomålen över att rollspel är dyra. Vi är bara vana med att böcker och rollspel ska vara billiga. Ett TV- eller dataspel kan mycket väl kosta över 500:- idag, men om ett rollspel gör det så anses det genast för dyrt. Det är väl mycket mer nöje per krona i ett rollspel för 500:- än i ett dataspel för samma pris? Lätta på fetlädret och hjälp till att konsumera rollspelsmarknadne på fötter igen!! :gremgrin:

/Faehrengaust som spenderar mycket på rollspel