Har det varit ett skitår för film?

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Staff member
Under 2006 släpptes ju (beroende på hur man räknar) även Pans Labyrint, Children of Men, Little Miss Sunshine, Blood Diamond, Shortbus, Slither, Babel, Illusionisten (den med Edward Norton, inte den tecknade av Sylvian Chomet), The Fountain, This is England, Paprika, Last King of Scotland, A Scanner Darkly, The Wind That Shakes the Barley, The Host, Snakes on a Plane, Running Scared, Wristcutters: A love story, Fearless, The Science of Sleep, I'm a Cyborg But That's ok, The Girl Who Leapt Through time och INTE MINST Poultrygeist: Night of the Chicken Dead.
Så jag skulle nog snarare vilja säga att 2006 är ett helt otroligt kanonår för film, kanske ett av de bästa någonsin.
Men jag skrev faktiskt klart och tydligt ”utefter denna lista” 😉

Tant Ragnar

Gamle usling
Herrejösses, Franz och adrians lista tillsammans ger ju för handen att 2006 var ett av de bästa filmåren under min livstid!

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Staff member
Och det bästa filmåret någonsin är 2001, för då kom The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring. Det är det enda som räknas 😊

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
2007 slår nog faktiskt 06 på fingrarna. Tio år senare var 2017 riktigt styvt också.

2007 slår nog faktiskt 06 på fingrarna
Kollar man releaserna för 2007 var det också ett helt otroligt år.
28 Weeks Later, No Country for Old Men, There Will Be Blood, Zodiac, Into The Wild, Hot Fuzz, Juno, Death Proof, Gone Baby Gone, Eastern Promises, [Rec], Funny Games, Lars and the Real Girl, Blades of Glory, El orfananto, Control med mycket mera. Fan nästan vassare än 06 ändå.

Rickard

Urverk speldesign
CineFix sammanfattar filmåret:

Lustigt att Rebel Ridge var med, som beskrevs som en modern Rambo: First Blood.

Monkey Man, Håndtering av udøde samt Love Lies Bleeding flyger in på min "att se"-lista.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Årets toppfilmer på MovieZine:

All of us Strangers: En manusförfattare som återvänder tillbaka till sitt barndomshem inleder en relation med en mystisk granne. Då upptäcker han att hans föräldrar, som dog 30 år tidigare, verkar leva.
Better Man: Biopic, Robbie Williams
Brutalisten: Visionäre arkitekten László Toth. Ensam i ett nytt, främmande land, slår sig László ner i Pennsylvania, där den rike och framstående industrimagnaten Harrison Lee Van Buren inser hans talang för byggnation.
Good Grief: En konstnär som sörjer sin älskade make tar med sig sina två bästa vänner på en resa till Paris, där tunga hemligheter och hårda sanningar kommer fram.
I am: Celine Dion: Biopic
Música: Genom det sällsynta tillståndet synestesi upplever han vardagliga ljud som en serie komplexa rytmer. Han kämpar för att hålla musiken i sitt huvud i schack, men det är inte så lätt.
Poor Things: Återuppväckt från de döda av den geniala och okonventionella vetenskapsmannen doktor Godwin Baxter börjar Bella sitt liv under hans beskydd, ivrig att lära sig allt.
Släpp taget: Stella har allt under kontroll - nästan… förutom sin yngsta sons behov av uppmärksamhet, sin dotters tonårshumör och sin mans oförmåga att vara emotionellt närvarande.
Vad händer sen: Willa och Bill är före detta älskare som återser varandra för första gången på flera år när de båda befinner sig insnöade på en flygplats över natten.
Will & Harper: Will Ferrell tar med sin nära vän, transsexuella Harper Steele, på en bilresa genom USA för att utforska ett nytt kapitel i deras relation.

Själv kände jag bara till Poor Things. Svenska Släpp taget har jag redan på min "att se"-lista på Netflix.