Nekromanti Har jag gjort en god affär?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Då jag idag besökte ett antikvariat hittade och köpte jag följande böcker:
AD&D 1e Player's Handbook (tryckt 1980), 100 kr.
AD&D 1e Unearthed Arcana (tryckt 1985), 100 kr.
MERP (tryckt 1986), 80 kr.

Vad jag nu undrar är, var detta ett bra pris, eller kunde jag var som helst ha hittat dessa böcker billigare (jag har i alla fall inte sett dem till salu någon annanstans)?

solvebring

Superhero
Vet inte så mycket om ämnet. Men då jag tänker på alla begagnade gamla rollspelsböcker jag sett och velat köpa fick du dem för ett jäkla bra pris... Då jag skulle köpa gamla DoD-böcker en gång så kostade de mycket mer så jag hade ingen direkt lust då killen lade fram priset... :gremsmirk:

Eksem

Champion
På amerikanska EBay verkar de inte dra in så himla många dollars, landar väl runt 5-15 dollar per bok eller nåt antar jag, men i Sverige har inte jag heller sett dem.

EBay
EBay igen

Min personliga åsikt är dock att omslaget till första AD&D (den med trollkarlen i rött och vitt mot blå och svart bakgrund) är så snyggt att det är värt att köpa bara för det. Jag fattar inte varför D&D3-böckerna måste ha så gräsliga omslag.

MERP-grejjer verkar kosta lite mer, säkert pga mycket mindre upplaga.

Johan K

Gammal & dryg
Utan att veta allt för mycket om just priserna å¨de här böckena & i jämförelse med vad m,an kan få pröjsa för ndra böcker så känns det väll som du iaf har gjort ett bra köp.
Antar att de är sådär småsvåra att få tag på de där böckerna.

En liten fråga åxå, vart var det där antikvariatet som du köppte dessa böcker & om det är i närheten av Lund, smant finns det något av rollspelsböcker kvar isåfall ?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Schultz Antikvariat i Malmö. De har kvar ett helt gäng med AD&D 2e-böcker, en massa Vampire (mest 2nd ed, så vitt jag såg) och några enstaka andra grejer (såg bland annat ett Gemini, ett Werewolf, ett Star Trek och någon oidentifierad Changelingprodukt i skyltfönstret). Detta antikvariat har också ett fint sortiment av diverse actionfigurer.

Hunk

Hero
På en konventsauktion och på eBay hade du fått AD&D-böckerna något billigare (men portot från USA/UK hade gjort det dyrare ändå), men på Tradera hade de nog blivit dyrare. MERP hade du nog haft svårt att få billigare på något av ställena (men det hade nog inte varit omöjligt). Så jag skulle nog säga att du definitivt inte har blivit skinnad, utan kan vara nöjd med dina köp. Och PHB:ns framsida ÄR (som någon sa) fruktansvärt vacker - nästan lika vacker som framsidan på Deities & Demigods (som jag tyvärr saknar i min bokhylla :gremfrown:)!

Hunk

Hero
Min personliga åsikt är dock att omslaget till första AD&D (den med trollkarlen i rött och vitt mot blå och svart bakgrund) är så snyggt att det är värt att köpa bara för det.
En PHB tryckt 1980 torde dock ha det här omslaget,

som förvisso är ännu snyggare än det du länkade till.

Jag fattar inte varför D&D3-böckerna måste ha så gräsliga omslag.
Fattar inte jag heller... När 3E kom gillade jag faktiskt estetiken i de tre grundböckerna, men numera kan jag få vissa illamåendekänslor av alla pissgula nyanser. 1st editionestetiken håller helt enkelt längre!

thark

Hero
"6th Printing, January, 1980" står det i min, och det är trollkarlen, dvs...

...som jag nog tycker är snyggare sett som bild - men som rollspelsomslag är helt klart partyt-runt-demonstatyn charmigare!

Vad gäller DMGn är helt klart Gröna Gubben schysstare än ursprungliga Demonstriden.

Monster Manual... finns väl ingen tvekan om att ursprungliga omslaget är så amatörmässigt att senare tryckningar är att föredra. :)

(Och 2nd Edition är ju ljusår bättre än 2nd Edition Revised...)

Hunk

Hero
Sätter på mig dumstruten

"6th Printing, January, 1980" står det i min, och det är trollkarlen, dvs...
Jag var nästan helt säker på att trollkarlen kom ett par år senare, men uppenbarligen hade jag fullständigt fel. Erkänner mitt misstag och sätter på mig dumstruten!

...som jag nog tycker är snyggare sett som bild - men som rollspelsomslag är helt klart partyt-runt-demonstatyn charmigare!

/.../

Monster Manual... finns väl ingen tvekan om att ursprungliga omslaget är så amatörmässigt att senare tryckningar är att föredra. :)
Tja, jag kan möljgen hålla med om att de senare tryckningarnas omslag är snyggare, men de tidigare är i alla fall (helt objektivt sett) mycket coolare.

Johan K

Gammal & dryg
Tackar !

Ok, tackar för det !
Kanske skule ta mig dit & kolla in den där affären en sväng då.