Pendragon
Swashbuckler
...eller finns det beskrivet nånstans hur tusan det hamnade Henéaalver på Takalorr? Simmade de dit? Kanoter? Togs det dit som slavar av tirakerna? Skeppade nån annan dit dem?
/Joel
/Joel
Jag tänkte nog aldrig på det, egentligen. Så här i efterhand kan henéa mycket väl ha velat undvika att de rena biologiska stridsmedel de utgjorde kom i orätta händer, i ren protest mot Sanari, men det vore tämligen fruktlöst...det visade sig att Sanari ändå hade mer av 'Vita döden' i behåll. Jag tror tidens gång suddat ut minnet av ankomsten till Takalorr ur henéas medvetande - förmodligen finns det ingen kvar som var med. Med tiden glömdes också orsaken till att de skyddade ruinerna...kanske förstod de det ändå, på ett halvt undermedvetet plan, men mest blev det en tradition...de hade liksom alltid gjort det. De berättade sagor om ruinerna, spann hela myter om de alver som bott där en gång, de första av alverna som kom från drömmarnas värld, från stjärnorna, och satte sin fot på Mundana. Henéa på Takalorr tror att det är alvernas urhem, och det är skäl nog för dem att skydda ruinerna vid Kharlah-floden.Varför har egentligen henéa fått för sig att det är en bra idé att vakta de där ruinerna? Vad körde du på Ymir? Det var någon känsla av ansvar för de apokalyptiska jadestavarna har jag för mig.
Takalorr med omgivning har vulkaner och jordbävningar i relativt stor utsträckning verkar det som.En sak som intresserar mig är Mundanas brist på inre aktivitet. OK, det skulle finnas en vulkan vid Tarhai, men på hur många fler ställen förekommer det? Inga jordbävningar heller. Finns det överhuvudtaget någon form av teknoik? Var finns kontinentaldriften, förkastningarna?