Nekromanti Har jag missat något...

Pendragon

Swashbuckler
...eller finns det beskrivet nånstans hur tusan det hamnade Henéaalver på Takalorr? Simmade de dit? Kanoter? Togs det dit som slavar av tirakerna? Skeppade nån annan dit dem?

/Joel

Ymir

Liten kantbaron
Kon-Tiki-henéa?

Hur hamnade maorierna på Nya Zeeland? Hur hamnade urbefolkningen på Påskön? Hur befolkades Tuvalu, egentligen?

Folk tog sig dit. I små båtar, på katamaraner och Kon-Tiki-flottar, över enorma hav och avstånd faen så mycket större än sundet mellan Takalorr och Asharien. Det hade varit en barnlek för Thor Heyerdahl, då är det förmodligen det för henéa med.

Frågan är inte hur, utan varför? De kan ha lämnat Rakaeda'ne tirii'sefian eller Hen'aiy på grund av överbefolkning, meningsskiljaktigheter med resten av stammen, vad som helst. Och varför Takalorr? Tja...kan det helt enkelt ha funnits något på Takalorr som henéa ombads skydda? *hint hint*

- Ymir, hintelihintar

BraidsMamma

Veteran
Re: Kon-Tiki-henéa? (spoiler va)

Ja Ymir...
Vad gömmer Takalorrhenéa i ditt mundana.
Mina gömmer viktig info om mörkret även om mina RP inte har varit där än och inte kommer dig på ganska lång tid så exakt ved det är vet jag inte än.
Jag jobbar fortfarande hårt på att få en bra version av mörkret då jag både gillar och ogillar neogames lösning (framförallt ogillar).

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Kon-Tiki-henéa? (spoiler va)

Området de bor i (sydöstra Takalorr) är ju som bekant högmagiskt för psykotropi. Detta kanske har någonting med saken att göra?

/Naug, föreslår

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ursäkta att jag tränger mig in...

...men jag har varit borta från Eon så länge och säkert missat massor av grejor. Vad i hela fridens namn är mörkret?

- Vulf

Mr Brunch

Veteran
Re: Ursäkta att jag tränger mig in... (Spoiler)

Mörkret inträffar var 10.000:e år. Det är när gudar och demoner kämpar om häraväldet om mundana. större delen av alla civilisationer och kunskap förstörs under mörkret. Även hela raser kan utplånas.
Officiellt så är där år 2967 egentligen 9999 år efter förra mörkret så egentligen bryter helvetet lös ett år efter man börjat spela... men jag tror knappt nån har följt det.
Det är mörkret kortfattat.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Ursäkta att jag tränger mig in... (Spoiler)

Aha. Det verkar ju dumt att förstöra världen så fort, särskilt som det finns så mycket material till Mundana. Vem kläckte den idén?

- Vulf

Lycan

Hero
Takalorr, henéa och vidare funderingar.

"Frågan är inte hur, utan varför?"

Frågan är visst det "hur", det var ju faktiskt så Pendragon uttryckte sig.

Att förklara det med att vissa folkslag i vår värld företagit sig dylika (och bra mycket värre) resor med primitiva farkoster håller inte riktigt om man tar exempel som maorierna, vilka ju faktiskt var ovanligt skickliga sjömän, attribut jag aldrig sett (och aldrig förväntar mig se) applicerade på henéa.

Visst har öar som Korsika bebotts redan under tidig bronsålder, och kanske tog sig inte alls de mongoliska folk som skulle bli Amerikas urinvånare över Berings Sund, utan åkte båt från östra Euroasien.

Betänk dock att detta är mänskliga kulturer som under tusentals år finslipat båtbyggande och navigation. Henéa kom bleka och hålögda från dvärgarnas gruvor. Båtar var nog det sista de kunde bygga.
Om henéa före fångenskapen haft en kultur som på logiskt sätt möjliggjort havsdugliga farkoster vet jag inte heller. Det är tänkbart, men vi kommer allt längre och längre ifrån min poäng.

För visst, det är som Ymir skriver helt tänkbart att henéa lärde sig bygga båtar för att därefter ta sig över sundet. Det låter bara lite osannolikt, och med en sådan snustorr förklaring missar vi kanske ett tillfälle att hitta på lite spännande stoff till Mundana som kampanjvärld... =)

Pendragons förslag på alternativa metoder till båtbyggande anser jag dock vara intressanta nog att i alla fall överväga.

"Togs det dit som slavar av tirakerna? Skeppade nån annan dit dem?"

Som vi vet finns det ju urgamla alvbosättningar på Takalorr, och det antyds upprepade gånger att henéa har något med dessa att göra. Antagligen vaktar de väl dessa ruiner? Att de skulle ha byggt dem själva framstår inte som direkt trovärdigt.

Hur som helst kvarstår det jag tycker är det intressanta:
Hittade henéa ruinerna själva, eller var det någon som hjälpte henéa att ta sig till Takalorr för att de skulle kunna vakta alvernas äldsta bosättningar?

Tillåt mig att formulera några teser:

Tes 1 - Det finns ruiner på Takalorr som Henéa vaktar. Bevis: står i Alver (bland annat).
Tes 2 - Det är urgamla alvbosättningar det rör sig om. Bevis: står i Dvärgar.
Tes 3 - Henéa ansträngde sig efter flykten från gruvorna för att ta sig till Takalorr. Bevis: det finns henéa på Takalorr, det finns bättre bosättningar närmare Kraalen.

Men varför vaktar henéa ruinerna på Takalorr? Jag trodde inte henéa brydde sig om sanarialliansen. Är de lurade, eller finns det fler deltagare i intrigen än vad det först verkar som?

Den tredje parten

Allt tyder på det. Det verkar inte sannolikt att henéa kände till Takalorr-ruinernas existens, speciellt inte efter dvärg-diasporan*. Alltså måste någon ha informerat henéa om ruinerna. Inte bara fick denne någon henéa att ta sig till Takalorr, man lyckades dessutom få de små alverna att kämpa sig igenom tropisk regnskog av värsta sorten, leta sig fram till några ruiner, och av någon anledning börja skydda dessa ruiner mot inkräktare i hundratals (tusentals?) år. Någon hade bra argument, riktigt jävla bra argument.

Men vem?

- Lycan

* Tänkbart är väl att myten om Takalorr-ruinerna fanns integrerad i henéas muntliga traditioner. Men det är en helt annan teori.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Kon-Tiki-henéa?

Tja... som Lycan sade, Henéa har inte visat prov på båtbyggarkonst och sjömanskap, varken tidigare eller senare.

Bor de ens i närheten av kusten nånstans?

Visst, det är inte så långt över havet från Asharina till Takalorr, men har man bara bott i djupa skogar och i gruvor lär det inte kräva massor med vatten för att det ska vara avskräckande. Det bör väl egentligen räcka med att man inte ser land på andra sidan, och när man inte når så långt över marken kommer ju horisonten betydligt närmare. :gremwink:

Så, visst det är troligt att nån såg till att de hamnade där. Att de hade ont om plats är inte så trovärdigt egentligen. Soldarn är ju knappast knökfullt. :gremlaugh:

/Joel

jorik

Veteran
Re: Kon-Tiki-henéa?

Dom simmade...

Eller så fick en utav schamanerna hjälp från sin Nan'chake för att dom var jagade utav massa farliga grejer och allt vatten försvann tillfälligt, och dom sprang till Takalorr!

/Jorik

Krille

Super Moderator
Det var åttatusen år sedan, för sjutton!

"Visst, det är inte så långt över havet från Asharina till Takalorr, men har man bara bott i djupa skogar och i gruvor lär det inte kräva massor med vatten för att det ska vara avskräckande. Det bör väl egentligen räcka med att man inte ser land på andra sidan, och när man inte når så långt över marken kommer ju horisonten betydligt närmare."

Vad säger att sundet inte var smalare förr? Eller kanske till och med att det var en landbrygga?

"Att de hade ont om plats är inte så trovärdigt egentligen. Soldarn är ju knappast knökfullt."

Numera och med jordbrukskultur, nej. Då med samlar/jägarsamhälle och en stor kluns ilskna dvärgar i hasorna... varför inte? Samlar/jägarsamhällen kräver sisådär tio till tjugo gånger mer yta för att upprätthålla en person, vilket ger tio till tjugo gånger större möjlighet för dvärgiska straffpatruller att jävlas.

Dessutom, vi ska nog ta och påminna om en sak: det här var årtusenden sedan. Vi talar om motsvarande ungefär tretusen år innan faraonerna staplade stenar på varandra i pyramidformade högar. Vid det laget såg sig asiater tvingade att flytta över Berings sund in i Amerika, eftersom de inte fick plats i Asien. Då var det till och med möjligt, eftersom det på grund av lite lågt vattenstånd och liknande saker faktiskt fanns en landbrygga att gå på. Inget behov av indianerna att åka båt alls.

Jag får ibland en känsla av att folk förutsätter att ingenting ändras i världen på åttatusen år, bara för att det är fjantasy. Nå, icke så. För mellan elva och åttatusen år sedan vandrade den arketypiska prärieindianens förfader över vad som senare kom att bli Berings sund. Jag har mycket svårt att tänka mig att bara för att Sitting Bull aldrig sett ett hav så skulle Sitting Bulls förfader som vandrade över sundet aldrig hade sett ett hav. Jag har också svårt att tänka mig att bara för att Sitting Bull inte har en landbrygga i Berings sund så fanns det inget då när förfadern vandrade över det.

Och jag har mycket svårt att tro att vem det nu än var som bodde här år 6000 fkr tyckte att man var tvungen att åka någon annanstans än Mallorca under fem veckor mitt i sommaren och aldrig någon annanstans.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Mörkeralternativ

Hmm...har du läst min något klumpiga sammanfattning av bakgrunden till och Mörkret i mitt Mundana? Den finns i den här tråden. Vem vet, det kanske faller dig i smaken?

- Ymir, tipsar.

Phelan

Hero
Re: Det var åttatusen år sedan, för sjutton!

Vad säger att sundet inte var smalare förr? Eller kanske till och med att det var en landbrygga?

Något som säger att det såg ut precis som idag är ju faktiskt kartorna över Mundana förr i tiden i Legender & Hemligheter... Det har ju framgått ganska klart att geografin ändras rätt mycket då det är Mörkertider, men sen senast tycks allt ha varit väldigt stilla.

Mvh / Phelan, som hatar alla fula gremlins och vill ha smileys tillbaka

Ymir

Liten kantbaron
Det var åttatusen år sedan, för sjutton!

...det har du rätt i. Usch, vad Mundana är tråkigt statiskt. I min kampanjvärld kommer geografin ha förändrats en hel del på 8000 år, åtminstone. Men någon istid har där ju inte varit, annat än små sådana av 1300-talsmodell. Istiderna sparar jag till en annan kampanjvärld :)

här såg Sverige ut för 8000 år sedan.

- Ymir, älskar ancylussjön

BraidsMamma

Veteran
Re: Mörkeralternativ

jo, den är härligt bra skriven.
Jag hävdar dock fortfarande att någon vänlig själ borde offra sig och samla ihop allt intressant material ocg fixa om det till något sorts inofficiellt alternativ till L&H (en oumbärlig inspirationskälla för spelledare).
Jag hade gärna gjort det om jag hade varit duktig nog på sånt där men det är inte sånt jag är bra på.
Aja, man kan ju alltid drömma.

Alharra

Warrior

En sak som intresserar mig är Mundanas brist på inre aktivitet. OK, det skulle finnas en vulkan vid Tarhai, men på hur många fler ställen förekommer det? Inga jordbävningar heller. Finns det överhuvudtaget någon form av teknoik? Var finns kontinentaldriften, förkastningarna?

Att det bara skulle vara en stor platta med ett litet hål just vid Tarhai verkar ju lite fånigt. Eon verkar inte ha skrivits av någon geofysiker :gremgrin: Några idéer?

Lycan

Hero

Men gnöööhhh...

Din ämlans folkskolelärare och positivist! Ska vi vara sådär torra och tråkiga vill inte jag vara med! Det är faktiskt fantasy det här. Grmbl brmbl.

Hur som helst var det ju så klart drakarna som transporterade henéa till Takalorr, visade dem ruinerna, och... ja... gjorde något.

Ja ja, trots era seriösa ansträngningar att hämma min kreativitet har det här faktiskt givit upphov till en seriös (!?) fundering i min förvirrade hjärna: Varför har egentligen henéa fått för sig att det är en bra idé att vakta de där ruinerna? Vad körde du på Ymir? Det var någon känsla av ansvar för de apokalyptiska jadestavarna har jag för mig. Vad har ni andra för teorier?

- Lycan, hermeneutiker

Ymir

Liten kantbaron
Sagodans var det...

Varför har egentligen henéa fått för sig att det är en bra idé att vakta de där ruinerna? Vad körde du på Ymir? Det var någon känsla av ansvar för de apokalyptiska jadestavarna har jag för mig.
Jag tänkte nog aldrig på det, egentligen. Så här i efterhand kan henéa mycket väl ha velat undvika att de rena biologiska stridsmedel de utgjorde kom i orätta händer, i ren protest mot Sanari, men det vore tämligen fruktlöst...det visade sig att Sanari ändå hade mer av 'Vita döden' i behåll. Jag tror tidens gång suddat ut minnet av ankomsten till Takalorr ur henéas medvetande - förmodligen finns det ingen kvar som var med. Med tiden glömdes också orsaken till att de skyddade ruinerna...kanske förstod de det ändå, på ett halvt undermedvetet plan, men mest blev det en tradition...de hade liksom alltid gjort det. De berättade sagor om ruinerna, spann hela myter om de alver som bott där en gång, de första av alverna som kom från drömmarnas värld, från stjärnorna, och satte sin fot på Mundana. Henéa på Takalorr tror att det är alvernas urhem, och det är skäl nog för dem att skydda ruinerna vid Kharlah-floden.

De riktiga hemligheter ruinerna döljer, och vem som än ledde henéaklanen dit en gång, är helt försvunnet i historiens dimmor.

...jag tippar hårt på en drake.

(Och där dog den mystiken).

- Ymir, spekulerar ändock mest

Ceram

Hero
Vulkaner och jordbävningar

En sak som intresserar mig är Mundanas brist på inre aktivitet. OK, det skulle finnas en vulkan vid Tarhai, men på hur många fler ställen förekommer det? Inga jordbävningar heller. Finns det överhuvudtaget någon form av teknoik? Var finns kontinentaldriften, förkastningarna?
Takalorr med omgivning har vulkaner och jordbävningar i relativt stor utsträckning verkar det som.

Krolimbergen norr om Jargien har också vulkaner.

Sedan finns det säkert aktivitet här och där i mindre utsträckning...