Nekromanti "Har jag någonsin sett honom i solljus?"

BraidsMamma

Veteran
Okej.... jag har på senare tid börjat inse ett problem i en av mina grupper.
Vi spelar Buffy RPG (ja.. skratta ni bara) och mina spelare har bett om att kampanjen ska lägga stort fokus på vampyrsåpan (se alla Byffy-/Angelavsnitt kopplade till Vampyrkvartetten Darla, Angel, Dru och Spike för att fatta vad jag menar) och det har jag självklart försökt att hörsamma.
Problemet ligger i att det är väldigt svårt att bygga upp några spännande plottar när gruppen hela tiden förväntar sig att det ska vara just vampyrer eller övernaturligt inblandat och de har bra koll nog på buffyversumet för att veta ungefär hur de ska hantera grejjer (rent generellt asså).
Jag har inte haft samma problem i min Star Trekkampanj (skratta ännu mer ni bara) där spelarna visserligen ofta kan gissa att nåt kommer att hända när de åker ner på den obebodda planeten (eller undersöker det mystiska rymdfenomenet) men då kan det vara vad som hellst... i Buffy är det oftast att person X är Vampyr eller har en koppling åt det hållet.

Är det enda jag kan göra att skriva några specifika plottar där ett mål är att överraska spelarna (det är ju spelarna och inte karaktärerna som kan räkna ut grejjer i förväg)... eller finns det nåt smidigare sätt?

Vi spelar inte så ofta så jag vill gärna ha vampyrtema på så mycket som möjligt.

LordTengel

Swordsman
Någonting som underlättar för storybyggandet, men även kan sabotera, är ju om du är villig att introducera en vampyr som skiljer sig från det vanliga: exempelvis genom att han har en spegelbild, eller tål solljus. På det viset kan du rätt effektivt göra spelarna övertygade om att det är en människa de har att göra med, men du löper samtidigt risken att de anser att det sabbar stämningen.

Ska du ha en förklaring till ovanstående förmågor skulle jag föreslå att du använder dig av den afrikanska demonen i slutet av Buffy s6 (du har väl sett hela serien?) - vampyren ifråga har genomgått prövningarna för att vinna en chans att kunna vandra bland människorna.

- - -

Ett annat alternativ som är mer av en karaktärsbas (tema: hur har man med en vampyr som kan interagera med rollpersonerna på ett civiliserat vis utan att vara ännu en besjälad vampyr?) är en sak som jag grunnade på till en rollperson en gång: en vampyr som drabbats av en förtrollning som ger fruktansvärda mardrömmar, vilka han verkligen inte klarar att leva med. Finessen är att dessa mardrömmar består tills han har räddat livet på fler människor än han har dräpt under sin långa karriär, och först när han balanserat siffrorna kan han få lugn igen...

Lite Blade of the Immortal, lite Angelzigenarförbannelse, alltså. Vad som jag själv gillar med idén är dock att varelsen ifråga fortfarande är själlös, och verkligen bara gör goda gärningar för att bli kvitt sina mardrömmar. Då kan karaktären med andra ord fortfarande ägna sig åt brutala mord när situationen så kräver, så länge han inser att det kommer att fördröja hans "frälsning".Vill man kan man använda hans belägenhet som ett sätt att koppla honom till rollpersonerna; eftersom han inte har något samvete behöver han hjälp att veta vad som är det mest "goda" att göra i vissa situationer...

- - -

Det här blev nog rätt flummigt, men det kanske finns något av värde...? Lycka till!

Creatures of the night, unite!

Krille

Super Moderator
"Ja, han är vampyr! Nästa dumma fråga?"

Nu är jag inte någon Buffy-fantast, men om jag var i din sits så skulle jag nog göra så här:

"Ja, han är vampyr! Nästa dumma fråga?" Gör det fullständigt övertydligt att killen är vampyr. Spänningen ifråga ska inte ligga i huruvida Mr Brödrost är vampyr eller inte, utan i vad Mr Brödrost kan tänkas göra mot dem som vet det och vad de själva kan tänkas göra åt Mr Brödrost.

Så okej, spelarna vet att Mr Brödrost är vampyr. Nu kommer nästa fråga: vad sjutton ska de göra åt saken? Det normala vitlöks- och heltigt vattenbatteriet? Tja, Mr Brödrost, i egenskap av vampyr och säkerligen en som har överlevt femtielva försök att ta hans oliv sedan tidigare, känner nog till alla de där tricken. Han har nog en hel klase motmedel, från fuktavstötande kräm eller paraply till en helt vanlig fyrtifemma, så han kan säkert komma på något sätt att överleva rollpersonernas iteration av standardmedlen.

Dessutom, när rollpersonerna hoppar på hans ställe och supersoakar stället med helig vitlökssoppa, och vattnet är slut och väggarna stinker av fuktskadad vitlök, så står han säkert på balkongen, applåderar ironiskt och säger, "snyggt försök, men...", varvid hans helt normala henchmen mejar på med AK-74or. Sen lär han nog ge sig efter rollpersonernas mamma, arbetskamrater, sparkonton och katter.

Vilket för oss till...

"Så du jobbar för Mr Brödrost! Din skurk!" En bra skurk har henchmen. En del av dessa kanske till och med försöker infiltrera rollpersonernas inre krets. Mr Brödrost förför en rollpersons lillasyster. Mr Brödrost planterar en snygg tjej i en annan rollpersons klass, och hon flörtar hejvilt med rollpersonen. Borgmästarens valkandidatur får pengar från Mr Brödrost. Och så vidare.

Ta kampen till rollpersonerna medelst icke-vampyrer, helt enkelt. Pengar och sex är bra vapen, och funkar dessutom tvärs över "rasgränserna". De är dessutom svåra att kontra om man som rollperson är utrustade med supersoakers med helig vitlökssoppa och träpålar.

"Må dina fienders kameler alltid sakna vatten!" Mr Brödrost har säkert politiska motståndare bland halsgnagarsocieteten. En del skulle säkert vilja se honom fastspikad i kistan. De hjälper nog gärna rollpersonerna, men kan rollpersonerna lita på fiendens fiende och vice versa.

Trots allt, den koole och sexige Sigward Ålkopp - som är vampyr - ehr... är vampyr, just det som rollpersonerna försöker spika fast i kistan. Och Sigward Ålkopp vet förstås också om att rollpersonerna är legitimerade kistspikare. Det är ju därför som han vänder sig till dem i första rummet. Så det här blir en rätt intressant situation: å ena sidan är Ålkopp rollpersonernas allierade mot Mr Brödrost, men å andra sidan så varar den alliansen som längst till dess att Mr Brödrost är fastspikad. Sedan är de fiender igen.

Eller? Well, ze point är att det är satans mycket svårare att ha ihjäl till och med en före detta allierad, till och med om man har supersoakers och vitlökssoppa.

---

Slutklämmen är väl ungefär att du kanske ska ge spelarna exakt vad de vill ha: en satans massa vampyrer, och sedan sätta fast en prislapp på det som gör saken klart mycket mer komplicerad än vad den först verkade vara.

MrG

Swashbuckler
Ändra mythos

När jag kör i sånna miljöer men vill hålla folk alerta brukar jag ändra mythos (t ex i CoC), inte mycket bara lite detaljer för att hålla folk på tå.

Och så köra speltillfällen där inget händer, eller i alla fall inget av den sorten, så rödskjortorna i Star Trek teleporteras ned till planeten, får sol och bad och värsta som händer är ett prank från teknikerna. Ger också mer tid till att spela ut såpan :gremwink:

BraidsMamma

Veteran
Re: Ändra mythos

Jag personligen tycker att lite av pongen med vampyrer försvinner om man låter det gå inflation i vamps som, inte har begränsningarna.....
och ändra i mythos är lite sent nu.. en och en halv säsong in i kampanjen.. :gremsmile:
Men jag uppskatar hjälpen och jag ska tänka på det...

Honken

Hero
Re: Ändra mythos

Jag personligen tycker att lite av pongen med vampyrer försvinner om man låter det gå inflation i vamps som, inte har begränsningarna.....

Alltså, problemet tycker jag ofta är när spelarna inte klarar av att skilja karaktärens kunskap och spelarens kunskap. Det är då man börjar stöpa dem i olika former. Använder du samma form hela tiden, då blir det inflation i Vampyr slaskeri. Då vet spelarna hur de ska få honom dit de vill. Nu är jag ingen höjdare på Buffy mythos, men använd låt den senaste ondingen försvinna i en dimma, eller flyga iväg som fladdermusvampyr... osv.

/Honken

Ulfgeir

Swashbuckler
Nu ville du ju visserligen ha mycket vampyrkopplingar, men Buffy-serien som sådant kryllar ju av andra konstigheter med: Magiker/häxor, demoner, varulvar, mumier, spöken, robotar, hellgods...

En sak som du ju kan pröva är att karaktärerna tvingas börja rota i riktigt gammal historia för att få reda på något som kan hjälpa dem. eller de kanske måset samarbeta med någon vampyr för att kunna ta hand om något större hot (typ någon idiot som vill förinta världen)

Buffy är kul att spela. Men det kan lätt bli kaotiskt... typ som vi har i vår grupp vissa spelare som verkligen går in för att djäklas med allt och alla... :tekopp:

/Ulfgeir

Celledor

Hero
Gillar buffy serien men har aldrig spelat rollspelet men jag såg nått avsnitt från Angel av slump där Spike jagade nåfon mytomspunnen ring som gjorde att vampyrer kunde gå i solljus.

Sådana artefekter kan ju kanske också göra att vampyrerna har en spegelbild, tål vitlök mm.

LordTengel

Swordsman
"The Gem of Amarra", ja. Nackdelen är - som jag ser det - att även det lider av risken att det kan bli krystat när fler och fler vampyrer tål solljus och så vidare...

Celledor

Hero
I och försig men det är väl lite det som är spelledarens jobb att hitta på nya ideér eller framföra gamla på nytt sätt.

har inte riktigt råkat ut för att spelarna vet lösningen på alla situationerna men de mera erfarna vet ju vad man bör göra i vissa vilket är lite tråkigt, men det eggar en bara att försöka att komma på nått nytt. Man vill ju ha lite utmaning som spelledare, eller så tar man en paus och låter någon anna spelleda en stund.

Jake Steele

Warrior
Att överraska Buffy fantaster blir nog svårt särskilt om du spelar sällan eftersom du måste begränsa antalet SLPs. Jag stirrade igenom flera säsonger av Buffy på datorn och började spola förbi alla "villain of the week" grejor då det inte är särskilt intressant jämfört med det personliga sakerna som huvudpersonerna råkar ut för. Nu är jag ingen expert men säsongsfinalerna går väl ofta ut på att genomlida ett personlig uppoffring eller kval från att gå mot sin egen död (och komma tillbaka) till "I love you" - "No, you don't"

Så vad vill jag säga... um... jo, gör det personligt. Låt datalärarn och biblotikarien bli kära, men datalärarn är inte bara zigenare i hemlighet utan hon förvandlas till the Big Bad, dock utan att förlora sin känslor
Big Bad: "I would never kill you, I love you"
RP: "You're already dead"

Låt ett syskon till en av rollpersonerna bli vampyr och kör en the Lost Boys, "you may be a vampire but your still my brother", visst det slutar med att man pålar syskonet lika sorgset som Gunn men man gör det inte i samma episod.

Vampyrerna kanske dyker upp på en fest men vill Slayern verkligen börja slåss med vampyrer mitt på en fest och lämna sin pojkvän som just skulle säga något viktigt... Nej, hon måste snabbt få bort de svartklädda miffona från festen och komma på hon ska förklara för pojkvännen hur miffonas ledare känner till tatueringen på hennes höft... såvida han inte är ett ex.

Hmm, svarade jag på den ursprungliga frågan....
A.