Har Meta tränat sin AI på dina verk?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,986
Location
Stockholm
Det kan du nu kolla upp här:

En snabb koll hittar både CY_BORG och Dragonbane i träningsdatan.

Vet inte vad man ska göra med den infon. Men the more you know, kanske?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,827
Location
Ludvika
Jag har inte benkoll på exakt vad META är kopplat till. Men jag tänker att många AI-utvecklare erbjuder ju olika tjänster där användare får ladda upp egen material, och jag utgår från att användaravtalen där säger något i still med "du får inte ladda upp copyrightat material" och "allt du laddar upp kan vi använda för att träna vår AI", och sen räknar de med att kunna hävda i rätten att det minsann inte är deras fel att användare brutit mot användaravtalet och laddat upp copyrightat material, och om copyrightägaren har åsikter så få de vända sig till respektive användare.

Det känns ju absolut inte "okej", men vi har ju sett exempel på att det viktiga är inte vad du faktiskt får göra, och vad som är rätt. Det viktiga är vad du kan övertyga en domstol om.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,288
De verken är väl copyright-skyddade? Är det inte illegalt att träna sin AI på material de inte har "rätt" till?
Det är inte förbjudet att läsa en bok, även för en AI - det krävs inga särskilda rättigheter för det. Men nedladdningen av materialet i sig kan ha varit olaglig.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,899
Location
Helsingborg
De verken är väl copyright-skyddade? Är det inte illegalt att träna sin AI på material de inte har "rätt" till? Eller gäller det endast när det kommer till att träna sin AI och genera bilder baserat på copyrightskyddade bilder?
Det är förbjudet att tillgängliggöra upphovsrättat material (exempelvis trycka böcker) till vem som helst, vare sig det är original eller bearbetningar. Så du får träna din AI bäst du vill med vilket material du vill. Jag har svårt att tro att skapa något som är sprunget ur bara en enstaka del är förbjudet, men jag har ännu inte tagit del av något AI-rättsfall kring upphovsrätt.

> De verken är väl copyright-skyddade?
Ja. "Upphovsrätt" i Sverige. Copyrightlagarna är annorlunda på smärre punkter.

> Är det inte illegalt att träna sin AI på material de inte har "rätt" till?
Nej. Däremot finns det naturligt en liten risk att AI:n generar en bild som har tagit för mycket från en bild, typ Mona Lisa, fast med alvöron. Att då dela den bilden är ett upphovsrättsbrott* precis som om du hade anställt en konstnär som kopierat en annan bild på tok för mycket.

* OK, Mona Lisa är inget upphovsrättsbrott då Leonardo da Vinci varit död i mer än 70 år, men du förstår säkert exemplet.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,919
Location
Göteborg
Tyvärr kommer nog alla våra böcker att hamna där. AI-företagen behöver mer träningsdata.

Det rättsliga läget är oklart. AI-företagen påstår att träningen är ”fair use.” Alla författare, konstnärer, musiker, journalister och illustratörer säger att det är intrång i deras copyright. Flera rättsprocesser i USA är på gång att starta. Ingen vet hur de kommer att sluta.

Det är däremot pikant för AI-företagen att de nu har skrivit avtal med stora tidningar för att använda deras texter som träningsdata. Böcker är alltså ok att sno, men inte journalistiska texter. Noll logik.

Här är Svenska Tecknares AI-principer:


Här intervjuas Peter Bergting om generativ AI:

 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
13,037
Location
Stockholm
Hej Sam Altman, du är rätt bra på svenska ändå!
MODERERING

Hej och hallå, AI-trådarna blir snabbt helt omöjliga att diskutera i även UTAN att vi aktivt behöver bidra till att dra ner dem i rännstenen.

Alla, gör vad ni kan för att åtminstone FÖRSÖKA hålla en ton i diskussionen om AI som INTE trycker på andras knappar.

/M
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,235
Location
Uppsala
Det är däremot pikant för AI-företagen att de nu har skrivit avtal med stora tidningar för att använda deras texter som träningsdata. Böcker är alltså ok att sno, men inte journalistiska texter. Noll logik.
"It would be impossible to train today's leading AI models without using copyrighted materials ... Limiting training data to public domain books and drawings created more than a century ago might yield an interesting experiment, but would not provide AI systems that meet the needs of today's citizens," OpenAI said in its evidence filing, adding that the company believes "legally copyright law does not forbid training."

Helt enkelt: det skulle inte gå att tjäna pengar på den modell vi tagit from om vi var tvungna att betala för materialet vi använder, så därför tycker vi inte att vi ska behöva betala för det.

You wouldn't steal a car... except when you really need one for a pizza run.

Jag hatar personligen den här imagen som säljs av alltihop som någon sorts teknisk revolution som kommer förändra allt och alla och därför måste få löpa fritt. Det är som att hela vår digitala värld blivit marknadsföring för storbolagens neomonarker.
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
172
Location
Karlskrona, typ.
Tyvärr kommer nog alla våra böcker att hamna där. AI-företagen behöver mer träningsdata.

Det rättsliga läget är oklart. AI-företagen påstår att träningen är ”fair use.” Alla författare, konstnärer, musiker, journalister och illustratörer säger att det är intrång i deras copyright. Flera rättsprocesser i USA är på gång att starta. Ingen vet hur de kommer att sluta.

Det är däremot pikant för AI-företagen att de nu har skrivit avtal med stora tidningar för att använda deras texter som träningsdata. Böcker är alltså ok att sno, men inte journalistiska texter. Noll logik.

Här är Svenska Tecknares AI-principer:


Här intervjuas Peter Bergting om generativ AI:

Samma AI företag som hävdar fair use blir vansinnigt upprörda när DeepSeek hade tränats genom att använda deras modeller.
Stenar och glashus..
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,634
Location
Rissne
Jag hatar personligen den här imagen som säljs av alltihop som någon sorts teknisk revolution som kommer förändra allt och alla och därför måste få löpa fritt. Det är som att hela vår digitala värld blivit marknadsföring för storbolagens neomonarker.
De har ju också hävdat att de måste få löpa helt fritt för att annars nånting nånting national security. Exakt hur det är viktigt för nationens säkerhet att kunna generera oändliga mängder oinspirerade bilder, kass text och kod som inte går att underhålla har de mig veterligen ännu inte förklarat.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
798
Det rättsliga läget är oklart. AI-företagen påstår att träningen är ”fair use.” Alla författare, konstnärer, musiker, journalister och illustratörer säger att det är intrång i deras copyright. Flera rättsprocesser i USA är på gång att starta. Ingen vet hur de kommer att sluta.

Det är däremot pikant för AI-företagen att de nu har skrivit avtal med stora tidningar för att använda deras texter som träningsdata. Böcker är alltså ok att sno, men inte journalistiska texter. Noll logik.
Logiken är pengar.
De kommer undan med att stjäla från kreatörer för att det är bolag med mycket pengar som stjäl från personer med lite pengar.
Logiken för avtalen med de stora tidningarna är att de dels gått samman för att ställa krav (och förmodligen hotat med rättsliga åtgärder) och dels för att det, om det skulle bli en rättssak av det så skulle upphovsrättsbrotten faktiskt behöva prövas och det är inte bra för AI branschen.

Förlagen har inte ställt upp för sina författare för förlagens verksamhet är att ge ut böcker, inte att ge ut böcker skrivna av författare, och samtliga stora förlag hoppas nog snarare att tekniken skall utvecklas så pass att de kan dumpa sina författare och bara ge ut AI-slop.

Hade AI bolagen behövt göra rätt för sig och faktiskt licensiera materialet de använder för att träna sina modeller hade branschen inte existerat, eftersom de inte ens kan leverera några direkta intäkter med modeller byggda på stulen data.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,919
Location
Göteborg
Logiken är pengar.
De kommer undan med att stjäla från kreatörer för att det är bolag med mycket pengar som stjäl från personer med lite pengar.
Logiken för avtalen med de stora tidningarna är att de dels gått samman för att ställa krav (och förmodligen hotat med rättsliga åtgärder) och dels för att det, om det skulle bli en rättssak av det så skulle upphovsrättsbrotten faktiskt behöva prövas och det är inte bra för AI branschen.

Förlagen har inte ställt upp för sina författare för förlagens verksamhet är att ge ut böcker, inte att ge ut böcker skrivna av författare, och samtliga stora förlag hoppas nog snarare att tekniken skall utvecklas så pass att de kan dumpa sina författare och bara ge ut AI-slop.
Jag håller med, men jag tycker inte att det räknas som logik : )
Hade AI bolagen behövt göra rätt för sig och faktiskt licensiera materialet de använder för att träna sina modeller hade branschen inte existerat, eftersom de inte ens kan leverera några direkta intäkter med modeller byggda på stulen data.
Det här tycker inte jag stämmer. När Napster var som störst trodde många att musik skulle vara gratis för evigt. Men sedan började Spotify ta betalt och dela ut (små) mikro-royalties. Och musiker fick betalt igen. Ungefär som övergången från Pirate Bay till Netflix, HBO och Apple TV.

Om OpenAI och Meta hade system liknande Spotify skulle kreatörer få betalt när deras verk används som träningsdata. Viss information är gratis, annat måste de betala mikro-royalties för. Inte så svårt egentligen. Det kommer kosta en del, men om andra branscher har klarat det så borde det ju gå att fixa nu också.

Eftersom en AI inte kan tränas på AI-genererat material (ironiskt nog), så behöver företagen riktiga människor som skapar nya verk. Det ligger i deras intresse att kreatörer får skäligt betalt.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
798
Jag håller med, men jag tycker inte att det räknas som logik : )

Det här tycker inte jag stämmer. När Napster var som störst trodde många att musik skulle vara gratis för evigt. Men sedan började Spotify ta betalt och dela ut (små) mikro-royalties. Och musiker fick betalt igen. Ungefär som övergången från Pirate Bay till Netflix, HBO och Apple TV.

Om OpenAI och Meta hade system liknande Spotify skulle kreatörer få betalt när deras verk används som träningsdata. Viss information är gratis, annat måste de betala mikro-royalties för. Inte så svårt egentligen. Det kommer kosta en del, men om andra branscher har klarat det så borde det ju gå att fixa nu också.

Eftersom en AI inte kan tränas på AI-genererat material (ironiskt nog), så behöver företagen riktiga människor som skapar nya verk. Det ligger i deras intresse att kreatörer får skäligt betalt.
Fast, utöver att det är generellt vanskligt att jämföra två helt olika skeenden på två helt olika marknader, med helt olika teknik vars syfte är att användas på olika sätt, så är det rent konkret inte så att artister började få betalt igen när Spotify kom utan tvärt om.

Under de ca 2 år som Napster existerade hade det en ytterst marginell påverkan på skivförsäljningen och musikindustrins intäkter. CD-skivan hade sin absoluta peak år 1999, samma år som Napster släpptes, och under de två åren det var tillgängligt så sjönk den totala CD försäljningen ungefär 7-8%. Intäkterna ökade dock under samma period, eftersom tappet till piratkopiering kompenserades med höjda priser. 1999-2001, samma år som Napster fanns, var musikindustrins starkaste år någonsin fram till 2021. Försäljningen av CD skivor var tillbaka på samma nivå 2004 som den var 1997, det främsta nedgången i musikförsäljningen var att kassettformatet fasats ut, inte att folk piratkopierade i någon betydande utsträckning.

Efter Napster försökte skivindustrin lansera digital försäljning för att "bekämpa hotet" mot piratkopiering, och det var detta som dödade CD-albumen. Eftersom folk främst köpte album för enskilda låtar så slutade folk köpa album när de istället kunde köpa dessa låtar digitalt, och runt 2005 (fyra år efter att Napster var dött och begravet) började även intäkterna rasa. När Spotify sedan lanserades i USA 2011 (efter mkt motstånd från både skivindustri och artister) så kollapsade all typ av försäljning helt, och idag äger streamingtjänster (främst då Spotify som nära nog har monopol) runt 80% av marknaden. Den enda positiva utvecklingen inom musikindustrin är att försäljningen av LP och vinyl idag omsätter mer än vad det gjorde vissa år på 70-talet (men inkluderar man inflation är det såklart mindre), vilket har gjort att skivbutikskulturen i vart fall inte helt utraderats.

Helt enkelt, det Spotify först och främst åstadkom var inte att "få folk att betala för musik", utan de fick folk att sluta betala för musik. Istället för att köpa skivor eller låtar så betalar man idag Spotify en månadsavgift. Det är därför artister som kunde leva på att sälja några tusental skivor i månaden på 90-talet idag behöver hundratusentals streams för att få ihop liknande summor (ej inräknat inflation).

Spotify har gjort situationen allvarligt sämre för musikskapare, det är svårare att leva på sin musik idag än vad det var under pirattjänsternas guldålder, streamingtjänsternas legitimitet var det som gjorde att folk slutade betala för musik, inte piratkopieringen. Jag tror en "Spotify"-modell inom AI skulle vara katastrof för kreatörer, precis som Spotify vart en katastrof för musiker. Just eftersom det skulle skapa samma situation av legitimitet hos allmänheten, men de enda som faktiskt tjänar något på den legitimiteten är techbolagens aktieägare.

Edit:

Netflix och streamningtjänsternas oerhört negativa påverkan på filmmediet, men framförallt independentfilm och småskalig filmsdistribution kan få vara en annan diskussion, men det är en liknande situation där. Tack och lov råder inte samma typ av monopol på den marknaden (vilket ju kunderna hatar), vilket också öppnat upp för en hel del alternativa tjänster (Mubi, Shudder, Crunchyroll, Kanopy etc), men det är fortfarande illa.

Kort sagt, gillar man kultur så köp fysisk media, gå på bio, teater och konserter och betala kreatörer för vad de skapar.

Edit 2:

Jo, för övrigt. Orsaken till att piratkopieringen inte hade en särskilt stor påverkan på musikförsäljningen har sannolikt att göra med att många människor aldrig direkt köpt musik, utan främst lyssnat på radio. De som köpte musik fortsatte köpa musik, massa folk som inte var några direkta musikkonsumenter lyssnade på radio och piratkopierade lite. När Spotify kom så var det inte bara så att skivkonsumenterna slutade köpa musik, utan radiolyssnarna slutade också lyssna på radio. På det sättet ströp Spotify två bra inkomstkällor till artister och ersatte det med en, centraliserad plattform med usel ersättning.

Inget av det skulle ha skett utan upphovsrättsägarnas (främst skivbolagens) medgivande.
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,634
Location
Rissne
Det ligger i deras intresse att kreatörer får skäligt betalt.
Ja, för företag är ju i allmänhet kända för att arbeta långsiktigt och hållbart och aldrig prioritera kortsiktig vinst framför att göra rätt för sig eller ens lägga grund för framtida vinster… Framför allt inte i techbranschen =)

Liksom, just nu håller en massa techbolag på och ersätter sina juniora utvecklare med AI. För att det ger, på kort sikt, lägre kostnader. Att det gör att man kommer få svårt att hitta seniora utvecklare om ingen anställer några juniorer verkar inte föresväva dem.

Kortsiktighet och AI/krypto och techföretag går hand i hand.
 
Top