Re: Har planerat + frågor
Jag har inte än sett en tillstymmelse av någorlunda normal rustningar (gothisk i designstil och utförande), existerar sådana överhuvud taget? eller är det som jag har sett rent 1600tal och man inte använder rustningar?
Rustningar används i samma utsträckning som i D&D i övrigt - det finns inget direkt som skulle avråda en från att använda rustning. Såvida man inte är en warforged då, och har inbyggd rustning.
Hur kommer det sig att Drows inte rekommenderas som spelarras? har nämligen en spelare som är mycket förtjust i denna ras, och troligen kommer vilja spela en sådan.
Drow är i princip okända på Khorvaire, utan förekommer mest på Xen'drik. Dessutom är de rätt annorlunda än traditionella drows - det finns ingen Lolth i Eberron, så de har ingen spindelfetisch eller så. Jag har dessutom fått intrycket att de är rätt primitiva, men det kan jag ha fått om bakfoten.
Är det någon som har kollat in "Shadows of the Last War" och kan säga något om denna? är den bra? vad är det för typ av scenario?
Jag äger det men har inte spelat det. Det verkar rätt OK för att vara ett rätt kort publicerat äventyr. Det är inte ett enda stort dungeonröj som många andra köpeäventyr, och det använder sig väl av Eberron-specifika element (warforged, Mournlands, dragonmarks, o s v).
Är warforged en sådan "super-fighter-machine-race" som den verkar vara? eller ger de några möjligheter att spela en sådan med något mer djup?
Tja, speltekniskt sett så är de rätt slåssiga - helt super är de dock inte, deras grundegenskaper är lika dåliga som halforcs, och de har lite andra nackdelar. Rollspelsmässigt måste jag säga att det är få raser som gett mig så mycket inspiration till rollspelande. Några punkter att ta fasta på:
* Tillverkning av warforged är olaglig, så de är en döende ras.
* Warforged är skapade av människohand, inte av några avlägsna gudar.
* Warforged behandlas fortfarande i princip som slavar i Karrnath och Thrane.
* Vad tycker du om den mytiske "Lord of Blades," som sägs försöka skapa en nation av warforged i Mournlands?
* Du sover inte, äter inte, och har inga sexuella drifter. Vad driver dig?
Och lite andra intressanta grejer med dem.
Täcker campaign guiden endast Khorvaine? har inte sett något annat i den korta titt jag fått i boken.
Det står en del om de andra kontinenterna (Aerenal, Sarlona, Argonessen, och Xen'drik), men bara någon sida var. Den som får mest uppmärksamhet är Aerenal som behandlas som de andra regionerna. Sarlona står det också en del om, eftersom det finns hyggligt stor chans att rollpersoner kan ha länkar dit (en av raserna i boken har sitt ursprung där). Xen'drik och Argonessen beskrivs väldigt översiktligt, eftersom Xen'drik är menad att vara "stället man åker till och upptäcker saker" och därför inte ska vara så definierad, och Argonessen är kontinenten där drakarna bor och de gillar inte besökare.
Bilden jag såg av alver verkade lite skum, är de äntligen en ras som skiljer sig från skogs-mulle-stereotypen?
Det finns tre större grupperingar av alver i Eberron:
1. De som tillhör något av de alviska drakmärkta husen. Dessa är rätt integrerade i mänskliga samhällen.
2. Valenar-alverna, som är kända för sin krigiska läggning och för att ha jämrans bra hästar.
3. Aerenal-alverna, som dyrkar sina dödslösa anfäder (dödslösa är i princip som vandöda, fast goda och drivna av positiv i stället för negativ energi).
Några direkta skogsmullealver finns dock inte.
Har hört mycket om de "afrikanska" influenserna, men i min korta titt såg jag endast lite här och var i bilder som uppenbarligen var afrikanskt i stil.
Hmm. Jag har inte lagt märke till några afrikanska influenser nånstans...
Jag fick intrycket av att världen är industrialiserad (fast med magi istället för teknologi) och verkade vara ett slags mellanting mellan medeltid, 1600tal, och slutligen en stark känsla av att man befann sig i något slags fantasy-1890tal (lightningrail, telegraf, krönikerna etc.). Har jag fått fel uppfattning?
Tja, inte helt. Men det finns fortfarande utrymme för "klassisk" fantasy - lightningrail är inte alle mans resesätt som tåget var, till exempel (det är snordyrt), och den "magiteknologi" som finns är till stor del en naturlig konsekvens av magin som den fungerar i D&D (om man kan använda
prestidigitation till att kyla ner något, så borde man kunna göra ett föremål som håller saker kalla baserat på denna formel, och vips har man ett magiskt om än tämligen dyrt kylskåp).