Nekromanti Har ni hört om Kulors ID

hatten

Swashbuckler
Det stod en artikel om ett förslag att slagstiftet på en pistol ska användas när pistol/revolvern avfyras för att slå in en ID kod på Patronen när den avfyras. Och på så sätt ska polis kunna från patronen identifera VILKEN pistol som har avfyrat kulan.
Kulan ohc patrolen kan redan nu kemiskt bindas med varandra genom en kemisk Identfierings kod i krutet.

Dr Ikusha

Veteran
Fungerar säkert utmärkt, såvida man inte använder hylsfångare eller hylslös ammunition....
Ett alternativ vore ju att spara varje vapens individuella mönstring av kulorna (de slitningar som uppstår på kulan när den passerar genom pipan) från ett sjkutprov i en databas. Kräver lite väl mycket arbete kanske...

Nil Mortifi Sine Lucre

hatten

Swashbuckler
jo de använder kulornas mönser för att identifiera vapen.
Men det här är ett NYTT sätt som är tänkt att underlätta och snabba på identifieringen av vilket vapen som hylsan har använts i.
Och och hitta vilken kula som har suttigt i vilken tomhylsa kräver så vitt jag vet kemsik analys av krutrester i kulan och hylsan...
Fast jag läste för nån tid sen att de funderar att sätta dit en kod på kulan och hylsan på så sätt skynda identifieringen.. *ler*

Jag bara säger vad det står i detta fall..
Men du har rätt genom att använda hylsfångare så slipper man det problemet.
Fast majoriteten av brotslingar är DUMMA det är därför de åker fast de är obildade och ointeligenta ofta våldsamma. ( översatt citat som en polis i USA Cop sa *ler* gillade hans syn på brotslingar den säger SÅ mycket om polisens egna syn på överlägsenhet )

PAX

Jordisk Äventyrare
Men vad händer om man skjuter med flera sorters kulor? Måste bli mycket kemiska rester på vapnet som blandas. Nu tror jag säkert att det finns en lösning på det problemet också men...

Robban

Hero
Man kan inte säga att en brottsling är ointelligent bara sådär... det gillar jag inte. Obildade, ja, ointelligenta, bevisa först, sedan kan jag hålla med...

/Robban - skäms inte för sin yrkesgrupp

hatten

Swashbuckler
( översatt citat som en polis i USA Cop sa *ler* gillade hans syn på brotslingar den säger SÅ mycket om polisens egna syn på överlägsenhet )

Läss allt bli irriterad senare.. *ler* och du har nog rätt i att de flesta brotslingar är obildade inte ointeligenta.
MEN 9-10 delar av mänskligheten verkar aktivt försöka låta bli att använda sin IQ..
Gäller även mig vid vissa prylar.. *Ler* främst Star Wars

Honken

Hero
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Fast majoriteten av brotslingar är DUMMA det är därför de åker fast de är obildade och ointeligenta ofta våldsamma. ( översatt citat som en polis i USA Cop sa *ler* gillade hans syn på brotslingar den säger SÅ mycket om polisens egna syn på överlägsenhet )<p><hr></blockquote><p>Fast om man tittar på serien "ADC" (Americans dumbets criminals) så kan man fan undra ibland. Det som är tragiskt är att många brott är sådana när man hellre försöker köra från polisen istället för att kanske erkänna att man druckit innan man klev in i bilen. Det brukar ju inte förbättra situationen.

En av grejjerna är tjejjen som körde bilen som polisen stoppat. När polisen frågade efter körkort så ljög hon, och när han gav henne chansen att erkänna började hon göra mostånd och vart i slutändan intagen för våld mot tjänsteman också. Förutom olåvlig körning. Så det kan bli ibland...

/Honken