Nekromanti Har ni koll på några kollegor utanför Sverige?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Amerikanska rollspel finns det ju en hel del av. Finns det norska? Finska? Tyska? Turkiska? Ni hajar?

Och hur är det med rollspelsmakandet på hobbynivå som vi ägnar oss åt ute i världen? Har ni testat nåt? Har ni koll på några? Erfarenheter?

Möller

Hubert Hortlax
Norska finns det, och några har väl tillochmed vandrat över gränsen hit också. Draug och Itras by är de jag kommer ihåg. Wilper är dock den här på forumet som har bäst koll på den norska scenen tror jag.

Engel är väl tyskt? Fast det är rätt gammalt ...

Übereil

Swashbuckler
Det enda jag vet om den tyska marknaden är att det är Das Schwarze Auge (Det Svarta Ögat) som är grejen där (det säljer bättre än D&D). Har dock ingen egentlig erfarenhet av det bortsett från att jag spelat lite av ett datorrollspel som bygger på systemet (det jag vet är att det är tradfantasy, typ). Min bror har tittat på det och jag har för mig man köpte bakgrundsgrejer (antar att det är saker som "du har jobbat i stadsvakten" eller "du växte upp bland alviska nomader") som sedan översattes till stats.

Übereil

Sopbil

Veteran
Jag köpte ett semi-post-apocalyptiskt rollspel när jag var i Finland för ett gäng år sedan vid namn "Taiga" gjort av ett finskt bolag som heter Burger games.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det här är rollspel av typen Eon. Ballt. Men finns det sånna här forum och spelkonstruktörer på hobbynivå och så? Sverige kan väl inte vara de enda? Eller?

Björn den gode

Swashbuckler
Jag tycker man har hört om en hel del här på forumet, men känns som att det finns andra som har mycket bättre koll än mig. Men det finns ju nån fransman som skrivit psychodrame mm som ju verkar vara ganska mycket hobbyskapare ändå, och sen blev jag nyss tipsad om archipelagoII från norwegianstyle bloggen.

Hur som helst så är jag förvånad att du inte fått bättre svar än, kanske är semestertider för forumets allvetare :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Vad jag vet så är åtminstone Frankrike, Tyskland och Polen stora nördländer, med rollspelsproduktion av någon betydelse. Frankrike har tex spel som Qin, Agone och nyutgåvan av Kult, med mera, exakt vad polackerna sysslar med vet jag inte, men jag vet att de är nördigast av alla, och har sett flera polska rollspel vars titlar jag inte kommer ihåg.
Italien har ju åtminstone ett förlag som sysslar med att översätta amerikanska indiespel och ge ut dem i ambitiösa, illustrerade nyutgåvor, tex La mia vita col padrone. Man får därmed förmoda att det finns nån slags intressant rollspelsscen i Italien också.

Sedan skulle jag gissa att Ryssland har en notervärd rollspelsscen, givet att ryssarna är världens sekundära fantasynördar efter polackerna, men det är alltså bara en educated guess.

Här i Kina finns i princip ingen som helst bordsrollspelsscen, utöver D&D:ande bland expats och språkstudenter. Däremot spelas det ju galet mycket mmorpg, och den inhemska produktionen av dylika stod, senast jag kollade, för de största mmorpg:en i världen utöver WoW (och Lineage, har jag för mig). Den förste som faktiskt kommer till skott med att producera ett fett och påkostat Tre Kungadömen-bordsrollspel här i landet har kanske en potentiell kassako dock, eftersom kinesernas 三國演義-fixering är bortom allt.

I Japan finns en liten bordsrollspelsscen; den var föremål för en artikel i Sverox en gång för länge sen, av Simon Lundström.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ymir said:
Italien har ju åtminstone ett förlag som sysslar med att översätta amerikanska indiespel och ge ut dem i ambitiösa, illustrerade nyutgåvor, tex La mia vita col padrone. Man får därmed förmoda att det finns nån slags intressant rollspelsscen i Italien också.
Vinnaren av Game Chef 2012 är italienare, och minst en till italiensk spelskapare fick en god del uppmärksamhet i årets omgång, så de kan vara på gång med spännande grejer.