Nekromanti Har ni möjlighet att välja bort spelare?

Genesis

Ni dés ni maître
Så jag funderar på en sak. Min spelgrupp. Vi är ett gäng personer som spelar då och då, men det är aldrig särskilt lätt att få igång till spel. Ett typexempel kan vara förra gången vi skulle spela. Gången innan hade vi sagt att vi skulle lira nästa fredag igen. Fint. På måndagen, på väg till träningen, så träffar jag två av dem. Vi snackar en stund, och så säger jag "Vi ses på fredag", varpå en av dem säger "Nä, vi flyttade det till lördag". Hade någon tänkt tala om detta för mig? Vi skulle ju vara hemma hos mig och spela, trots allt. Suck.

Så på fredagkvällen ringer jag en av dem för att höra när vi skall spela. Nä, det blir inget, för han och han skall göra det här. Återigen, ingen hade tänkt tala om detta för mig. Faktum är att jag inte kan komma att tänka på någon enda gång när någon ringt mig och sagt att han inte kan komma. Istället måste jag alltid ringa dem och försäkra mig om att de kommer, vilket fortfarande inte är en garanti, för att spelare X var ute och festade till klockan nio på morgonen, trots att han visste att vi skulle spela klockan ett dagen därpå.

Eller, okej, jag tror att spelare A har ringt mig med återbud någon gång. Honom har jag inga problem med. Visst, han kanske är litet traditionell i spelet (när han är SL så gäller rälsade äventyr utan koppling till rollpersonernas bakgrund), men han gillar att spela, och har till och med ringt mig för att sätta igång spel (något ingen annan någonsin gör, utan det är jag som måste ringa runt och hoppas på att de andra inte har något bättre för sig). Spelare A gillar jag, för han vill faktiskt spela rollspel.

Spelare B spelade med mig ganska mycket förr i tiden, men numera så har han flickvän plus WoW, vilket gör att han aldrig är med och spelar längre. Han är halvengagerad, och pratar ofta rollspel med mig, men verkar inte vara så het på att vara med och spela.

Spelare C är sjysst, och om han säger att han kommer så stämmer det oftast, även om han aldrig ringer upp och talar om när något dyker upp. Casual gamer, och inget fel med det, men det är helt enkelt inte jättekul att spela med honom.

Spelare D går inte att lita på. Även om han säger att han skall komma, så kan han mycket väl göra något helt annat när det väl är dags. Han har dessutom en stundom irriterande tendens att rollspela alla rollpersoner som psykopater. Han kan göra en hur trevlig och snäll rollperson som helst, men efter någon timmas spel så slutar det alltid med att han rånmördar någon, att han bryter varje ben i kroppen på en hjälplös motståndare, att han torterar någon för skojs skull, eller liknande. Tröttsamt.

I kontrast till detta är när jag spelat med andra engagerade spelare, inte minst forumiter på GothCon. Det är så jävla mycket roligare! Hade jag valet så skulle jag gärna sluta spela med flera i min spelgrupp, men jag har helt enkelt inget val. Antingen spelar jag med dem eller inte alls. Så fort någon antyder att de är villiga att spela med mig så har jag inga som helst kvalitetsstandarder, för att det handlar om att få till stånd spel överhuvudtaget.

---

Sådan är min situation, och nu undrar jag: hur är det med er? Har ni möjlighet att välja bort spelare? Har ni spelgrupper som ni är nöjda med? Nu kanske detta är känsligt i grupper där flera finns på wrnu, men er andra: hur är era rollspelsgrupper? Har ni kunnat säga nej till en spelare, vare sig ni gjort det eller inte?

//Genesis är trött.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Bor i en universitetsstad. Dessutom i ett bostadsområde som gränsar till campus. Här finns det massor med mer eller mindre öppna spelgrupper och föreningar man kan spela med. Själv har jag vandrat mellan flera olika under de senaste tio åren, det är först det senaste året som Kaisers har uppstått, även om jag spelat med några av dem i andra sammanhang tidigare.

Det finns en förening på universitetet som även om de för en tynande tillvaro där så ordnar de spelhelger då och då, och det är bara att dyka upp på dem om man vill testa lite nytt folk att spela med och knyta kontakter.

Olle Linge

Snigel
Kaleidoskop

Sådan är min situation, och nu undrar jag: hur är det med er? Har ni möjlighet att välja bort spelare? Har ni spelgrupper som ni är nöjda med? Nu kanske detta är känsligt i grupper där flera finns på wrnu, men er andra: hur är era rollspelsgrupper? Har ni kunnat säga nej till en spelare, vare sig ni gjort det eller inte?
Det enda jag upplever fungerar är att ha en bestämd dag. Jag har gjort otaliga försök med olika grupper att få till spel och för några år sedan hade jag skrivit under på din beskrivning av läget. Nu spelar vi på torsdagar och det har gått så långt att man knappt behöver höra av sig (visst gör vi det för det mesta i alla fall, men om ingen säger något är det 1600-1630 hos Gurgeh som gäller). I en tillvaro då folk pluggar, jobbar och har andra frititssysselsättningar tror jag att det här är det enda tänkbara sättet att få ihop spel någorlunda ofta (det kanske ska tilläggas att vi väldigt sällan hoppar över spel också).

Att välja bort spelare är ju ganska enkelt om det handlar om att de inte är engagerade. Hör de inte av sig kan man någorlunda lätt resonera som att de inte är intressererade. Det kan man också säga till dem om man vill vara mer öppen. Att välja bort spelare som är aktiva är förstås en helt annan sak och det kan nog vara vanskligt om man spelar med kompisar, men då tror jag snarare på dialog i gruppen om hur man spelar och hur man vill spela. För att svara på den sista frågan har jag sagt nej rätt många gånger, men mest beroende på att antalet spelare redan varit lagom och att det skulle bli sämre med fler.

Det ska kanske tilläggas att vi i Linköping är ganska bortskämda med många vettiga rollspelare i trakten.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Kaleidoskop

Vi hade en dag när jag började spela med Arvid, Zaphod och Mogge här i Göteborg, men vi schabblade bort den på grund av schemakrångel (genom en kombination av betungande utbildningar och teaterprojekt). Mängden rollspel per månad sjönk dramatiskt. Nu lagar vi mest mat, och spelar lite rollspel när vi är klara.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Fasta speldagar är riktigt bra. Vi spelar varje fredag (långväga spelare som inte hinner hem på kvällen så det blir att övernatta dem) efter skolan/jobbet om inget annat sägs.

Även utan problemet med transporterna så är det bra med fasta dagar, så man kan planera sin tillvaro och få nån sorts ordning med andra fritidsaktiviteter också.

Andy

Vila i frid
Re: Har ni möjlighet att välja bort spelare? (OT)

Jag är från Karlskoga (men bor i Sthlm) och vet precis vilka du talar om. :gremwink:

P.S. Vi har tränat Kung-fu tillsammans om jag inte missminner mig D.S.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vi har ju också fördelen att, till skillnad från Genesis, bo i en stad som är mer än ett trafikljus och tre getter – så vi kanske har lättare att hitta andra spelare.

thark

Hero
Oavsett hur bra polare ni är så, behandlar han er andra som skit när han inte hör av sig om att han inte kommer.

Det tycker jag inte ens har det allra minsta med rollspel, det är bara en allmänt mänsklig och social grej. Hur fan bra "polare" är man egentligen om man inte ens har omtanken att höra av sig om man behöver skippa en planerad gemensam aktivitet?

"Man är väl inte mer än vuxen?" Så vill jag tänka. Har man sådana här problem inom gruppen får man samlas en dag och snacka igenom det. Kanske hittar man en lösning tillsammans som inte man kunde se när man bara träffades två eller tre åt gången ute på stan? Innan man kan lösa ett problem inom en grupp måste ju alla vara medvetna om hur folk känner/tycker, sen kan man arbeta fram en lösning.

/lg - kanske jag borde läsa till arbetsterapeut? neeee.

Bunny

Crazy like a fool
Välj bort obygden?

Jag tycker du ska flytta till Malmö istället. Jag skulle i alla fall ta emot dig med öppna armar.

För mig krävdes det åratal av sökande och ett stads-byte innan jag hittade rätt. Sista tiden i Stockholm spelade jag ungefär 3 dagar i veckan och i 4 skiljda spelgrupper utan att egentligen trivas jättebra i någon av dem. Nu har jag hittat rätt; gruppen jag spelar med är ambitiös, kunnig och duktig - dessutom är vi ute efter ungefär samma kickar (enligt erfarenhet brukar 3 av 4 av dessa behöva matcha + personlighetsbiten). Följaktningen har det visat sig att spel en gång i veckan räcker ganska långt; med en mer koncentrerad spelupplevelse blir det mer tid över till annat.

På önskelistan just nu finns att återfå drivet att spelleda, för just nu agerar jag enbart spelare. Jag har suget, men själförtroendet är lite naggat i kanten efter ett par halvt misslyckade kampanjförsök. På samma listan finns givetvis även att locka dig till Malmö - jag ser framför mig hur vi arrangerar superballa Historiens Vingslag/Oskrivna Blad-kampanjer tillsammans med de mest framstående ur Malmös nördpool (handplockade för våran förplägnad), hur vi spånar fram koola kampanj- och rollspels-koncept som tar världen med häpnad samt hur vi frotterar i obskyr och ifrågasatt rollspelsteori för att genom dialektisk verkan nå nya, högre, sanningar.

Men det är klart. Inget av det ovanstående lockar säkert dig, du som redan lever i ett av rollspelssveriges stora metropoler...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Du vet mycket väl hur det ser ut för mig, för det har jag gnölat om flera gånger tidigare.

Jag har fullt schå att överhuvudtaget få till något rollspelande; ingen annan är särdeles engagerad och ofta omprioriteras det. och när vi väl spelar blir det lätt så att det är alldeles för skiljda agendor kring bordet för att det ska kännas kul eller givande efteråt.

Jag kan verkligen inte välja bort spelare. Jag söker desperat efter nya spelare, vilka som helst, som bor i närheten.

Det intryck jag fått är att det finns gott om spelare uppåt i landet, kring umeå, och neråt i landet, kring s-holm, g-borg etc, men här i mitten av landet är vi glada om vi hittar några störiga vampirelajvare, en dungeonbasher, och tre brädspelare liksom. Oerhört frustrerande.

Ibland flyttar folk in, som vår nuvarande Vampire/chillspelledare. Han är skitbra, men kan bara spela en gång i veckan, max. Ofta inte ens det. Och nu har vi fått veta att han antagligen försvinner snart igen. Pah.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Ja, jag har möjlighet att välja bort spelare och har börjat göra det. Jag vill få ut saker från spelmötena numera och då är olika personer olika lämpade för uppgifterna. Så jag väljer ut aktörer utifrån vad de tillför. Jag har märkt att det skapar en rätt god stämning i kampanjerna. Förut försökte jag pressa in alla (typ 6-7 spelare), men nu försöker jag hålla dem på 4-5 spelare och det blir bättre då.

Jag satt dock i samma situation för dig för några år sen och det var hemskt. Jag hade tack och lov tur och fann en ny spelgrupp och en har växt sig så jag inte längre har problem med att få tag i spelgrupper. Innan dess så var det ett väldigt åbäke att få till spel och det var alltid jag som fick ringa runt och samla ihop personer. Väldigt tråkigt (tack och lov använder vi oss av ett forum för våra spelgrupper nu och det blir betydligt enklare i kommunikationen). Så jag förstår din misär. Inte alls rolig. (Jag tror för övrigt krank befinner sig i en liknande situation som du själv och också instämmer i mina sympatier till dig.)

Karlskoga, förresten... Det är ju nästan i Örebro där vi håller till. Är du villig att pendla borde det inte vara helt omöjligt att peta in dig i någon av mina kampanjer om du vill ha lite variation. :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har inga problem. Vi spelar varannan söndag, och folk brukar alltid dyka upp. Ibland är någon sen, ibland är det någon som inte kan, men det är sådant som händer och jag stör mig inte alls på det.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag får instämma med flera andra i denna tråd. Fasta speldagar är skiten. Dyker inte folk upp så vet man att de inte är intresserade, och varför ska man bemöda sig om att spela med sådana ändå?

Jag hatar att leka mamma och ringa runt till folk. Inför min nystartade kampanj har jag verkligen försökt få folk att förstå att de ska höra av sig om de inte kan komma. Vi får se om de lär sig :gremtongue:

/Kalle

Pilzefrau

hon/henne
Re: Välj bort obygden?

jag ser framför mig hur vi arrangerar superballa Historiens Vingslag/Oskrivna Blad-kampanjer tillsammans med de mest framstående ur Malmös nördpool (handplockade för våran förplägnad), hur vi spånar fram koola kampanj- och rollspels-koncept som tar världen med häpnad samt hur vi frotterar i obskyr och ifrågasatt rollspelsteori för att genom dialektisk verkan nå nya, högre, sanningar.
Men, då vill jag vara med ju! Men jag är för liten och bor hemma.

Marcus J

Hero
Repetera efter mig: No gaming is better than bad gaming.

Seriöst, det är sant.

Just nu har jag ingen spelgrupp, men det känns ganska ok eftersom det oftast var jag som inte kunde. Jag tror det hade funkat bättre om vi hade kört på en bättre dag (lördagar är inte så bra).

/Marcus ska introducera klasskamrater till rollspel snart

Pom

Swashbuckler
Jag har alltid varit bortskämd med medspelare. Jag har haft nära släktingar att spela med sedan tidigt 80-tal och har haft och fått goda vänner genom hobbyn. En spelgrupp har jag lämnat för att jag inte tålde en av spelarna, men min nuvarande ordinarie spelgrupp består av idel hedersknyfflar och har så gjort sedan många år. Min fru ingår sedan några år också i spelgruppen.

En anomali är att vi aldrig haft någon fast speldag. Någon - ofta, ibland SL, ibland någon annan - har kontaktat de andra när det börjat suga i speltarmen och efter lite mailande har en lämplig tid hittats. Visst har folk sina liv att sköta, men rollspelande ses som ett prioriterat fritidsnöje man gärna makar på mindre viktiga saker för.
Men vi har ändå bestämt oss för att försöka ha en fast spelmötestid. Inte av disciplinskäl utan för att underlätta livspusselläggande.

Dimfrost

Special Circumstances

Att ha en bestämd dag är verkligen utmärkt. Vi spelar lätt dubbelt så ofta nu som tidigare.

Att välja bort spelare är knepigare. Vi har försökt välja bort walium rätt länge nu, men han tenderar att dyka upp i vilket fall som helst. :gremfrown:

/Dimfrost

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hallon!

Det är rädslan för mig och mina vanvettiga upptåg som håller gruppen samman. Tro inget annat! :gremtongue: