Har aldrig nekat till att vara rollspelare på en direkt fråga, men har inte ställt mig på barrikader och skrikit ut att jag spelar rollspel heller. Nu är ju inte jag samma person som jag var för 20 år sedan, så vet inte om det är jag eller omgivningen det beror på, men upplever det som "mindre kontroversiellt" att säga att man är rollspelare. En större allmän medvetenhet om vad det är.
En klasskompis då för 20 år sedan hakade upp sig på att man var utklädd när man spelade bordrollspel (från nån amerikansk tv-serie gissar jag). "Nej, jag tar inte på mig en mantel med elementariska symboler och en spetsig hatt när jag låtsas vara magiker".
Sen hade vi ju rollspel.se en period. Det var ju lite annorlunda rollspel där. Du är hembiträde så är jag inbrottstjuv och så har vi sex på kökssoffan. Det har jag inte heller kört.
Sen kunde det ju vara så att man antingen inte säger att man spelar eller får lägga en halvtimme på att förklara att "jag låtsas alltså att jag är en muterad bäver (skratta inte) och så står det allt han kan på ett papper, färdigheter och siffror, och så rullar man en tärning när jag vill göra någonting" och man känner att fan, jag kunde framkallat samma ansiktsuttryck hos dem om jag sagt att gillade att smörja in mig med mjukost och läsa kalle anka-pocket i badkaret.