Nekromanti Har präster/trollkarlar några svagheter?

Klaatu

Swordsman
I gamla Dod kunde man lätt stoppa trollkarlars framfart genom att placera järn på honom t.ex en järnboja eller liknande. I DoD6 verkar dock präster och trollkarlar inte ha dylika svagheter. Låt mig ge ett exempel: rollpersonerna (bestående av trollkarlar och präster) blir arresterade av "polisen" och förd till fängelsehålorna i väntan på rättegång. Denna sker dock först nästa dag och är en viktig del av intrigen för äventyret. Rollpersonerna har dock ingen lust att sitta i fängelse under natten och använder sig sina krafter för att ta sig ut, sedan flyr de ur staden och äventyret som SL planerade är ogenomförbart. Min fråga är alltså: Finns det något som gör att präster/trollkarlar inte kan använda böner/magi under en kortare period?

Legioth

Swordsman
Några varianter

Exmepelvis skulle "polisen" kunna konstatera att dessa personer antagligen är magiker/präster. Därför tvingas alla att äta en magisk växt som gör att det inte kan trolla förrän växtens effekt gått ut.

Sedan kan rollpersonerna också bli instägda i "magisäkra" celler, försedd med diverse magiska skydd som gör att man inte kan ta sig ut ur cellen med magi.

Ett annan metod är att man tar formelböcker / heliga skrifter som pant, så att de inte får tillbaka dem förrän efter rättegången, på det sättet minskas risken att de flyr. Och om de flyr kan de ha svårt att hålla sina besvärjelser memorerade / förklara åt översteprästen varför de slarvat bort den heliga skriften.

Nu vet jag inte hur det fungerar i DoD 6, men åtminstone i de tidigare versionerna av DoD så måste en magiker säga några ord och vifta med armarna för att kunna använda sin magi. Det kan vara ganska svårt om man är fastkedjad och har munkavle.

Om de är viktiga fångar kan de ju också vara under konstant bevakning, och genast någon verkar försöka göra något så får denne en spjutspets mot halsen. Då är det inte så lätt att mopsa upp sig.

Kimon

Swordsman
Min fråga är alltså: Finns det något som gör att präster/trollkarlar inte kan använda böner/magi under en kortare period?

Medvetslöshet. /images/icons/wink.gif