Re: Har problem med Xp (en kort anekdot)
Alla monster har en CR för att du ska veta hur svår utmaning de är för rollpersonerna. Detta behöver inte innebära att man får XP för att banka monster. Jag till exempel delar bara ut XP för strider där något viktigt i kampanjen står på spel.
Och att sitta och designa "encounters" för att sedan kunna dela ut XP beroende på CR för alla händelser, det fungerar helt enkelt inte med min spelledarstil. Av den anledningen använder jag mera CR och XP tabellen som en referens, och delar ut XP endast för "encounters" av alla de slag som har någon större vikt (typ rpna får reda på någon viktig information, pratar med en person som har kunskap som de verkligen behöver, etc.).
För att ta ett exempel från den Midnight kampanj jag nu spelleder. Rollpersonerna skulle ta kontakt med en person i en by, en person som enligt en ganska så trovärdig källa (man kan inte lita på någon till 100% i Midnight) skulle vara en ledare för grupp med rebeller. Vad rollpersonerna inte visste var att denne ledare redan hade arresterats av en legat och dennes lilla grupp med orcher. Legaten satte sig sedan i rollen på den taverna som rollpersonerna var på väg till, och utgav sig för att vara ledaren för rebellerna. I denna situation fick nu legaten reda på en hel del intressant information (ingen vet hur ledaren för denna grupp av rebeller verkligen ser ut), genom att prata med folk på platsen och utnyttja sitt nät med angivare och spioner.
Ungefär två veckor senare dyker rpna upp på denna plats, legaten har nu etablerat sig som "rebell"-ledare (utan att ha träffat eller funnit de riktiga rebeller han letade efter). Rollpersonerna är lite ivriga och frågar snabbt efter Amand, personen de söker, och ägaren av tavernan hänvisar till legaten (Amand hade aldrig varit där tidigare, så ingen misstänker något). Ivriga över att få hjälp berättar rollpersonerna allt de har varit med om (inklusive det faktum att de har nackat en legat och nu är på flykt) för "Amand". Legaten spelar med och säger åt rollpersonerna att han ska se vad han kan göra för att hjälpa dem. "Amand" reser sig därefter och lämnar byggnaden, efter att ha instruerat (och otroligt nog övertygat rollpersonerna som nu fullständigt litar på honom) att stanna där så länge.
Legaten beger sig till sina orcher som befinner sig gömda i en skog en bit från tavernan, och skickar dem för att arrestera rollpersonerna.
Orcherna (och legaten som inte kommer tillsammans med orcherna in i tavernan) anländer och försöker arrestera rollpersonerna. Rpna fattar misstankar mot "Amand" och drar sina dolda svärd för att försöka slå sig ut. En våldsam strid utbryter, men det visar sig att fienden är dem övermäktig. In kommer "Amand" och ger dem en flyktväg (rpna ser en nedslagen orch-officer och två soldater i tavernans kök). Tillsammans flyr de ut i vildmarken bort från orcherna. Rpnas misstänksamhet mot "Amand" har nu försvunnit, och hans förklaring om att han inte kunde nå sina rebeller (orcherna kom ivägen) är trovärdig. Smidigt har han nu infiltrerat rollpersonernas grupp, och har stor chans att få reda på än mer om rebellernas verksamhet.
Ungefär där slutade scenariot. Jag delar ut XP, och spelarna tror de får XP för att ha besegrat orcherna. I själva verket har de fått XP för att ett viktigt händelseförlopp har utspelat sig i scenariot. Klarade de av utmaningen? det beror helt och hållet på hur man ser det. Men inte fick de XP för monster i alla fall....