Nekromanti Har skapat ett rollformulär

Rickard

Urverk speldesign
Oj, första inlägget på det här forumet som faktiskt handlar om D&D. :gremsmile:

Jag och en kompis tycker att orginalformuläret har rätt många dåliga saker så jag slängde ihop ett rollformulär lite snabbt (ok, det tog runt tolv timmar). Det vi främst inte gillade med orginalet var att det var plottrigt, att det inte fanns någon plats för att skriva powers, att när man levlade är man tvungen att ändra på 29 rutor (nu är det "bara" 9, där tre inte är abilities) samt att jag tyckte det var svårt att hitta vilken attack som gjorde vilken skada. Dessutom blir vissa rutor, som hit points, såpass utsuddade att det går hål i formuläret.

Jag fokuserade på vad att få bort dessa nackdelar samt att samla allting om strid på en sida (sida 2). Orginalet känns inte som en enhet där allting sitter samman utan allting finns överallt.

Jag slänger upp formulären för allmänna kommentarer. Fråga gärna, för jag tror att formuläret är lite ointiutivt. Jag försökte exemplifiera med basic attacks. Det finns även vissa missar såg jag nu när jag skrev ut (i skolan), som att vissa powers har tre rader och att det står M7 två gånger istället för M6, M7. Nyfiken på vad det kan vara? Jo, jag tänkte nämligen att man ska kunna referera till powers-beskrivningar med hjälp av indexering.

Två sidors rollformulär (pdf, 126 kb)
Tre sidors rollformulär (pdf, 130 kb)

/Han som ogillar att han gillar tresidorsformuläret bättre, eftersom han hatar rollformulär som kräver fler blad än ett

Genesis

Ni dés ni maître
Det bästa med formuläret är att det står "TEMPORARY HIT POINTS ARE BEST SHOWNED WITH A DIE", vilket är en subtil antydan om att D&D-spelare är mindre intelligenta än riktiga rollspelare. Snygg satir!

Bjorn

Hero
Rent generellt tycker jag att det är väldigt en "waste of space" att ha en hyffsat fet ruta för equipment and coin. I praktiken brukar ändå alltid en sådan ruta för utrustning visa sig otillräcklig och/eller söndersuddas.

I övrigt kändes det ju ganska bra. Gillar ditt tänk om att försöka samla saker på samma utifrån när och hur de används. Det tycker jag brukar vara ett vanligt irritationsmoment med många karaktärsblad till många spel. Typ att man skrivit hälften av stridsgrejerna på framsidan och hälften på baksidan så man konstant måste vända blad.

/Bjorn

Rickard

Urverk speldesign
Nu svarar jag på Bjorns inlägg men citerar även Genesis.

Jag satt hemma och gjorde en level 11-warlock och insåg att vissa rutor behövde göras om, så jag har nu uppdaterat formulären och fixat till vissa kosmetiska saker. Speltest med formulären kanske gör att jag ändrar någonting, men nu känns det som att de är klara.

Rent generellt tycker jag att det är väldigt en "waste of space" att ha en hyffsat fet ruta för equipment and coin. I praktiken brukar ändå alltid en sådan ruta för utrustning visa sig otillräcklig och/eller söndersuddas.
Jag har ändrat tvåsidorsformuläret så att utrustning har en mindre ruta.

Det bästa med formuläret är att det står "TEMPORARY HIT POINTS ARE BEST SHOWNED WITH A DIE", vilket är en subtil antydan om att D&D-spelare är mindre intelligenta än riktiga rollspelare. Snygg satir!
Den enda medvetna satir jag har är copyright-notisen. Man skulle annars kunna använda ett olikfärgat gem för att markera temporär hit points.

/Han som nu efter korrigeringar gillar tvåsidorsformuläret bättre (då power reference-delen är utvigdad med "special")

Genesis

Ni dés ni maître
Han said:
Den enda medvetna satir jag har är copyright-notisen. Man skulle annars kunna använda ett olikfärgat gem för att markera temporär hit points.
Mäh, jag var ju ironisk igen. Precis som med "Risig"-incidenten. Jag tycker bara att det är tråkigt att rakt av påpeka skrivfel. "showned" borde alltså vara "shown". Det var det jag syftade på.

Genesis

Ni dés ni maître
Fler korrmissar:

"WHEN YOU BUY A ARMOR" - "an armor"
"DEFAULT ARE STANDARD MELEE ACTION" - "Default is"
"YOU SHOULD ALSO WRITE IF IT’S A AT-WILL (A), ENCOUNTER (E) OR DAILY (D) POWER." - "an at-will (...) power"

Rickard

Urverk speldesign
Tackar.

Korr är alltid uppskattat! Ska ändra detta ikväll. Ger en notis när jag har laddat upp dem. Jag fattar inte att jag gör fel på de mest rudimentära sakerna. :gremtongue:

/Han som ibland tycker att det är jobbigt att inte har internet hemma så att han får fixa till saker direkt

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Utan att ha någon direkt erfarenhet av fyran (har bara spelat några gånger, och spellett en) så vill jag applådera hur snyggt det är. Och med snyggt menar jag att det är så jävla D&D.

Jag kräks vanligtvis på amatör-, eller tredjepartsprylar eftersom jag är fascist, men det här skulle jag rent estetiskt kunna tänka mig att använda.

Eksem

Champion
Jag har en helt annan inställning till DnD4-formulär. På mitt (alla i min spelgrupp har olika formulär, fyra av fem har gjort egna) har jag rensat bort allt utom själva "slutsiffran". Inga ihopräkningsfält alltså. Jag har också tagit bort alla referenser till powers på formuläret och har dem skrivna på ett separat papper istället. Det gick bra att slå upp dem i boken och huvudräkna första levlarna, men vid level 4 blev det stört omöjligt långsamt.

Rickard

Urverk speldesign
Vitulv said:
...så vill jag applådera hur snyggt det är. Och med snyggt menar jag att det är så jävla D&D.
Bra, för jag försökte också efterlikna orginalformuläret. ^^ På sin höjd har jag lagt in lite fler runda former (och samtidigt gjort allting man ska kryssa runt medan det man ska fylla i är fyrkantigt).

/Han som nu rättat till de grammatiska felen och fört in lite sidnummer

Rickard

Urverk speldesign
Jag har testat att göra lite gubbs och gjort några ändringar. Framförallt är det tresidorsformuläret som är ändrat. Jag tror att det går att använda bara de två första sidorna på det formuläret om man inte har en rollperson som håller på med ritualer.

/Han som nu laddar upp formulären så att de även är kvar i framtiden

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
Nu har spelgruppen använt rollformulären och jag tittade på deras rollformulär och såg hur de hade fyllt i sin information. Utifrån detta samt de frågetecken som spelarna uttryckte tog jag och förtydligade formuläret en aning. Någonting jag inte kan göra något åt (vad jag vet) är att det är fortfarande är ont om plats för att skriva dit specialeffekter av powers.

Ändringar av det sista bifogade formuläret
× Tagit bort tvåsidorsformuläret och utökat tresidorsformuläret till fyra sidor. Det är dumt att endast ha två A4-sidor där en sida är tom. Vi använder endast de två första sidorna, men jag upptäckte att nybörjare gärna vill ha den tredje sidan för att kunna fylla i sina powers mer noggrant. De erfarna hade däremot ett eget förkortningsbruk för att kunna plita ner sina powers på sida två.

× Har lagt till "svag text", som kan skrivas över, i vissa av rutorna för att ge bättre förklaringar över vad rutorna ska användas till.

× Gjort lite kosmetiska ändringar.

× Ökat avståndet mellan hp-siffrorna.

× Omformulerat lite text.

Första sidan
× Sänk texten längst upp till botten, för spelare ville skriva ovanför texten istället för under den.

× Förtydligat hur skills ska fyllas i med hjälp av en liten figur.

× Lagt till sidhänvisningar till magiska föremål.

× Lagt till sidhänvisningar till PHB 2.

× Utökat class features- och feats-kolumnen.

× Minskat utrustningsrutan.

Andra sidan
× Förstorat rutorna i Defenses och Attack work space.

× Lagt till "+" och "=" mellan rutorna i Defenses, Attack work space, Initiative och Speed.

× Bytt plats på Second wind och Death saves.

× Lagt till "1/Encounter" på action points.

× Ändrat texten till Free action i Action types-rutan.

× Ersatt "class" med "armor" i AC.

× Lagt till Int/Dex i Dex-rutan i AC, då någon av de högsta adderar till AC om man har light armor.

× Lagt till en ruta för vilken ability man använder för att attackera.

× Lagt till en range-ruta.

× Tagit bort sidhänvisningarna på Magic Items. Det finns för många böcker som man kan välja magiska prylar från nu. Dessutom behövdes utrymme för att skriva sina powers till strid. För tydligenhetens skull ändrades titeln "Magic Item Index" till "Magic Item Battle Powers".

× Weaponrutorna har ändrats om så att de blir mer pedagogiska.

---

Är det någon som har använt formuläret som har någon kommentar?

/Han som undrar om han själv ens kommer att använda formuläret då han tröttnat på DnD4

Attachments