Nekromanti Har tänkt att börja...frågor...

G

Guest

Guest
Hej! Hoppas ni där ute kan svara på några frågor.
Jag har tänkt att börja med Eon. Är det lätt att börja?
Är det värt pengarna?
Tycker ni som spelar det, Eon är roligt?
Tror ni har hört talas om dataspelet Eon av göteborgarna...
En som hoppas kunna spela Eon...

SilverKilliam Moonshine

Karlsson

Veteran
Hej! Hoppas ni där ute kan svara på några frågor.
Jag har tänkt att börja med Eon. Är det lätt att börja?
Är det värt pengarna?
Tycker ni som spelar det, Eon är roligt?
Tror ni har hört talas om dataspelet Eon av göteborgarna...
En som hoppas kunna spela Eon...

Jag kan börja med att svara på frågan om det är lätt, har du spelat rollspel förut så går det hyffsat lätt att komma igång, om du har tålamod nog att läsa igenom regelboken ett par gånger alltså... Det är helt klart värt alla pengar du får lägga ut på alla moduler. Personligen tycker jag EON är det absolut bästa rollspelet på marknaden, min spelgrupp spelar numera bara EON. Hoppas du fick svar på några frågor iaf.

"When God created light,
the first shadow was born"

RavenLord

Veteran
-Hej! Hoppas ni där ute kan svara på några frågor.
-Jag har tänkt att börja med Eon. Är det lätt att börja?

Det är lätt att börja spela, när man har spelat ett tag finns det avancerade regler som man kan använda
-Är det värt pengarna?

yepp, helt klart värt pengarna :)

-Tycker ni som spelar det, Eon är roligt?

Det bästa rollspelet som jag spelat

Death is more universal then life; everyone dies, but not everyone lives.

G

Guest

Guest
Jag som kanske ska skaffa det...

Ja, det svarar på en del frågor. Det säger jag. Men desto fler som svarar på mitt inlägg, desto mer omdöme får jag. Vilket gör mig gladare när/om jag köper det. Hur många inlägg krävs det för att gå förbi "Grisodlar"stadiet? Jag bor på en bondgård med grisar så...jag undrar om de som kom på det här "erfarenhetssystemet" har varit ute på landet i närheten av grisar...

SilverKilliam Moonshine

kragghack

Warrior
Re: Jag som kanske ska skaffa det...

Iofs så lär de flesta som svarar här bara ganska sålda på Eon, om man säger så. Jag tycker att det är värt pengarna.

Hur många inlägg krävs det för att gå förbi "Grisodlar"stadiet

25 inlägg, sen blir det 50, 100, 200 osv

/Anders

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains

P|uT0NiUm

Swashbuckler
*undrar vad man blir efter 1600 inlägg* [NT]

No Text

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - С@ß|ð ² ®µ|€$ †]-[€ \/\/ð®|Ð

Mr spelledare

Veteran
Visst är det värt pengarna
Själv behövde jag läsa igenom vissa regler fler än en gång för att fatta dem men nu sitter det.
Ett tips är att snabbt inhandla lite moduler, till en börja med Krigarens handbok eftersom det nya skadesystemet finns i den.

MVH "Gud"

Mederian

Warrior
Eon är helt klart ett av de bästa rollspelen på marknaden. Efter att ha spelat Drakar och Demoner ett par år är Eon en välsignelse och det är utan tvekan värt pengarna man lagt ut på det. Har man spelat rollspel förut bör det inte vara några problem att komma in i Eon, och jag skulle tippa att det nog går ganska lätt att börja även om man inte är så rutinerad eftersom Eon erbjuder en massa olika "nivåer", en hel del avancerade regler som man inte behöver använda som nybörjare osv.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara

Vindhand

Myrmidon
IMHO

Är det lätt att börja?

Det har en högre inlärningströskel än många andra spel, men det är ett pris man får betala för de detaljerade reglerna.

Är det värt pengarna?

Jag tycker inte det. Jag skulle vara tvungen att modifiera så mycket för att trivas med eon att det inte skulle kunna kallas eon längre. Grundmekaniken är för långsam, detaljnivån är för hög, karaktärsgenereringen är för styrd, magin är för vetenskaplig, osv. I slutänden är det mest en smaksak.

Har du funderat på Gondica eller Gemini? Dessa är inte lika extrema som Eon och därför ett säkrare kort i många avseenden :)

ripperdoc

Myrmidon
Re: IMHO

Jag ska inte lägga mig i dina åsikter om reglerna, eftersom vi tycker helt olika, men har det inte slagit dig att man köper rollspelet för världen? Antingen så är det världen man tycker om mest, så får man stå ut med regelsystemet, eller så modifierar man reglerna som man vill ha dem. Men det är fortfarande världen som gäller, och det har kommit mest material till världen, inte till regelsystemet. Så _även om_ man inte tycker om Eons regler så tycker jag att världen kan vara värd att köpa.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Vindhand

Myrmidon

Så _även om_ man inte tycker om Eons regler så tycker jag att världen kan vara värd att köpa.

Mycket sant... då sparar man dock en slant på att köpa Mundana direkt och strunta i grundboken.

G

Guest

Guest
Spelade rollspel för 6 år sedan "Drakar & Demoner". Tänkte börja igen och kollade efter det men eftersom äventyrsspel hade kursat så fanns inte det gamla hederliga D&D kvar. Jag frågade killen på Tradition om han kunde rekommendera något. Han sa EON direkt. Han drog även följande historia för mig: De var ett gäng spelare av D&D som bodde på olika platser i Sverige, en del med familj. De kunde med andra ord inte träffas och spela så ofta och när de väl träffades så tjafsade de om reglerna halva tiden. Till slut fick de nog och tänkte fixa ett spel som hade regler för allt, inga kryphål och sånt. Resultatet blev EON (som både har ett intressant och detaljerat regelsystem och en väl utformad värld). Sen kan ju inte jag stå för hur mycket sanning det ligger i historien, det kan endast Neogames själva svara på, men en sak står jag för och det är att eon ÄR värt pengarna. Nackdelen är att man blir beroende. När du har köpt en modul till EON så kommer du snart att köpa en till och en till och en till...

DEMON!

WHaLe

Hero
Eventuellt kan du gå till come.to/whale och ladda ner Eonskada (dos) det är
ett smidigt litet dosprogram som läser av skadetabellerna..

WHaLe

WHaLe

Hero
Jag köpte Eon för ca ett och ett halvt år sedan. Jag hade hört att EON bl.a.
skillde på hugg, kross och stickskador mm.. Min första tanke var att skapa
en kombination av Eon och DoD, men eftar att ha läst igenom Eons regler var
jag fast... Det enda som jag har kvar från DoD är BP systemet, som känns trevligare
än att slå fram alla attributer..

WHaLe

Karlsson

Veteran
Räcker det inte med att helt enkelt använda "anpassa metod" när du slår fram attributerna?

"When God created light,
the first shadow was born"

WHaLe

Hero
För det mesa använder jag en kombination av BP och att slå attributen..
Först slår man fram alla värden, enligt den metod man känner för, sen omvandlar men de slagen till BP och placerar ut dem... Nackdelen med den här metoden är att det är bättre att få 18 och 3 än 15 och 15 (måste komma på en lösning till det..)...

WHaLe

jag håller med RipperDoc..
Man köpe ett rollspel för världen och dess invånare.. sen så följer reglerna med på köpet =)

//Nicklas "PeGe" Westerlund | God, Root, What is the difference ?

Jonas...

Warrior
*funderar...*
Är du schysst på att konvertera eller skriva egna äventyr...?
(De är nämligen lite för snåla för att ge ut sånna själva... *fniss* *refererar till äventyrstråden*...)

I så fall är det helt OK... Som sagts innan... lite komplicerat, detaljerat och därmed.. hmm... iaf inte blixtsnabbt... men det är ju en smaksak.
Själv tycker jag att det är bra med mycket och avancerade regler... sedan när man börjar komma in i systemet kan man ju (iaf efter ett tag) snabba upp och improvisera själv som SL...

Jonas...
Grisodlare...!?

Vindhand

Myrmidon

Man köpe ett rollspel för världen och dess invånare.. sen så följer reglerna med på köpet =)

Det behöver inte vara så. Om reglerna är dåliga är det klart att världen är det enda som lockar. Det är dock fullt möjligt att köpa ett rollspel lika mycket eller enbart för reglerna. DoD saknade t.ex värld till en början och sålde bra trots (eller kanske tack vare) det.