Det funkar bra, men det blir jobb för SL
Som SL för en aktiv spelgrupp (1-2 möten i veckan) har jag ofta haft idébrist på äventyr/kampanjer, och eftersom det inte finns så mycket skrivet till EON, så har vi spelat snart varenda äventyr släppt till DoD och expert. Det funkar utmärkt. Ibland utnyttjar jag "outforskade områden" och slänger in ett land som beskrivet i äventyret, annars tar man storyn och slänger in i ett befintligt land. Man måste vara jefligt flexibel som SL, och stryka och lägga till, för att inte förlora Mundana-"känslan". Eller så inser man faktum att det blir lite gammal hederlig DoD stämmning.
Vi körde svavelvinter-serien i mundana, och det var en höjdare. Jag brukar inte använda mig av SLP´s värden, utan bestämmer mer eller mindre om de lyckas eller inte, och anpassar hela tiden situationen/striden, så att det blir en bra balans. Beroende på spelgruppen kan ju belöningen ibland bli löjligt stor för ingenting, eller löjligt liten för ett hästjobb, och två dog kanske på kuppen. Och då slipper man problemet med mycket konverterande.
Och en av fördelarna med att vara SL är att man inte behöver förklara, magiteoretiskt, hur Allan - magikern, kunde slänga en viss besvärjelse, för spelarna, om de nu skulle ifrågasätta. han bara kan ju det. (Kan dock bli jobbigt senare om man låter rp´na hitta Allans formelsamling, hehe)
Allt för mig, tack!
//Funs1
PS Kände att jag måste klargöra en sak. Man skulle kunna säga att vi då till stor del kör med eon-regler i Ereb Altor, fast med mundana-stämming, så att köra tvärt om, eller med T20-systemet i mundana borde gå utmärkt. Och magi är ju inte ett stort problem då jag mer ser det som något ganska abstrakt, och, om man inproviserar, ganska regellöst. man kan ju alltid hitta på och upfinna nya saker, det är ju det som är kul.
DS