Nekromanti Har tänkt mig göra ett uppdrag.

HelmutsVrede

Veteran
Jo som sagt jag har funderat på att skriva ett uppdrag. Jag kan en del av grunderna, uppdragen går ut få att någon kung har blivit kidnappad av någon. Efter ett halvår börjar de stridskunniga i landet att slåss om kronan. Dom duellerar alla som bär vapen och om dom får ett nej så visar dom ingen nåd. Vad jag behöver är ett land där kronan inte är ärftlig eller att konungen ej har några släktingar som kan ta över den. Jag behöver även några som kan ha rövat bort konungen (inga simpla banditer tack^^) kanske någon speciell kult eller några fiender. Några förslag?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tror inte att en sådan konflikt skulle ta formen av dueller, snarare av inbördeskrig. Ett land som skulle kunna funka är Soldarn -- det finns en stark fraktion som är fiende till kungen, en tidigare kungaätt som blivit avsatt och dessutom kungens släktingar som antagligen har sitt eget krav på tronen. Lägg dessutom till myten om att det finns en försvunnen kronprins (huruvida det är sant eller inte spelar inte så stor roll, någon maktlysten person kommer ändå att föra fram en pretendent som hävdar sig vara denne). Detta ger stora möjligheter till ett inbördeskrig om kungen (som saknar arvingar) skulle försvinna.

Varför skulle kungen bli bortrövad? Om man håller en kung som fånge förväntar man sig antingen en lösensumma (om man är en rationell person) eller så offrar man honom (om man är en galen kultist). Att kungen skulle vara vid liv efter ett halvår utan att någon försökt utkräva lösensumma känns märkligt. Men vill du ha en lämplig kult kan du ju ta Arachnas folk, vilka håller till i Västmark och ger intryck av att vara tillräckligt märkliga.

Sedan undrar jag också vad rollpersonerna ska göra under konflikten. Det låter som om du förväntar dig att de ska rädda kungen, men som jag nämnde är det inte särskilt troligt att han är vid liv efter så lång tid. Det känns troligare att han är död, och att rollpersonerna i stället arbetar för att någon av sidorna ska vinna. Vilka rollpersoner är det tänkt ska spela äventyret, och vad för slags äventyr vill du ha?

DesertRain

Hero
Det skulle nog gå att placera det i Consaber också kanske. Thalamur rövar bort kungen för att skapa en röra i hela riket. Sedan är det bara för Thalamur att anfalla medan det är så kaotiskt som möjligt.
Fast du kan ju isåfall överraska spelarna med att det faktiskt inte är Thalamur som gjort det fast alla tror det. Det kan ju vara Cirefalierna istället. Eller så vill Thalamur att Cirefalierna ska få skulden. Antagligen blir det krig med cirefalierna samtidigt som det blir inbördeskrig. Efter denna röra kan Thalamur anfalla. Eller så kan man byta plats på Thalamur och Cirefalierna.

HelmutsVrede

Veteran
Jag hadetänkt mig ett action relaterat äventyr med mysik i. Men när jag läste ditt inlägg kom jag på att Kungen kan ju ha dött och efter ett halvår får rollpersonerna befrågan från konungens rådgivare (som e någon av rollperssonernas kontakter) ifall han kan skaffa sig ett följe som kan leta upp prins någonting som flydde vid 14 års ålder dvs 5 år sedan. vad ingen vet om är att han anslutit sig till ett antal resande
lekmän och vill absolut inte komma tillbaka. (han flydde pga att han inte fick någon frihet och alla styrde hans liv. hur han skulle vara, se ut etc.) nu e det upp till roll perssonerna att försöka övertala den 19 årige prinsen att komma tillbaka. låter det bra? :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det låter som ett intressant äventyr... både övertalandet av prinsen och försöken att hålla honom undan potentiella fiender kan bli kul.

Vill du ha svart humor i det hela kan ju prinsen dö under det att de försöker rädda honom, varpå de är tvungna att bluffa sig fram med en falsk prins. Eller prinsens reanimerade lik och buktaleri. :gremgrin:

HelmutsVrede

Veteran
Då har jag bara problemet att puzzla ihop 1 kraggbarbar, 1 vanar från asharien och 2 ghor dvärgar varav 1 av dom har storhetsvansinne :gremtongue: hur ska jag kunna få dom till en grupp? :gremconfused:

Organ

Out of time, out of mind
Lägg till någon som vill förhindra att prinsen hittas, kanske en släkting som i annat fall kan lägga rabarber på tronen för egen del. Eller nått.

/Anders

Blasphemy

Swashbuckler
Man kan inte finna något gemensamt i deras bakgrund. Vad är exempelvis deras yrken?
De kan ju ha hamnat i sällskap av en slump. Kanske får du komma på någon anledning varför de har bondat (svengelska!) med varandra. Kanske blev de insnöade i en gård i ett halvår. Kanske hamnade de på en öde ö. Kanske arbetade de alla för en inflytelserik person osv.

Vissa saker kan man faktiskt lämna till spelarna. Var inte rädd att sätta krav på dem. Säg till dem är att huvudsaken är att deras karaktär passar i en grupp - det är en förutsättning för äventyret. Har de det kravet på sig så får de lösa det. Ev göra om delar på sina karaktärer så att det fungerar.

antorax

Swordsman
Om det finns ngn onding som är tirak så kanske det kan lösas med att dvärgarna vill jaga denna eller dessa, och hyr in de andra. Kanske.

Har dvärgarna skickats ut ifrån det lokala fästet för att stabilisera riket, då dvärgarna av ngn anledning vill ha den gamle kungen på tronen, eller så vill de ha en annan till tronen, och stödjer därför kriget. Dvärgarna hyr antingen in de andra för att hjälpa till, kanske vill de ha vanaren som tolk + guide världen ovan, och kraggen har de supit med en del och är därför bundisar. Sedan så blir de även såklart vän med vanaren...

Blasphemy

Swashbuckler
Alla har ju en krigisk bakgrund. Det är väl inte otroligt att det tjänat tillsammans i ett legosoldatskompani när tiderna varit tjärva. Kanske har de kämpat mot/med vrimzikiels upprorshärd (beror ju på var du skall lägga äventyret).

Hur de har träffats är i alla fall inget större problem.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag skulle säga att de är gamla krigskamrater, antagligen legoknektar. I sådana fall har de lärt sig att lita på varandra (de har antagligen räddat varandras skinn några gånger) och har en vettig anledning att äventyra -- det är bara en fortsättning på deras tidigare yrke, men i mindre skala.

Överhuvudtaget kan det här med hur karaktärer har träffats ha skett på många olika vis -- det viktiga är att karaktärerna har personligheter som passar bra ihop. I min kampanj sattes en samling vitt skilda personer ihop genom att alla hade arbetat tillsammans som gästarbetare i Samväldet. Detta funkade bra som inledning, men efter ett tag märktes det tydligt att gruppens eyren, som var en gladvåldig och inte särskilt moralisk barbarbimbo, inte hade någon vettig anledning att hänga ihop med de andra, mer idealistiska rollpersonerna. Det blev väldigt krystat i slutändan. Tänk mer på att rollpersonerna ska ha samma mål (alla är ute efter pengar, eller liknande), så kan det bero hur de träffades -- om de är lika varandra i personlighet blev de nog vänner oavsett hur.

HelmutsVrede

Veteran
Kraggen e aggresiv och går mer än gärna i strid, vanaren e ganska lugn och försöker förhandla först innan han drar vapen och den ene dvärgen har storhetsvansinne så han drar ju vapen om någon kränker honom på något sätt och den andre dvärgen e normalt aggrasiv går i strid om han känner att det går att vinna.

DesertRain

Hero
de båda dvärgarna samt kraggen passar ju ihop bra. Medan vanaren visserligen passar in kommer få anstränga sig för att hans tre kompanjiner inte ska slå ner allt de ser. Ett bra sett att få ihop dem kan ju vara att de är med i någon sorts krigarordern, legokomoani eller något liknande.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Olika personligheter kan funka rätt bra -- det som funkar dåligt på längre sikt är om de inte har samma motivation för sitt handlande. Till exempel om någon stärvar efter att tjäna tillräckligt pengar för att slå sig til lro, medan en annan letar efter äventyr och fara. I sådana fall blir det efter ett tag svårt att motivera varför de ska fortsätta arbeta tillsammans -- speciellt när en av dem kan fullfölja sitt mål.

HelmutsVrede

Veteran
Nya rön. Det är 2 Pyar alver som e bröder skarpskyttar (vet inte vad dom gjort Pyar ska ju va handelsmän osv) , 1 Raun barbar krigar yrke och 1 Taup handels man. Hur får jag ihop dom?

wallahad

Swordsman
[Hatar att svara mitt i en tråd men...]

Enklaste sättet är att slå ett slag på relations tabellen, som för en kontakt.
Båda spelarna slår var sitt slag och kommer överens om något snarlikt/vettigast, styrt lite av slaget.

Nästa förslag är att de helt enkelt är anstälda av handelsmannen.
Detta förutsätter dock att han är nog rik att ha, vad?, 3 vakter.

Det sista och minst orginella är: De känner varandra sedans barnsben, på grund av deras exentriska föräldrar.