Nekromanti [Haragada] Baksidestext

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tänkte att det nog var bättre att testa baksidestexten till Haragada på folk som inte har koll på spelet. Skulle ni lockas av det här, är det tillräckligt informativt och tillräckligt stämningsfullt; kort sagt, är det säljande?

baksidestexten till Haragada said:
Välkommen till Haragada – syndernas stad, tjuvarnas stad, utkastad i den oändliga öknen där karavanlederna möts, styrd av en vandöd häxmästare; i dess mitt vilar den evigt blodtörstande gladiatorarenan; ständigt är staden hotad av makthungriga slavhandlare, intrigerande astrolog-präster, kringstrykande mördare och invaderande nomadstammar. Den här boken är ett komplett rollspel: den innehåller en beskrivning av staden med omgivningar, tillsammans med ett regelsystem för att skapa mörka och stämningsfulla berättelser, fulla av skarpa klingor, dunkla gränder och mäktig trolldom. Ta steget in i Haragada du också!

/Dimfrost

Genesis

Ni dés ni maître
Snabb åsikt: Jag älskar semikolon, men ibland så kan det vara för mycket av det goda. Dela upp den första meningen i två, kanske?

Arfert

Facit
Det där låter som ett spel jag filat på tillsammans med en annan kille ett tag nu... :gremgrin: men det låter bra. Gärna lite kortare meningar, kanske...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det enda jag vill ha är ett utrotande av "astrolog-präster". Stjärnskådare, mystiker, whatever... mitt bland alla fina slavhandlare och mördare och häxmästare så sticker det verkligen ut på nåt icke önskvärt sätt IMO.

Dimfrost

Special Circumstances
Det där låter som ett spel jag filat på tillsammans med en annan kille ett tag nu... :gremgrin:
Du vet, det är enklare att hävda att man är först om man inte väntar tio år med att göra klart grejerna. :gremgrin:

/Dimfrost

Mogger

Hipsteranka
Astromantiker

Min tanke med, men jag röstar för det lite coolare astromantiker.

Feliath

Swashbuckler
Det är för böveln inte för många semikolon

Det är ju bara två i hela texten. Problemet är att bägge två är i samma mening, vilket ger ett väldigt märkligt och ryckigt intryck, som en illa skött marionett. Stackade semikolon funkar bara i listningar av hyfsat korta enheter som dock var för sig innehåller komman. Och det är i sig inte ett bruk man ser mycket av.

Samtidigt går det inte att fixa genom att bara byta ut något semikolon mot en punkt, för då ser flödet också skitmärkligt ut.

Jag får vänta tills Kvante vaknar och konsultera med honom. Återkommer, I guess.

/Feliath — vadå för många, plebejer

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Det är för böveln inte för många semikolon

Poängen var att jag ville ha en lång uppräkning. Först var det bara komman, men då blev syftningen helt whack ("styrd av en vandöd häxmästare, i vars mitt den evigt blodtörstiga gladiatorarenan vilar"). Jag får klura på hur jag ska lösa det hela. Korta meningar är egentligen inget bra alternativ eftersom jag vill åt flytet i en lång uppräkning.

/Dimfrost

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hur menar du?

"ja, fast mitt kommer nog före er i alla fall. ..i alla fall som rollspel. :gremgrin:"

Jag förstår inte vad du menar. Haragada kommer som rollspel lagom till Lincon, när kommer erat? Coolt med två liknande rollspel ungefär samtidigt.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tycker det låter mer som nån dammig gammal äventyrsberättelse från typ 30-talet som jag läste nån gång....... :gremcrazy:

Feliath

Swashbuckler

Poängen var att jag ville ha en lång uppräkning.
Jomen, det begriper jag. Det är bara det att du inte kan göra det med semikolon på det där sättet. Men jag inser också att du inte kan göra på något av de andra uppenbara sätten, i och med att du tappar den önskade effekten; därav mitt föga konkreta och direkt hjälpsamma svar. Jag tror nämligen att du i slutänden kommer att få strukturera om hela meningen rätt genomgripande, men jag kan inte se något omedelbart alternativ och jag orkar inte sätta mig ner och arbeta ut det, själva jobbet får du fan göra själv :gremwink:

/Feliath — det stavas wack förresten, det är en nedkortning av wacky

Dimfrost

Special Circumstances

Jag vill göra det med komman, men det funkar nog inte. Kanske en stapling av korta meningar kan ge samma effekt, men det är lite oklart. Jag får väl, precis som du säger, göra jobbet själv. :gremfrown:

/Dimfrost

Big Marco

Läskig
Den typen av korta upphackade uppläsningar får mig dels att tänka på gamla soloäventyr eller dussin-fantasynoveller.

Hela det här "Välkommen till..."-introt känns gjort femtioelva gånger tidigare.

Jag skulle nog välja att ha en mer fokuserad text än en rabblande. Speciellt som spelet som sådant känns nischat från start - smala spel = fokuserad text, breda spel = rabblande text.

Dimfrost

Special Circumstances
Vad menar du med fokuserad text? Ambitionen är att texten ska tala om vad spelet handlar om, alltså sword & sorcery-historier i ökenstaden Haragada. Och det tycker jag att jag uppnår med en "rabblande" text.

/Dimfrost

Ram

Skev
Mina ören:

i dess mitt vilar den evigt blodtörstande gladiatorarenan;

Fyll på med en eller ett par platser till, t.ex. det största/livligaste torget, en dominerande byggnad, kyrka eller dyl. Detta både för att milda bilden att gladiatorarenan är det "enda" som finns i staden och för att få fler tecken mellan semikolonen.

ständigt är staden hotad av makthungriga slavhandlare, intrigerande astrolog-präster, kringstrykande mördare och invaderande nomadstammar.

Jag kan ha fel, men jag tycker att "är staden" kan tas bort. Eventuellt kan denna mening också placeras innan den om gladiatorarenan.

Petitesser alltså. :gremgrin:

Jag gillar texten mycket och den får åtminstone mig intresserad av spelet.

Arfert

Facit
Re: Hur menar du?

...är inte Haragada nåt form av berättarspel, och inte rollspel? :gremgrin:

Nej, jag skojade och raljerade lite bara.. jag har egentligen en väldigt bred uppfattning om vad ett rollspel är. BÅDE D&D och Polaris... fast man kan ju diskutera det senare, iofs...

Och ni kommer först.

Mitt spel är mer produktionskrävande.. även om det i stort sätt är färdigskrivet (en polare som är copy/författare skriver fortfarande på kampanjen) så tar layout och illustration lång tid. Och det ska tyckas också, det är inte ett litet lulu-spel.

Hursomhelst så kommer det bli ett mer actioninriktat fantasy-spel. Och inte lika snällt som de svenska på marknaden nu. Betydligt vuxnare.

Tidigare hade jag tankar på ett rent nybörjarspel, som gamla DoD-lådan, men eftersom Mindless Gaming håller på med nåt sånt ligger jag lite lågt med det. Och gör nåt jag tycker är kul istället.

Först måste jag bli klar med PW-boken bara (blir nog närmsta månaden/månaderna)... Och Sagas spelledarbok är ju i princip klar med, fast jag är osäker på när jag har råd att trycka den.

Det är mycket nu.

Sodivra

Champion
Saftigt!

Jag har inget problem med den översvällande texten, som trots allt är ett dimfrostianskt signum.
Jag håller med Moonglow.
Jag gillar hur ni vänder tvärt till att beskriva rollspelet istället för världen. Då är jag redan fångad.