Nekromanti harry potter 4

DODswe4

Hero
Personligen tycker jag att filmerna är riktigt dåliga, böckerna e bra men inte filmerna, men ska oftast låta bra böcker förbli bara böcker.

Organ

Out of time, out of mind
Jag tycker att bok fyra, även om den är läsvärd, är den klart svagaste hittils. Fast det behöver ju inte betyda att filmen kommer att bli risig. Enligt mig så är bok tre den bästa medans, vad gäller filmerna, så blev den första mest lyckad.

/Anders (Som undrar om det är något fel på honom med tanke på att han är så förtjust i Harry Potter, trots att det var flera år sedan han (Anders alltså) passerade 30? :gremtongue:)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag håller med Organ om att bok 4 är den klart svagaste. Jag blev faktiskt upprörd när jag läste den. Problemet med den är att den är uppbyggd runt en "plot token" - en tävling som inte känns speciellt intressant och som består av tre delar, så att det knapps behövs någon handling alls. Men det största felet är den överraskning som kommer i bokens slut. Den fungerar bara om man antar att trollkarlar är rejält korkade och måste göra allting på det absolut mest komplicerade sätt man kan tänka sig.

En lyckad filmatisering av den kräver nog att manusförfattaren tar sig lite större friheter med materialet. I de tidigare filmerna har man velat bevara nästan allt från böckerna, vilket inte alltid varit helt lyckat. Man skulle behövt skära bort vissa delar av handlingen helt så att de viktigaste bitarna fått mer utrymme. En film klarar helt enkelt inte av att rymma lika mycket handling som en tjock bok.

/tobias

Lindenius

Swashbuckler
/Anders (Som undrar om det är något fel på honom med tanke på att han är så förtjust i Harry Potter, trots att det var flera år sedan han (Anders alltså) passerade 30? )
Nej, nej. Vi gubbar ska alla den vägen vandra. :gremwink:

//erik. ser fram emot Half Blood Prince som kommer i sommar

Hjalle

Swashbuckler
Personligen så tycker jag som de andra att filmerna är otroligt mycket sämre än böckerna. Tredje filmen var helt klart sevärd, det kan bero på den nye regissören. Annras håller jag inte med om att den fjärde boken var den svagaste. Första boken är först och sämst, i konkurrans med den femte, som ej levde upp till de kanske för höga förväntningarna. Fyran är tillsammans med trean den bästa boken, i mitt tycke.

...och angående trailern så såg det väl ut som det brukar. Harrys enda min är förvånad eller mycket förvånad, Ron ser ut som han brukar, Hermione ser ut som han brukar... Nåja, draken var ganska häftig. Men jag längtar nog mest efter Graup i femman... ...Eller kanske...
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Dödsätarna och Voldemorts återkomst. </font></td></tr></table>

-Hjalle, svag för HP-böckerna.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Harrys potta 4

"...Hermione ser ut som han brukar..."

Har de bytt kön på Hermonie de elaka magikersvinen? Klart att de inte kan acceptera en kvinnlig elev på en internatskola för magiker i konservativa England. Eller slår de månne ett slag för ung homosexuell kärlek? :gremtongue:

Hjalle

Swashbuckler
Re: Harrys potta 4

Öh, oj. Flôff.

...Även den bäste gör misstag.

-Hjalle, kanske inte den bäste, men lik förbannat gör jag misstag ändå.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Rent gelemässigt

"...Även den bäste gör misstag."

De ä koool. Vad skulle forumet vara utan alla roliga felstavningar? En mycket tråkigare plats thats what. :gremwink:

Balderk

Swashbuckler
Jag har inte läst böckerna... Kanske är det därför jag gillar filmerna. Hur som helst älskar jag HP-filmerna, kanske inte så mycket att jag skulle se dem på bio, men som en mysig film när man sitter hemma en mörk vinternatt är perfekt. Skitskön stämning har de nästan alltid lyckats få och även om de kan vara lite plottriga ibland så tycker jag att alla filmer varit riktigt sevärda. Tredje filmen var nog bäst hittils, gillar att de börjat växa upp lite. Den var härligt mörk också¨... utan allt för överdrivna komiska inslag. Tyckte till exempel att bilen i andra filmen inte funkade alls.

/Balderk, tänker inte läsa böckerna heller :p

Zadrith

Hero
/Anders (Som undrar om det är något fel på honom med tanke på att han är så förtjust i Harry Potter, trots att det var flera år sedan han (Anders alltså) passerade 30? )
Jag läser den för min son som är åtta och det är jag som får tjata på honom om att vi ska läsa, inte tvärt om :gremcrazy:

solvebring

Superhero
Lite OT

Jag läser den för min son som är åtta och det är jag som får tjata på honom om att vi ska läsa, inte tvärt om
Hade varit fint om min farsa eller morsa dragit fram Tolkien och Eddings när jag var liten. Läsa för sitt barn för eget skadat fantasyintresses skull... Det är respekt det! :gremwink: