Nekromanti Harry Potter rollspel

Drakan

Veteran
Jag har planer på att göra ett harry potter rollspel men jag vet ej hur bra iden är... Låter det vättigt eller är det kanske för luddigt.

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa !!

Kan du utveckla mer vad du har tänkt om det !
Verkar som en bra ide !

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det har som det mesta andra diskuterats tidigare. Bland annat här. Men idén är fortfarande lika bra. Kör på det. :gremsmile:

Klon

Hero
Tycker inte om Harry Potter

Beror ju på vad du gör med det...
själv är jag inte förtjust i tanken, men så tycker jag inte om Harry Potter heller

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har planer på att göra ett harry potter rollspel men jag vet ej hur bra iden är... Låter det vättigt eller är det kanske för luddigt.
Det beror på vad du vill göra med rollspelet. Om du vill spela det med dina kompisar är det helt okej, om du vill lägga ut det på nätet kan det vara en bra idé att nöja sig med att inspireras av Harry Potter-böckerna, så att du inte klampar in på något cypyrightskyddat område (även om det inte borde vara någon större fara för ett amatörrollspel).

Om man bortser från rättigheterna är det en utmärkt idé. Världen är ganska välbekant för de flesta (om man får tro försäljningssiffrorna på böckerna i alla fall). Den är spännande och fantasifull och lämpar sig bra för äventyr.
Naturligtvis kan jag inte låta bli att rekommendera mitt eget Millennium som utspelar sig i en värld som påminner om den i Harry Potter-böckerna.

Jag undrar själv varför det inte finns något Harry Potter-rollspel (ett kommersiellt sådant alltså). Det vore en perfekt inkörsport till rollspelandets värld för ungar i lämplig ålder. Det kan väl inte vara så att J K Rowling inte vill sälja rättigheterna (det finns ju en massa HP-dataspel redan). Kanske är rättigheterna för dyra för att någon ska tro att det är ekonomiskt lönsamt med ett rollspel.

/tobias

Krille

Super Moderator
"Det kan väl inte vara så att J K Rowling inte vill sälja rättigheterna (det finns ju en massa HP-dataspel redan). Kanske är rättigheterna för dyra för att någon ska tro att det är ekonomiskt lönsamt med ett rollspel."

Wizards var rätt långt på väg med att skapa ett Harry Potter-rollspel (d20 förstås), men J K Rowling lär ha insett att man skriver sina egna stårysar i rollspel och hittar på egna figurer. Och man kan till och med styra hennes huvudpersoner! Det tyckte hon inte om, och stoppade det.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Wizards var rätt långt på väg med att skapa ett Harry Potter-rollspel (d20 förstås), men J K Rowling lär ha insett att man skriver sina egna stårysar i rollspel och hittar på egna figurer. Och man kan till och med styra hennes huvudpersoner! Det tyckte hon inte om, och stoppade det.
Bitch!
Har hon inte insett att ungarna gör det ändå. Det behövs bara en spetsig hatt och en kvast för att hitta på nya historier med HP och gänget. Jag skulle i alla fall göra det om jag var tio år gammal idag!

En kul länk som var mycket roligare innan Amazon censurerade de recensioner som tydligast förklarade hur roligt de små flickor som lekte Hermione hade med det vibrerande kvastskaftet! :gremblush:

/tobias

Troberg

Sinister eater
En kul länk som var mycket roligare innan Amazon censurerade de recensioner som tydligast förklarade hur roligt de små flickor som lekte Hermione hade med det vibrerande kvastskaftet!
Och hur hittade du till den sidan? :gremshocked:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Kvastritt (OT)

Och hur hittade du till den sidan?
Google-sökning på "underage", "girl" och "dildo"! :gremblush:

Eller snarare en länk från Neil Gaimans hemsida för ett halvår sedan eller så. Jag skrattade så jag grät när jag läste recensionerna och redan då hade de RIKTIGT snuskiga tagits bort. Nu är det inga roliga recensioner kvar, tyvärr.

/tobias

zuntona

Swordsman
Helt klart för luddigt. Inga spel vars kärna hänger på att rollpersonerna ska vara magiker. NEj då viftar jag med handen i en hotfull gest med pekfingret. Aja baja så får du inte göra.

Nä men seriöst så förstörs mysiken när alla springer runt som magiker skulle aldrig vilja spela nåt sånt spel.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Begränsade rollpersoner

Helt klart för luddigt. Inga spel vars kärna hänger på att rollpersonerna ska vara magiker. NEj då viftar jag med handen i en hotfull gest med pekfingret. Aja baja så får du inte göra.

Nä men seriöst så förstörs mysiken när alla springer runt som magiker skulle aldrig vilja spela nåt sånt spel.
Här håller jag inte alls med. Det finns massor av spel på marknaden där man antar att rollpersonerna ska vara magiker (Ars Magica, Mage), soldater (Delta någonting-som-jag-glömt-bort), änglar (In Nomine, Engel), hemlig agent (James Bond), vampyr (Vampire), gud (Nobilis) eller något annat bestämt. Det fungerar alldeles utmärkt.

/tobias

zuntona

Swordsman
Re: Begränsade rollpersoner

Jag sa inte att det inte fanns några sådana spel jag sa att jag aldrig skulle spelat något sånt. Jag tycker att magi ska vara lite för någon enstaka av rollpersonerna lr spelledaren enbart.
Och gud, va hemskt.
Jag är medveten att det finns sådana spel men jag tycker det blir väldigt instängt och inte lika lätt att skapa om som spelledare och det blir mer skaparen som bestämmer allt.

JAg säger vad jag tycker men jag älskar att folk har åsiktskillnader. Det är så vi kommer vidare. För att skapa ¨nåt riktigt bra är det bra att både få svar från folk som älskar ideen och sådana som hatar den så man kan spinna vidare på det.

Leve mångfalden och skillnader.

Krille

Super Moderator
"Jag har planer på att göra ett harry potter rollspel men jag vet ej hur bra iden är... Låter det vättigt eller är det kanske för luddigt."

Förutom det som tidigare nämnts så uttryckte jag några tankar om saken då det togs upp här. Jag vet inte vad som hände med det projektet, men vem vet? Du kanske kan komma längre?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag sa inte att det inte fanns några sådana spel jag sa att jag aldrig skulle spelat något sånt.
Jag sa inte att du sa att det inte fanns några sådana spel! :gremcool:
Mitt svar var riktat till trådens ursprungliga skapare, snarare än till dig. Jag ville påpeka att trots dina åsikter så finns det många populära spel som kraftigt begränsar vilken typ av rollpersoner man kan skapa.

Jag tycker att magi ska vara lite för någon enstaka av rollpersonerna lr spelledaren enbart.
Det beror väl på vilken typ av spel man ska ha. I Harry Potter-böckerna är magin fortfarande lagom mystisk trots att alla huvudpersonerna behärskar magi till någon grad. Dessutom passar HP-magin utmärkt i ett rollspel. Det är nog den enda litterära magi där magikerna faktiskt kan misslyckas med sina besvärjelser precis som i de flesta rollspels magisystem.

/tobias

zuntona

Swordsman

Jag sa inte att du sa att det inte fanns några sådana spel!
Jag sa inte att du sa till mig att de inte osv....
Nä skämta okej jag då missade jag vem frågan var riktad till fast det var bra att du tog upp spel som behandlade. Jag vill ha så många olika spel som möjligt på marknaden.

Det är nog den enda litterära magi där magikerna faktiskt kan misslyckas med sina besvärjelser precis som i de flesta rollspels magisystem.

Enda tror jag inte men jag måste säga att du besegrade mig här. *Bugar* Du har en väldigt bra poäng med misslyckande som kan inträffa. Jag som normalt dissar HP för fullt måste erkänna att magisystemet skulle passa bra i ett rollspel.
Men jag skulle inte vilja spela en av alla dess jobbiga elever på skolan.

Bombu

Hero
Jag tycker det verkar vara en kul ide.

En grej skulle kunna vara att försöka få till nått äventyr i HP anda som använder ett befintligt system, så kan ni upptäcka vad som behöver ändras och läggas till för att man skall få rätt stämning.

En av de viktigaste sakerna när man pular med ett nytt spel är att se till att speltesta det.

Man kan sitta på sin kammare och komma på massa koola grejer, sen visar det sig att det inte funkar när man väl kör igång, spelarna gör inte som man har tänkt sig, man kanske har missat hur mäktig en förmåga blev eller nått sånt.

Sen kan olika spelgrupper ha väldigt olika prefferenser hur ett spel skall vara.

Bara för att nån snubbe säger att han inte tycker du skall göra HP rollspelet så behöver det inte vara en dum ide.

Jag tycker det låter kul.

lycka till

Bombu

Drakan

Veteran
Jag hadde tänkt mig at man skull kunna välja om man ska vara vuxen eller barn. Som barn så går man på någon utav tollkars skolorna. E man vuxen så ska man kuna vara typ trolldomsminister lärare butiks innehavare eller något sådant seda ska man kunna vara voldermort annhängare eller dösätare ja ni som har läst böckerna fattar :gremlaugh:

stormumriken

Veteran
Jag tror jag har en liten aning om varför det inte finns något officiellt HP-rollspel ute på marknaden än. J.K. Rowling har ju ännu inte avslutat sitt epos om Harry Potter, och vill säkerligen inte släppa rättigheterna så att något skulle förstöra eller ändra i hennes framtida planer om vad som kommer att hända. Det finns till exempel säkert flera spännande nya platser runt Hogwarts som hon har planer på att beskriva i kommande böcker. Då passar det inte så bra att komma ut med beskrivningar om platser som ännu inte dykt upp i böckerna, och utelämnar man dem får man istället en felaktig beskrivning när de väl släpps. Dataspelen däremot följer ju böckerna slaviskt och medför därför inte samma problem.

keno

Veteran
det lades så att säga på is. det senaste halvåret har mitt rollspels intresse falnat.... men är nu åter igen på väg tillbaks. och jag har seriösa planer på att fortsätta med projektet där jag slutade...