Det beror på vad du vill göra med rollspelet. Om du vill spela det med dina kompisar är det helt okej, om du vill lägga ut det på nätet kan det vara en bra idé att nöja sig med att inspireras av Harry Potter-böckerna, så att du inte klampar in på något cypyrightskyddat område (även om det inte borde vara någon större fara för ett amatörrollspel).Jag har planer på att göra ett harry potter rollspel men jag vet ej hur bra iden är... Låter det vättigt eller är det kanske för luddigt.
Bitch!Wizards var rätt långt på väg med att skapa ett Harry Potter-rollspel (d20 förstås), men J K Rowling lär ha insett att man skriver sina egna stårysar i rollspel och hittar på egna figurer. Och man kan till och med styra hennes huvudpersoner! Det tyckte hon inte om, och stoppade det.
Och hur hittade du till den sidan?En kul länk som var mycket roligare innan Amazon censurerade de recensioner som tydligast förklarade hur roligt de små flickor som lekte Hermione hade med det vibrerande kvastskaftet!
Google-sökning på "underage", "girl" och "dildo"!Och hur hittade du till den sidan?
Här håller jag inte alls med. Det finns massor av spel på marknaden där man antar att rollpersonerna ska vara magiker (Ars Magica, Mage), soldater (Delta någonting-som-jag-glömt-bort), änglar (In Nomine, Engel), hemlig agent (James Bond), vampyr (Vampire), gud (Nobilis) eller något annat bestämt. Det fungerar alldeles utmärkt.Helt klart för luddigt. Inga spel vars kärna hänger på att rollpersonerna ska vara magiker. NEj då viftar jag med handen i en hotfull gest med pekfingret. Aja baja så får du inte göra.
Nä men seriöst så förstörs mysiken när alla springer runt som magiker skulle aldrig vilja spela nåt sånt spel.
Jag sa inte att du sa att det inte fanns några sådana spel!Jag sa inte att det inte fanns några sådana spel jag sa att jag aldrig skulle spelat något sånt.
Det beror väl på vilken typ av spel man ska ha. I Harry Potter-böckerna är magin fortfarande lagom mystisk trots att alla huvudpersonerna behärskar magi till någon grad. Dessutom passar HP-magin utmärkt i ett rollspel. Det är nog den enda litterära magi där magikerna faktiskt kan misslyckas med sina besvärjelser precis som i de flesta rollspels magisystem.Jag tycker att magi ska vara lite för någon enstaka av rollpersonerna lr spelledaren enbart.
Jag sa inte att du sa till mig att de inte osv....Jag sa inte att du sa att det inte fanns några sådana spel!
Det är nog den enda litterära magi där magikerna faktiskt kan misslyckas med sina besvärjelser precis som i de flesta rollspels magisystem.