Nekromanti Harry Potter

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tjejen hyrde ettan på VHS för 2 år sen. jag sa att jag tänkte ge det fe minuter sen skulle jag lägga mig o läsa. Det såg bara för löjligt ut. Efter 1.40 frågade jag andlöst om hon hade Bok 2. Den läste jag i sträck i tre timmar. Harry Potter är faktiskt helt enormt bra och är lätt suverän spelmiljö för roll/dataspel. Exempel i 1:an i filmen då de kommer in i rummet med den spelande harpan. Precis som ett rum man varit i förut och gjort nåt med den eller hur? Hela Hogwartgs är ju enorm som spelmiljö. Och med tanke på hur saker utvecklas är det klar fantasykänsla. Marodörkartan är ett annat bra exempel. Vilken fantasy. Harry Potter som spelmiljö eller helt spel = guld. Vad tycker ni?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Harry Potter som spelmiljö eller helt spel = guld. Vad tycker ni?
Det har jag tyckt länge. Framför allt tror jag att ett Harry Potter-rollspel vore ett enormt bra sätt att få dagens dataspelande ungdomar att intressera sig för hobbyn. Nu verkar det vara så att J K Rowling är en ond häxa (viss överdrift, naturligtvis :gremwink:) i alla fall enligt ryktet.

Jag rekommenderar annars en Harry Potter-kampanj i mitt spel Millennium, som har en värld som påminner mycket om Harry Potter-böckerna.

/tobias, som i det här inlägget försökt skriva Harry Potter med två o tre gånger (fyra om man räknar med den här meningen).

Shaggy

Swordsman
Ensamma Harry

Jag måste dock säga att det där inte kändes likt Harry Potter på något sätt. Den enda likheten jag ser är att det är en skola för magi, och det var Rowling inte direkt först med.

Då har Kai-klostret och kunskapshallarna Anden, Ljuset, Elden och Solaris större likheter med Harry Potter, och i det fallet kan du inte gärna komma och påstå att det är ett plagiat.

Fast Rowling är kanske ett stort Dever-fan... :gremwink:

Shaggy

Swordsman
Re: Ensamma Harry

F ö kändes Redhurst som en överdriven och lite småfjantig produkt. Den skulle jag aldrig köpa.

Storuggla

Champion

"F ö kändes Redhurst som en överdriven och lite småfjantig produkt. Den skulle jag aldrig köpa."

Öh, det är ingen som vill tvinga dig till det heller. Angående liknelserna med HP så kan jag inte säga allt för mycket då jag inte har boken, det var mest det faktum att det var en skola för magiker som var uppdelad i fakuliteter, hade en egen magikersport som ungarna fick spela och en skoluniform. Det var nog för mig för att jag skulle tänka "Öh, ska man spela Harry Potter? Näää..."

Storuggla, rullar benen i en tunna

Shaggy

Swordsman

Öh, det är ingen som vill tvinga dig till det heller.
Öh... nej. Den där kommentaren förstod jag inte. Var det ett stort brott mot forumkulturen att uttala en åsikt om en bok?

Vilken var "magikersporten"? Duellerna på skolgården? Annars missade jag nog det.

Storuggla

Champion

"Öh... nej. Den där kommentaren förstod jag inte. Var det ett stort brott mot forumkulturen att uttala en åsikt om en bok?"

Inte vad jag vet. I retrospekt verkar den kommentaren från mig väldigt udda, jag misstänker att det beror på att jag inte fått i mig något i frukostväg innan jag skrev och var lite sömnvresig. Jag ber om ursäkt ifall du tog illa upp, jag menade inget ont.

"Vilken var "magikersporten"? Duellerna på skolgården? Annars missade jag nog det."

Jag hittade den i en recension, den heter tydligen "Spellflag" och beskrivs som en blandning mellan "capture the flag with magic and football". Recensionen finns att glo på i sin helhet här. Konstigt nog har den fått toppbetyg både på rpg.net och på enworld, även av psion vars recensioner brukar vara sansade. Så den är kanske inte helt sunk, hur fel den än är för mina kampanjer :gremsmile:

Storuggla, uppdaterar musikspelare

Shaggy

Swordsman

Ingen fara. Jag förstod bara inte. Det var ju inte direkt så att jag dissade ett spelsystem alla redan känner till på dess eget forum.

Jag hittade den i en recension, den heter tydligen "Spellflag"
Ah. Jo, det kändes kanske lite mer Harry Potter-aktigt. Jag läste förhandstitten på sidorna du hänvisade till. Fast nu ser jag att Spellflag fanns med också. Jag skummade visst den delen lite väl hastigt.

Nu när jag tänker lite mer på det så är stilen nog rätt Harry Potter-aktig också. Det är förmodligen det jag upplever som överdrivet. Exempelvis: Skulle nivå 20-magiker ägna sig åt att lära ut nybörjarbesvärjelser? Visst, det fungerar utmärkt för Dumbledore, men kanske inte riktigt i D&D. Eller duellerna, som mest känns som "Här på polishögskolan är elevernas främsta fritidsintresse att skjuta på varandra med paintballgevär på gården.".

(Jag är f ö ett stort Harry Potter-fan, om någon nu skulle få någon annan uppfattning av att läsa ovanstående.)