Nekromanti Harryhausen gonna pimp my clay [videolänk]

Rising

Vila i frid
En gång i tiden, när människor träffade varandra på riktigt istället för att göra det via myspace, och när de lyssnade på riktig musik som U2 och...

Jag tänker skära till jakten. Någon jeppe sammanförde alla Harryhausen-klipp i en enda film. Det är claymation at it's finest. Själv minns jag särskilt väl "gyllene skinnet", som jag än idag tycker är en riktigt bra matinéfilm och där specialeffekterna fortfarande "känns" bra. Okej, de kanske inte ser helt superrealistiska ut, men de har absolut rätt känsla och har konstnärliga kvaliteter som jag tycker counts for a lot.

Faktum är att jag blev smått tagen av första klippet, där någon jätteapa blir biten av ett lejon. Det ser skitbra ut, helt enkelt. Jag misstar inte apan för en lerapa, men timingen, poserna och allting... de funkar skitbra ihop.

I vilket fall som helst; när jag ser det här tänker jag inte "fan va' B" utan "djävlar vilket hantverk! Vilken djäkla känsla för rörelse den snubben hade!!!"

Nördkultur at it's finest.

--Jävla Arvidos, jag kan väl inte komma ihåg allt när jag är full, heller:

här är länken.

Okej, jag borde ha kommit ihåg det. Up yours.

Rising

Vila i frid
Re: MEN VAR ÄR LÄNKEN?!?!

Jag har en tendens att glömma att posta länkar till det jag pratar om. Det är förmodligen värre än att glömma [länk]-märkningen, till och med. Jo, det är det nog. Men visst är det roligare? Man får ju söka lite själv. Öh...

Sodivra

Champion
Nar nar

Äh, jag har redan hittat den, din pruttskalle. Jag var för upptagen med att vara akademiker för att skriva det bara. Men nu kan jag skriva:

Rising hěn huài rén. Hái, tā mǔ zhēn bù shì guì!

"Nàr, nàr" råkar för övrigt betyda, "där, där".

Troberg

Sinister eater
Re: MEN VAR ÄR LÄNKEN?!?!

Jag har en tendens att glömma att posta länkar till det jag pratar om. Det är förmodligen värre än att glömma [länk]-märkningen, till och med.
Vi kanske skulle införa en [ingen länk]-markering, tillsammans med en regel om att man ska skriva en beskrivande motivering till varför man inte har någon länk? Det skulle göra inläggen mycket tydligare, enhetligare och mer lättlästa, och därmed öka trivseln på forumen avsevärt.

Preliminära beräkningar tyder på att trivseln skulle kunna öka upp till 3,8 gånger!

Dewil

Skrivbordsgeneral
Och jag som trodde att du pratade om restaurangen i "Monsters, Inc." Så fick jag lära mig varifrån den fått sitt namn.

Själv minns jag särskilt väl "gyllene skinnet", som jag än idag tycker är en riktigt bra matinéfilm och där specialeffekterna fortfarande "känns" bra.
SVT visade den i juletid för en halv evighet sedan (slutet av 1980-talet?). Har den gått i svensk tv sedan dess?

Dewil

Rising

Vila i frid
SVT visade den i juletid för en halv evighet sedan (slutet av 1980-talet?). Har den gått i svensk tv sedan dess?
ZTV körde ett Harryhausen-race för ett tag sedan. (2-3 år sedan?) Då var den med.

Organ

Out of time, out of mind
Harryhausenrullar brukar visas med ojämna mellanrum på TCM.

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Harryhausen spöar alla moderna specialeffektsnissar sex dagar av sju, och den sjunde dagen är det oavgjort. Stop-motion känns så mycket mer äkta än dagens datoranimeringar, även om de inte ser 100 % realistiska ut.

Fajten mot skeletten i Jason and the Argonauts är så bra att jag blir förbluffad varje gång jag ser den.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: En till videolänk

Utan Harryhausen hade nog monsterfilmerna sett ut nåt i den här stilen.
Du menar utan horder av springande japaner?

Fast jag blundade när det blev otäckt, så jag kanske missade dem.