Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,054
Efter succen med Baldur’s Gate 3 säger Eugene Evans på Wizards of the Coast att de avser satsa ”aggressivt” på digitala spel och att de just nu har runt 40 titlar under produktion.
Jag har inte själv spelat Baldur’s Gate 3, men förstått att det är ett riktigt bra spel. Larian studios har ju också ett gott rykte från tidigare titlar. Jag tycker också, med tidigare D&D-dataspel i minne, att just digitala spel är en naturlig och klok expandering av varumärket (spelar just nu om Icewind Dale och slås av hur otroligt bra det fortfarande (tjugo år efter lansering) är).
Frågan är nu bara hur den här satsningen tar sig uttryck. Jag tror inte att WotC tar med sig de viktigaste lärdomarna från BG3, dvs att det kan löna sig att släppa bra spel. Givet tidigare uttalanden om att öka ”recurrent spending” misstänker jag att man i första hand satsar på att släppa många billiga mobilspel med maximal potential för mikrotransaktioner.
Games Workshop har ju valt strategin att slänga på sina varumärken på så mycket som möjligt, vilket givit en fullständig uppsjö av warhammerdataspel där det mesta är ren skräp (med några viktiga undantag - märk väl!). Ett ganska vårdslös hantering av sina varumärken, med andra ord - men säkert ekonomiskt framgångsrik.
Frågan är nu om WotC tar en liknande approach som GW, eller om de faktiskt kommer satsa på bra, välutvecklade spel. Vad tror ni?
Jag har inte själv spelat Baldur’s Gate 3, men förstått att det är ett riktigt bra spel. Larian studios har ju också ett gott rykte från tidigare titlar. Jag tycker också, med tidigare D&D-dataspel i minne, att just digitala spel är en naturlig och klok expandering av varumärket (spelar just nu om Icewind Dale och slås av hur otroligt bra det fortfarande (tjugo år efter lansering) är).
Frågan är nu bara hur den här satsningen tar sig uttryck. Jag tror inte att WotC tar med sig de viktigaste lärdomarna från BG3, dvs att det kan löna sig att släppa bra spel. Givet tidigare uttalanden om att öka ”recurrent spending” misstänker jag att man i första hand satsar på att släppa många billiga mobilspel med maximal potential för mikrotransaktioner.
Games Workshop har ju valt strategin att slänga på sina varumärken på så mycket som möjligt, vilket givit en fullständig uppsjö av warhammerdataspel där det mesta är ren skräp (med några viktiga undantag - märk väl!). Ett ganska vårdslös hantering av sina varumärken, med andra ord - men säkert ekonomiskt framgångsrik.
Frågan är nu om WotC tar en liknande approach som GW, eller om de faktiskt kommer satsa på bra, välutvecklade spel. Vad tror ni?