Nekromanti HBO Superheroes Skype spel rekrytering

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,492
HBO Superheroes Skype spels rekrytering



Jag vill köra ett superhjälte rollspel över Skype och efter att Anchormans Marvel kampanj nu har tagit slut har mina måndags kvällar öppnat upp sig och det känns som rätt läge att skrida till verket. Så om du är intresserad av vad du ser i den här tråden så skriv ett medelande här och så är du med. Vi kommer spela över skype och det enda du kommer behöva är just skype. Och en dator antar jag, men läser du det här så har du det antar jag. Systemet kommer vara regellätt och presenteras i min nästa post, men oroa dig inte för det.

Men att säga att det är ett superhjälte spel säger i sig inte så mycket, det finns för många subgenrer och twister på konceptet. Så här är grejen med det här spelet, det kommer vara som en HBO tv-serie i stil med Sopranos, Deadwood eller Game of Thrones. Vad innebär då detta?

Eftertänksam fart på handlingen med minnesvärda scener: Sopranos var inte precis en action serie fastän den handlade om den organiserade brottsligheten och det här spelet kommer inte handla om en massa slagsmål fastän det handlar om superhjältar. Det viktiga är interaktionerna mellan karaktärerna och dramat som kommer därifrån.

Plötsliga explosioner av fruktansvärt våld: I de flesta superhjälte serier är våld där för att vara häftigt och det är ganska konsekvenslöst. Inte här. Tänk er det brutala våldet från Watchmen filmen blandat med stympningarna, tortyren och morden från Game of Thrones och med collateral damage som du ser det i en krigszon när individer med krafter verkligen ger sig på varandra.

Ämnen som brukar vara för otrevliga eller obekväma för tv: Det här innefattar både realistiska våldsdåd, förtryck och sidor av samhället som inte brukar få visas i tv som inte är HBO och politiska implikationer och metaforer som i sig är obekväma. Vi kommer titta ganska hårt och länge på fascism, kapitalism och demokrati i den här kampanjen på sätt som inte kommer vara helt bekväma.

Historiska miljöer: Det här spelet kommer utspela sig på 80-talet i New York och kommer att vältra sig i den miljön. Domedagsklockan står på två minuter till midnatt, den nya ”bögpesten” sprider sig som en löpeld, dekadensen hos de unga och rika i företags Amerika är på sin topp och kokainet finns överallt.

Så är du intresserad av att spela superhjältar med ett fokus lagt på drama, personliga interaktioner, politik samt implikationerna av våld använt av de med makt mot de utan och hur de utan makt blir de verkliga offren när de med makt kolliderar så är det här kampanjen för dig. Anmäl dig i den här tråden bara, du behöver inte ha ett karaktskoncept än utan det kan du komma med senare.

Oh, och vi kommer spela på måndagskvällar. Närmare tid kan vi bestämma senare.

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,492
Här kommer då reglerna för karaktärsskapande och för det mesta i spelet. Dessa är medvetet hållna väldigt enkla på grund av att detta är en skype kampanj. Har ni några funderingar rörande dem fråga på bara :)

Karaktärs skapande:

Attributet: 5 i en, 4 i en och 3 i en.

Styrka

Finnes

Motståndskraft


Skills: Hitta på 3

Superkrafter: Hitta på 1, välj ursprung till den

Livspoäng: Är lika med dubbla motståndskraften.


System: Dice pools av d6:or. Rulla attributen + 2 tärningar om du har en relevant skills + 3 tärningar om du har en relevant superkraft + eventuella bonusar eller minus från gm:en. 5or och 6or är framgångar. Rullar man mot någon rullar man dice pools mot varandra. Om någon anfaller någon annan så gör anfallaren så mycket skada som hon har fler framgångar än försvararen.

Superkrafter fungerar automatiskt och man behöver inte rulla något om ingen annan super försöker stoppa en.


Krafter
Alla superkrafter fungerar automatiskt. Har du flyga kan du flyga ifrån helikoptrar utan att rulla. Har du superstyrka kan du spöa ett gäng bankrånare/poliser eller lyfta en bil utan att rulla. Krafter har en övre gräns men den är väldigt hög i den här kampanjen. En superstark karaktär kan lyfta en lastbil men inte en ett supertanker skepp. En supersnabb karaktär kan bryta ljudvallen men närmar sig inte ljusets hastighet och så vidare.

Vissa krafter är inte tillåtna. Dessa är telepati (tankeläsning, tankekontroll, minnesmodifiering mm), super intelligens och att läka andra (läka sig själv går däremot hur bra som helst). Dessa är inte tillåtna delvis på grund av balans men också delvis på grund av ton. Jag förbehåller mig rätten att säga nej till andra krafter men jag kommer inte vara super hård med detta.

Vill du spela någon som inte har krafter men som är extremt skicklig på något skriver du ner det som Mästare på: X. Detta fungerar sedan precis som en kraft i de flesta fall. Spelar du tex en Mästare på: Bågskytte så kan du göra en massa galna Hawkeye grejer utan att behöva rulla.


Kraftursprung
Det finns egentligen bara tre i den här kampanjen.


Talang: Du var med i någon form av olycka eller annan traumatisk händelse och uppvisade krafter som antagligen räddade dig. Det här är det vanligaste och mest respekterade sättet att få krafter på.

Test: Du har artificiellt framtagna krafter. Det här är löjligt olagligt och om någon kommer på dig med det här har du problem. Test med att ge icke-talanger krafter är förbjudet till och med för nationer att syssla med av internationellrätt så du har antagligen ett par skelett i garderoben.

Begåvning: Du har inte egentligen krafter utan är en människa som är extremt skicklig inom något område. Det här innebär att du får mycket mindre respekt än talangerna fastän du jobbar mycket, mycket hårdare än dem.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Jag anmäler mitt intresse,

Hur vanliga kommer superkrafter vara i settingen? Alltså är det jätte många "vanliga" personer med superkrafter eller är det ett hyfsat bekransat antal
God45 said:
Härligt välkommen :)

Krafter är ovanligt. Det kommer finnas runt 10 allmänt kända personer med krafter förutom er i New York och cirka 5 till som hållit sig hemliga. Det är nog för att göra staden känd som världens superhjälte huvudstad.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,492
Okej, så lite saker som kan hjälpa er när ni skapar karaktärer.

Era karaktärer tillhör en av de få superhjältegrupper som överlevt mer än en generation, The American Eagles (TAE). Ni har precis haft två enorma PR-kriser direkt efter varandra och sitter när kampanjen börjar i ett möte med era sponsorer (mest olika företag. Nike, Coca-cola, Mtv och så vidare), managment och era kontakter med delstaten där ni försöker komma på ett sätt att ta er ur er PR-mardröm.

Den första krisen inträffade när Dominic Hermes (eller Mr.Hermes som han kallas i pressreleaserna. Egentligen Norman Baros), gruppens mest ikoniska hjälte anklagades för övergrepp av ett underårig fan och dennes föräldrar. Efter detta följde anklagelser från flera håll och när polisen sökte igenom Hermes lägenhet hittades barnpornografiska bilder. Hermes sitter nu i häkte utan borgen i väntan på rättegången. Hermes har inte flytt trots att hans förmåga att springa snabbare än ljudet hade gjort detta mycket lätt.

Den andra, mindre, PR-krisen inträffade när en av gruppens yngre medlemar, Zoe Hyde (egentligen Donna Mckenzie), blev full på en populär klubb och började högljutt anklaga afro-amerikaner (inte ordet hon använde) och judarna (inte heller ordet hon använde) för Amerikas problem. En reporter spelade in när Zoe pratade om att bygga läger och skjuta folk. Det ser verkligen inte bra ut i pressen. Zoes agent hävdar att utbrottet berott på stressen efter Hermes situationen men hittills har ingen köpt den ursäkten och just nu är den superstarka hjältinnan avstängd från gruppen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag är intresserad, men dels är måndagar en dum dag för mig och dels håller jag på att ta på mig lite för mycket rollspelande på annat håll. Å andra sidan, det här lär väl vara enda möjligheten att få spela superhjälte. :cool:
 
Top