Nekromanti hd!

crypt

Veteran
ja jag kanske är lite dum i huvet men jag fattar inte hur hd fungerar. jag fattar hur det fungerar för spelare men inte för monster. en barbar har en d12 hd. men om jag t.ex. vill göra en druid med en familjar hur vet man att man får ha den?? i "startpaketet" så har de en varg men en var hade mer än 2hd vilket var max. :gremconfused: är det nån som kan förklara det hela så att ett pucko som jag förstår??

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Man skiljer på HD och HP ...

En Barbarian 1 har 1 HD (Hit Die) men 1d12 HP (Hit Points).

En varg har (i grundutförande) 2d8 + 4 HP och alltså endast 2 HD.

crypt

Veteran
Re: Man skiljer på HD och HP ...

aha... tror jag fattar... så det spelar ingen roll om jag har 2d20+55555 hd, jag har fortfarande bara 2hd. men hur fungerar det då med t.ex sleep som påverkar 2d4 hd? ska man slå 2 d4 eller? annars fattar jag nu, tack så mycket.

Staffan

Myrmidon

Sleep påverkar 2d4 stycken HD. Om man då t ex slår 6 på tärningarna så kan en Sleep påverka upp till sex normala hobgoblins, som har 1d8+1 hp var (en Hit Die).

Oldtimer

Slava Ukraini!

men hur fungerar det då med t.ex sleep som påverkar 2d4 hd? ska man slå 2 d4 eller?

Många formler påverkar ett visst antal LT (HD). I fallet med sömn (sleep) slår du alltså 2t4 för att se hur många LT totalt den påverkar. I det här fallet spelar det, som sagt, ingen roll vilken slags livstärning man har (från magikers t4 till barbarers t12) eller hur mycket plus man har på den, utan bara hur många man har.

/Mikael

Boobis

Warrior

Inte för att vara petig, men du har skrivit 2d20+55555 hd. Om du menar 2d20 + 55555 hp så har du fattat rätt. Det här skulle vara ett (något egendomligt) kreatur med 2 hd på vardera 1t20 och i snitt skulle den ha 55576 hp, men fortfarande bara 2 hd.

Så i exemplet med sleep, om du slog 4 på dina 2t4 skulle du kunna förhäxka 2 stycken av ovan nämda monster.

-J