Nekromanti He-Man, vilket rollspelssystem?

Paal

Imaginär fantast
He-Man kom på tal häromdagen och jag funderade på varför jag aldrig sett ett Masters of the Universe-rollspel. Efter lite googling insåg jag att det funnits ett, men att detta var halvhjärtat och ospelbart.
http://w-g-r.blogspot.se/2013/07/the-masters-of-universe-role-playing.html?m=1

Jag hittade även denna ambitiösa konvertering till DnD 3.5?
http://ralp.net/dungeons/he-man/

Min tanke var då, och det skulle förvåna mig om saken inte diskuterats här förut, vilket system hade passat bäst för ett He-Man spel?

Någon som har några förslag? Gärna med motiveringar. :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag skulle nog tänka mig något Apocalypse World-derivat, faktiskt. Fasta moves snarare än simulering, och så skeletor och hordak och dom som fronter/hot.

Sedan kan man såklart spela det med VÄRMEDÖD, men det blir ju en helt annan sak...

Krille

Super Moderator
Jag skulle nog satsa på Cortex Plus, förmodligen Heroic-varianten, eftersom det är så bra på super och serie.

Eksem

Champion
Jag är ett broken record och svarar såklart old school dungeons and dragons.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Hade det inte varit för att vapenskadorna är lite banans så hade jag föreslagit Mutant Future utan att tveka. Nu föreslår jag det men med tvekan. Det är old school, en Gamma World-klon med vissa saker anpassade så de funkar mer som i gamla Dungeons & Dragons-versioner.

Det finns ingen direkt setting, och jag vet inte om det är klockrent för att köra He-Man fullt ut (hanterar nog inte superstyrka på nåt vettigt sätt), men om det mer är science fantasy-gonzo i sig som är grejen så funkar det rätt bra. Reglerna finns att tanka hem gratis.

Jag har haft en del tankar om att det kanske skulle funka bra att husregla Svärd och Svartkonst till att köra sånt här istället, för där finns också bra stöd för rollpersoner som är mutanter/knasiga He-Man-varelser. Speltestreglerna ligger väl uppe för nedladdning fortfarande. Old schooligt det med.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tips från sidolinjen (Anarchclown) är Icons, medan jag personligen tror att ett riktigt ambitiöst DnD 5th-hack vore det allra bästa.

Mutanten

Hero
Jag såg att någon har försökt sig på en FATE-variant av He-Man. Någon annan har påbörjat He-Man för D6. Men det beror kanske på att de gillar FATE och D6 inte på att spelsystemen passar för just He-Man-rollspel.

Här är FATE-He-Man.

Staffan

Myrmidon
En gång i tiden hade jag planer på en Exalted-kampanj inspirerad av Eternia - Skeletor som Abyssal, Beast-Man och the Sorceress som Lunars, och så. Men jag tror det fungerar bättre på nivån "Jag lånar idéer från He-Man till min Exalted-kampanj" än "Jag använder Exalted för att spela He-Man."

cogitare

Swashbuckler
Vilket generiskt system som helst borde väl funka antar jag. Tri-stat, Savage Worlds, nWoD (Storyteller/Storytelling, vilket är vilket?), Unisystem. Oavsett vilket du väljer så lär du få husregla en del.

Hmmm, kanske välja ett spel som hanterar superhjältar (He-man et al är ju något av superhjältar) såsom Marvel. Har dock aldrig spelat det så jag vet inte hur lätt det är att modda till något annat än de superhjältar som finns i Marvelverse.

Cog.

Paal

Imaginär fantast
Vilken mängd av olika förslag.

Överlag låter ju superhjältespel som Icons, Cortex Plus eller Mutants & Masterminds som enkla svar men jag undrar hur mycket av den sword&sorcery och weird science som de förmedlar.

Helt generiska system som Tri-stat, GURPS eller Savage Worlds funkar säkert hjälpligt som de väl alltid gör men finns det inte andra som gör det snävare men bättre?

Jag hade varit lockad att komma från Sword&Sorcery-hållet och lägga till superhjälteelementen. Mutant Future kanske har det redan? Annars låter ju Svärd&Svartkonst som en rätt bra träff, hur klarar det superkrafter och larger-than-life karaktärer? Fantasy! är också lockande, men har väl inte så mycket stöd för högteknologi och superkrafter? Detsamma gäller väl egentligen DnD 5e också?

Exalted har jag bara vaga kunskaper om, men det verkar ju vara lite fantasy+superhjältar som låter rätt.

@Mutanten: var hade du sett de varianterna?

God45

#PrayersForBahakan
Ron Edwards Sorcerer & Sword hade kunnat fungera. He-Mans Power sword är ju uppenbarligen en demon.

chrull

Stockholm Kartell
Warriors of the Red Planet är tipset från mig som nyss såg klart alla 130 avsnitt av tv-serien från 83.

Där får du teknikgizmos, magi, power vests och tabeller för att skapa nya raser redan klart. Dessutom är det kompatibelt med hur mycket äventyr som helst så att man kan lägga tid på att konvertera det till en MOTU-känsla snarare än att konvertera regler.

Paal

Imaginär fantast
Ser onekligen lovande ut. Givetvis borde ju sword&planet-spel ligga nära He-man.

Finns spelet bara på Lulu? Hittar ingen pdf att köpa någonstans.

Finns det andra bra sword&planet-aktiga spel?

chrull

Stockholm Kartell
Paal;n60194 said:
Ser onekligen lovande ut. Givetvis borde ju sword&planet-spel ligga nära He-man.

Finns spelet bara på Lulu? Hittar ingen pdf att köpa någonstans.

Finns det andra bra sword&planet-aktiga spel?

Spelet finns bara på Lulu och det enda sättet att hitta det där är via den där länken, det går inte att söka på. Anledningen är att det just nu är en beta-version som ligger ute. Eventuellt blir det PDF när det är "klart". Beta-versionen är dock väldigt klar och jag har mest hittat några få stavfel i den.

Adventures on Dungeon Planet ska väl vara Sword & Planet baserat på Dungeon World och jag har för mig att folk säger att det är bra.

cogitare

Swashbuckler
Kanske man kan göra något med Kranks 'More then human'? Det är ju superhjältar så vitt jag förstått. Har inte läst det själv...

Cog.