RECENSION Heaven & Hell

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Staff member
Detta äventyr är skrivet av @God45 . Jag tror att jag läst detta äventyr innan. Om jag inte missminner sig var det ett en bidragen till en av forumets Metal Magic-tävlingar. Jag vill minnas att jag tyckte mycket om det när jag läste det, och jag tycker om det nu också.

Jag är dock lite orolig om jag egentligen är rätt person att recensera detta. Äventyret är till ett spel som heter Friendship & Fukus v2 som jag inte vet vad det är. Det går även att spela till Magical Fury som jag inte vet vad det är. Och äventyret är inspirerat av Sailor Moon som jag typ vet vad det är men aldrig sett och inte vet någonting om. Jag kommer alltså inte att kunna säga om äventyret passar till något av spelsystemet. Jag kommer inte att kunna säga om äventyret är en bra Sailor Moon-hyllning, och eventuella easter eggs till serien går mig helt över huvudet. Men det det sagt gillar jag konceptet! Det är inte ironiskt eller en dekonstruktion utan tar tillvara på de saker som (jag tror) är bra och unika med genren.

Äventyret går att spela som en simulerad tv-serie eller en OVA. Jag vet tyvärr inte vad en OVA är men konceptet att kunna spela på två olika sätt är coolt!

Äventyret är väldigt pedagogiskt upplagt. Även för en som mig som går in med väldigt mycket kunskapsluckor blir det klart och tydligt hur det hela är tänkt att spelas och vilken stämning som ska förmedlas.

En sak som blir lite pinsam för mig är att jag kommer ha exakt samma spaning om detta äventyr som @God45 hade om mitt Sagan om Ringen-äventyr Havets Stjärna, nämligen att det är väldigt styrt och lika gott hade kunnat passa en helt annan kulturform. Jag hade lätt kunnat se detta som en riktig animerad serie. Men samtidigt tycker jag att det är coolt med ett spel som gestaltar en serie! Jag tycker inte att rälsning alls behöver vara fel och här är det nödvändigt för vad äventyret vill uppnå. Och jag hoppas att detta inte ses som något försök att “ge igen”, är lite orolig för det, men vill lova att jag hade haft dessa tankar om äventyret oavsett och att det inte är att betrakta som något negativt.

Måste även säga att äventyret har ett kapitel som heter Vad är kärlek? Jag förväntade mig en filosofisk utläggning men vad jag fick var så mycket bättre! Vet inte om det är en referens till något i exempelvis Sailor Moon, men det var oavsett en fantastisk läsning!

Det är svårt att veta om äventyret rekommenderas då jag med min brist på kunskap om genren inte vet hur väl det klickar för fans av genren, vilka torde vara den tilltänkta målgruppen. Men jag som lekman tyckte i alla fall att det var en spännande läsning! Det hela verkar spelbart och jag tyckte att den känsla som förmedlas var inspirerande! Och jag gillar verkligen konceptet med att simulera en tv-serie!

God45

#PrayersForBahakan
Heaven & Hell är det absolut mest rälsade jag skrivit. Det är verkligen ”X händer, hur hanterar ni det?” och till och med bitvis ”X händer. Hur känner ni om det?”. Det är det fruktansvärda priset jag betalade för att simulera genren i rollspel 😂 Men ja, jag hade kunnat göra det här som en serietidning vilket alltid är ett dåligt tecken för en kampanj.

Jag gillar att det inte känns som dekonstruktion. Nästan alla Magical Girl rollspels grejer är grim dark Madoka inspirerade grejer. Och nej, jag är inte intresserad. Det känns som tidiga 90-talets serietidningar.