Nekromanti Heavenly Creatures

magoo

Hero
Såg någon Peter Jacksons Heavenly Creatures förra helgen på SVT? Jag gjorde det och tyckte att det var en toppenhistoria, även om den nog får klassas som en drama.

Handlingen i korthet: Två högstadieflickor, båda lätt udda, finner varandra och en djup vänskap/kärlek uppstår. Tillsammans skapar de berättelser och en slags fantasivärld dit bara de själva har tillträde. När vänskapen hotas är de beredda att ta till drastiska åtgärder för att få vara tillsammans...

Om man vill vara lite kulturell och spana på en drama så kan jag rekommendera den. Jag drog på munnen ett par gånger, rös till ett par gånger och blev aldrig uttråkad trots ett stillsamt tempo.

Troberg

Sinister eater
Såg någon Peter Jacksons Heavenly Creatures förra helgen på SVT?
Näpp, men jag har sett den tidigare. Den är bra, precis som många av Peter Jacksons tidigare filmer (Meet The Feebles, Frighteners, Bad Taste).

Han har en känsla för drama så många andra regissörer saknar och en förmåga att hålla budget som filmbolagen gillar. Vad mer kan man önska?

Pom

Swashbuckler
Provsmakning

Inför LotR-premiären kändes det nödvändigt att ta reda på om karl'n var kapabel till annat än skräck och komedi. Efter ett besök på hyrerian var det ju bara att konstatera att det var han... :gremcool:

Fast någon borde tipsa om att det är okej att inte ha en hisnande kameraåkning i varje scen.

Jarl

Hero
Vad mer kan man önska?
Det där lilla extra som gör en regissör till verkligt bra? (och gärna lite färre dramatiska kameraåkningar som någon påpekade :gremsmile: )

chrull

Stockholm Kartell
Vad mer kan man önska?

Att han klarade utav att regissera skådisar? Att han höll sig till det han klarar av? Att han slutar ge filmbolagen dumma idéer om "Extended DVD-edition" och kämpar för att riktig film ska ses på bio?
Öhm. Att han tar sitt ansvar som nya zeeländare och slår ett slag för film från sitt hemland?
Att han och george lucas slutar fälla kommentarer som:
Reportern: Hur gör man bra film i Hollywood?
George/Peter: Håller sig så långt borta från hollywood man kan!

suck.

Nej. Jag ser gärna att Peter Jackson fortsätter göra sådant han VERKLIGEN klarar av. Som en extended version av Forgotten Silver. Bästa filmen den mannen någonsin kommer göra.

chrull
(att trean faktiskt visar något mer romantiskt än JAGAD på Alla hjärtans dag? shit. JAGAD? :gremlaugh:)

Ulfgeir

Swashbuckler
Måsta ta och se både Heavenly creatures och Forgotten silver. Missade dem båda, och bara sett fragment av dem... Men ändå rätt fascinerand eatt han lyckades övertala filmbolaget att hosta upp pengar för inte en utan för tre svindyra filmer. Menar hade de floppat så hade ju filmbolaget gått i konkurs.

chrull
(att trean faktiskt visar något mer romantiskt än JAGAD på Alla hjärtans dag? shit. JAGAD? )
Man tycker ju de skulle kunna haft typ Romeo och Julia eller så, men det är väl för mycket att begära, men det gäller ju även de andra kanalerna.

/Ulfgeir

Troberg

Sinister eater
"Vad mer kan man önska?"
Att han klarade utav att regissera skådisar? Att han höll sig till det han klarar av? Att han slutar ge filmbolagen dumma idéer om "Extended DVD-edition" och kämpar för att riktig film ska ses på bio?
Öhm. Att han tar sitt ansvar som nya zeeländare och slår ett slag för film från sitt hemland?
Att han och george lucas slutar fälla kommentarer som:
Reportern: Hur gör man bra film i Hollywood?
George/Peter: Håller sig så långt borta från hollywood man kan!
OK, men bortsett från det då?

Nej. Jag ser gärna att Peter Jackson fortsätter göra sådant han VERKLIGEN klarar av. Som en extended version av Forgotten Silver. Bästa filmen den mannen någonsin kommer göra.
Hade du inte något mot extended versions?

Pom

Swashbuckler
Vad mer kan man önska?

Hö, hö, så talar en som missat att se extended-versionerna när de gått på bio. :gremcool:

"Klara av?" Ja, han fick ju färdig filmerna, fick en massa att se dem, fick in en massa pengar, och fick en massa priser. Det tycker jag räcker rätt långt vad gäller objektiva kriterier.

"Ansvar som nya zeeländare?" Äsch, varenda inhemsk skådespelare och filmarbetare är ju inblandad i filmerna på något hörn, landets intäkter har ökat med 16%, turistbyråerna skålar i latexfötter...

Personregin har gjorts bättre av andra och sämre av andra. Visst fuskade han rejält genom exempellös typecasting, men det fungerade ju.

chrull

Stockholm Kartell
Hade du inte något mot extended versions?

Nej. det jag har något emot är Extended DVD-versioner. Sen gillar jag egentligen inte förlängningar och directors cut. Jag tycker det borde vara självklart att det är regissörens variant som ska gå på bio från början, men Forgotten Silver är så bra att jag inte skulle ha något emot att se den i en längre variant på bio. Eller bara se den på bio igen...

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Hö, hö, så talar en som missat att se extended-versionerna när de gått på bio.

De har inte gått upp som biofilmer. De har visats vid ett eller två tillfällen i stockholm typ, och det räcker inte för att jag ska räkna de som biofilmer. Dessutom var det från början tänkt att de skulle vara just för DVD. Och sånt suger. Riktig film ska ses på bio. Att skapa en sån här trend ser jag som en fara för filmnjutandet.

Sen har jag själv inget som helst intresse av sitta igenom 3,5 h(*3) utav sagan om ringen-film på bio. då går jag hellre och ser bra film.

"Klara av?" Ja, han fick ju färdig filmerna, fick en massa att se dem, fick in en massa pengar, och fick en massa priser.

Hur mycket priser har de fått för skådespeleriet?
Tycker du det är bra?
Vissa av skådisarna som är med är bra skådisar. Men i de här filmerna gör de verkligen inte bra ifrån sig och då skyller jag på Jackson som inte har klarat av att regissera dem ordentligt. Alternativt har han medvetet regisserat dem så och då klarar han inte heller av att regissera dem.

chrull

Netfeed

Swashbuckler
De har visats vid ett eller två tillfällen i stockholm typ

har för mig de visades i göteborg med innan tredje filmen gick upp

Dessutom var det från början tänkt att de skulle vara just för DVD.

är inte kill bill en planerad dvd film på samma sätt? tre versioner eller vad det nu blir med olika dvd extramatrial på alla, de båda delarna på varsin disc samt minst en med båda på samma

eftersom jag inte har sett alla filmerna på ligger på oscarsgalans lista över filmer så ligger min hopfulla röst(om jag nu hade fått rösta) på snubben som spela sam(Sean Astin) då jag personligen(med många andra) tycker att han gör en mycket bra prestation

men eftersom jag antagligen inte sätt de andra filmerna i bästa manliga biroll så kan jag ju inte säga att han verkligen förtjänar den av de som är med där

//Netfeed, som har festat i halmstad i helgen och tycker vi borde ha en :zeppelinare:

Pom

Swashbuckler
De har inte gått upp som biofilmer. De har visats vid ett eller två tillfällen i stockholm typ, och det räcker inte för att jag ska räkna de som biofilmer. Dessutom var det från början tänkt att de skulle vara just för DVD. Och sånt suger. Riktig film ska ses på bio. Att skapa en sån här trend ser jag som en fara för filmnjutandet.

Sen har jag själv inget som helst intresse av sitta igenom 3,5 h(*3) utav sagan om ringen-film på bio. då går jag hellre och ser bra film.
PJ säger ju själv att DVD-versionerna är för det frälsta tolkienfolket medan bioversionerna är de "rätta". Men du är ju emot långa versionen av preferensskäl och korta av ideologiska skäl, så dig får han nog svårt att tillfredsställa . :gremwink:

Tycker du det är bra?
Jag orkade inte söka mer än några sekunder, men hittade priser till Sean Astin och Andy Serkis. Menar du att varenda skådespelare måste få individuella priser för att en film skall vara bra?

chrull

Stockholm Kartell
Ingen från ROTK är nominerad i någon skådespelar-kategori vid oscarsgalan. Vilket är konstigt eftersom oscars brukar älska överskådespeleri (Johnny Depp är nominerade som bästa manliga, för sin roll i POTC... Visst, jag älskar honom där, men det är knappast någon stor skådespelarprestation han gör...).

Dessutom kan jag inte låta bli att rysa när jag ser vilka priser ROTK är nominerad till. Bästa klippning? shit. kan inte komma på en enda klippning jag reagerade på som särskilt speciell. Och sånt brukar jag märka, särskilt när filmen inte riktigt roar mig...
Visual Effects? Skulle vara för gollum då. Det var mycket saker i ROTK som jag tyckte var riktigt fult animerat.

osv osv osv osv

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Men du är ju emot långa versionen av preferensskäl och korta av ideologiska skäl, så dig får han nog svårt att tillfredsställa

är jag? öh?

Jag orkade inte söka mer än några sekunder, men hittade priser till Sean Astin och Andy Serkis. Menar du att varenda skådespelare måste få individuella priser för att en film skall vara bra?

Nej det menar jag inte. Jag menar att de flesta skådisar i filmerna riktigt suger. Med priserna vill jag bara säga att andra kanske håller med mig. Om du inte gör det får du gärna förklara vem som gör bra när... Hade jag haft någon av filmerna på DVD eller liknande kunde jag snabbt leta upp scener och visa vad som verkligen är dåligt, men det känns lite overkill. Det räcker med att påpeka överskådespeleri, dramatiska poser, tråkiga och oändligt många oneliners, att filmerna (och med över 9h film fattar jag det inte) nästan helt är befriade från karaktärsutveckling, osv osv osv

håller du inte med mig så säg då varför. Det är helt okej att du tycker om filmerna, men om du älskar skådespelarinsatserna vill jag ha en förklaring :gremlaugh:

chrull

Troberg

Sinister eater
att filmerna (och med över 9h film fattar jag det inte) nästan helt är befriade från karaktärsutveckling
Man måste ju försöka följa böckerna också...

Pom

Swashbuckler
LotR-skådisarna (OT-artat och halvlångt)

(Ändrade layouten en aning - inlägget är rörigt nog ändå :gremsmile: )

Men du är ju emot långa versionen av preferensskäl och korta av ideologiska skäl, så dig får han nog svårt att tillfredsställa

är jag? öh?
Jag ber om ursäkt, jag menade tvärtom: att du inte var så förtjust i filmernas bioversioner och att du ogillade de förlängda versionerna dels för att det bara skulle bli ännu mer av de filmer du ogillade och dels för att det var principiellt fel att i förväg bestämma sig för att göra flera versioner av samma film, varav en primärt för DVDn.
Men jag uttryckte mig klumpigt och det var ingen seriös poäng från min sida.

Det räcker med att påpeka överskådespeleri, dramatiska poser, tråkiga och oändligt många oneliners, att filmerna (och med över 9h film fattar jag det inte) nästan helt är befriade från karaktärsutveckling, osv osv osv

håller du inte med mig så säg då varför. Det är helt okej att du tycker om filmerna, men om du älskar skådespelarinsatserna vill jag ha en förklaring
Jag skall villigt erkänna att jag ser filmerna för att känsloknarka och svepas med av den storslagnaste fantasyvision filmvärlden skådat, inte för att jag brinner för enskilda skådespelars insatser. Jag tycker de flesta gör ett bra jobb, inte så att det sticker ut från andra toppfilmer, men bra nog. Till de som gör mycket bra ifrån sig i de här filmerna räknar jag (i alfabetisk ordning):

Sean Astin som Sam. Men det här gäller bara tredje filmen. I de bägge första är han inget vidare, det medges.

Sean Bean som Boromir. Han har ett sätt att suga in omgivningen och göra den tillgänglig. Ja, det lät flummigt, jag vet. Han är bra, helt enkelt.

Brad Dourif som Gríma. Total identifikation med rollen.

Ian Holm som Bilbo. Vare sig han är vresig, ivrig, ledsen, rörande eller skrämmande är han mästerlig.

Ian McKellan (glömmer alltid hur han stavar sig) som Gandalf. Han överraskar inte eftersom jag är van att han alltid är perfekt.

Viggo Mortensen som Aragorn: jag hade ett enormt motstånd mot honom före filmerna, och jag tycker han kunde ha gjort mer av Crispingrejen utanför Svarta Portarna, men han har en äkthet som håller för hur många visningar som helst. Han överraskade mig.

John Noble som Denethor. Jag håller inte med om tolkningen av figuren, men han gör den med precision och trovärdighet.

Miranda Otto som Eowyn: det här är inte alls den Eowyn jag tänker mig, alldeles för impulsiv och känslosam. Men figuren görs med total inlevelse och trovärdighet.

Andy Serkis som Gollum: jag var missnöjd med hans Sméagol i introt till 3:an. Där tycker jag man borde ha sett en större skillnad mellan den figuren och den senare Gollum. Men som Gollum är han helt lysande.

Liv Tyler som Arwen: den där djävla älvan kallar jag och min fru henne. Helt arketypisk tragisk alvkvinna.

Karl Urban som Éomer: en rejäl överraskning för mig eftersom jag överlag tycker hans Caesar i Xena suger rejält. Men här är han riktigt bra. Men jag reserverar mig för att jag kan överskatta hans insats helt enkelt pga den stora kvalitetsskillnaden med tidigare roller.

De flesta andra gör som sagt sina jobb, bra insatser men ingenting som skiljer ut sig drastiskt. Men, det finns ju också en del som inte övertygar, och jag nämner några i rättvisans namn:

Sean Astin som Sam: som sagt, han är utmärkt i film 3, men en riktigt resväska i 1 och 2.

Marton Csokas som Celeborn: jag har sett honom göra utmärkta roller i andra sammanhang, men här förblir manusets toffel lika fotdonig onscreen.

Craig Parker som Haldir: här kan det vara manuset som spökar, men en mer irriterande alvädling är svår att hitta. Återigen, killen kan agera bra, men gör det av någon anledning inte här.

Den anonyme gondorkillen som hojtar till Gandalf: "It is all as lord Denethor predicted. Long has he forseen this!" (eller någonting ditåt) förstör ju hela scenen med sitt sätt att säga den repliken.

/Pom -subjektiv

Troberg

Sinister eater
Re: LotR-skådisarna (OT-artat och halvlångt)

Till de som gör mycket bra ifrån sig i de här filmerna räknar jag (i alfabetisk ordning):
Du missade Christopher Lee. Säga vad man vill, men han är bra.