Nekromanti Hej! Jag är ny här och vill ha lite tips.

Kurri17

Veteran
Jag är 36 år, har spelat olika spel sedan jag köpte min commadore 64:a på 80-talet.
Tycker om Fallout II, Diablo II, Baldur's Gate II, Counter Strike, olika manager spel....
Vill nu börja med online-rollspel , gärna i first person men inte ett måste.

Har ni bra tips, vad skall jag välja?
Kvallitét uppskattas.
(Helt ok om det inte kostar någonting att spela men är inte prio 1).

Tacksam för svar...

DODswe4

Hero
Hej, välkommen hit.

Vad är det du har tänkt dig för spel mera konkret
Framtids, meddel tid, nutid?

Förslag på Fantasy är
Drakar och demoner: Ska ha ganska dåliga regler, men ruskigt bra värld
EON: Vill du ha regler för allt är detta för dig. Hygglig värld enligt mig
Dungeons & Dragons: Mycket hack and slash rollspel, enkelt regel system inte så mycket regler. Massor av olika världar finns om jag uppfattat det helt rätt

Nutid: Har jag inte så mycket förslag men Classified information som går att ladda ner härifrån är riktigt roligt.

Framtid:
Gurps: går att köpa tilläggs regler för allt, jag menar verkligen allt.
Skymmnings hem, Andra Imperiet: skrivet av krille här på forumet, mycket bra av allt jag ahr hört. Det är rällativt nytt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Anarchy Online

Hej och välkommen.

Rollspel.nu handlar mest om bordsrollspel så jag misstänker att du har hittat lite fel, men jag ska försöka hjälpa dig ändå.

Anarchy Online är ett MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Game) som för tillfället är gratis att både ladda ned och spela på nätet. Det kan vara värt att ta en titt på. Men skynda dig att ladda ned det för det är bara gratis om du laddar ned det före den 15:e januari.

När du väl laddat ned spelet får du spela det gratis, online i ett helt år. Coolt vad?

- Vulf

EchonCique

Hero
Hej och välkommen!

För det första måste du bestämma dig för vilken typ av genre du vill spela. Efter det måste du bestämma för om du vill spela ett stort och etablerat spel eller ett litet mindre men som kanske förmedlar en bättre spelkänsla till dig.

Som många lärt sig av Star Wars Galaxies och World of Warcraft är att bara för att man är störst innebär inte det automagiskt att man också är bäst. Bäst på att dra in pengar, men spelmässigt finns det ett knippe spel som är klart bättre än dessa två giganter.

Slutligen ett tips om vart du skall kolla in alla dessa MMORPG som erbjuds just nu plus de som är i betatestning - MMORPG.com är en lysande sajt för just din frågeställning.

Robban

Hero
Beror helt på genre, som många andra sagt. När det gäller fantasy är ju problemet att alla fantasy-mmo som finns och kommer är levelbaserade, om du inte har nåt problem med det kan jag ju nämna:
EverQuest 2
World of Warcraft (som inte kommit till europa än)
Lineage 2
Dark Age of Camelot

För science fiction så har du Star Wars (som jag faktiskt aldrig spelat...), EVE-Online och ytterliggare ett rymdspel som jag inte kommer ihåg namnet på (för få spelare på det för att bry sig, dock, bara runt 4000)

Cyberpunk är nog den svåraste genren att hitta spel till, men Matrix Online kommer snart (även om jag får dåliga vibbar av det spelet). Anarchy Online kan man nog trycka in i den här gruppen också, och grundspelet är ju gratis i ett år om man skriver upp sig före 15:e januari.

För superhjältespel så rekommenderar jag skarpt City of Heroes (med City of Villains som kommer snart så lär det bli ännu bättre).

Personligen väntar jag på World of Warcraft, jag har varit med i betan för både WoW och EQ2, och fastnade för WoW. Visst, det är levelbaserat, och det har lite grind i sig, men det är ganska kul (att de inte balanserat alla klasser än är ju en annan sak, men det lär de väl fixa) ändå.

Robban - sticker iväg och badar

Sen finns det en massa olika MUDar, där kan du hitta precis vad du vill.