Nekromanti Hej! Jag heter Dante. Jag är en rollspelssamlare …

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Jag heter Ithaqua. Jag är en rollspelssamlare …

... Dvs, för ett par år sedan började jag samla på allt utgivet med CoC. En dyr vana; å andra sidan märker jag ju tydligt att jag inte är ensam.

:gremsmile:

Jag hoppas innerligt att jag kan sluta när Coc-samlingen är klar, om någonsin.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Hej! Jag heter Anders. Jag är rollspelssamlare

Jag är avslöjad. :gremsuck:

[Bryter ihop och gråter en skvätt.]

Nej, jag kan inte sluta. Det går inte. :gremcrazy: Jag har hållt på med det här sedan 1977 och mina rariteter är en förstautgåva av Metamorphosis Alpha och nr 1 av Journal of Travellers' Aid Society från 1979.

Tack vare min underbara och förstående fru lyckas jag dock hålla samlandet på rimliga nivåer.

Sodivra

Champion
Shit!

Jag vill gå runt med en Chiang Kai Shek-pin! :gremtongue:

Och tydligen så fanns det en gryende presidentkampanj för Martin Luther King... Det var ju coolt på riktigt!

quisling

Warrior
Jag heter Quisling. Jag är en rollspelssamlare

...och det står så många spel och dammar som jag aldrig har spelat. Och den strävan efter den kompletta samlingen av äventyrsspels/target games' utgivning kan aldrig vara sund, särskilt som mycket jag köper idag är sådant jag en gång har ägt, men som gått förlorat. Det känns extra bittert, att inte bara vara manisk samlare utan också idiot. Varför är förresten del 1 av The Venusian Apocalypse så svår att få tag i?

Sanjuro

Warrior
Re: Hej! Jag heter Sanjuro...

... och jag är en rollspelssamlare, ffa på CoC-moduler. Min samling är blygsam i jämförelse med de flesta här (blott 2,5 hyllmeter), men jag skyller det på studentens magra lott här i livet.

Det senaste köpet jag blev riktigt exalterad över var Delta Green: Countdown, en ganska eftertraktad bok i CoC-kretsar (vilket priset skvallrade om - jag tävlingsbiddade i slutet med den beryktade Paul of Cthulhu, en närmast manisk samlare). Ebay är fantastiskt bra på att suga ut pengar ur min redan alltför strama budget.

Organ

Out of time, out of mind
Hej! Jag heter Organ. Jag är en rollspelssamlare …

Jag kan visserligen klassas som en rollspelssamlare men en ganska lågintensiv sådan. Jag är ingen kompletist och omfånget på min tre-fyra hyllmeter stora samling impar nog inte nämnvärt på de tyngre missbrukarna i tråden. Mitt första spel köpte jag 1982 eller 1983 och på den vägen har det tuffat på. Länge köpte jag bara sådant jag tänkte använda och tänkte inte ens på samlaraspekten av det hela. Mitt kliv över linjen till "samlare" tog jag nog nån gång i slutet av 90-talet då jag började köpa spelgrejor begagnat på nätet.

(Det där om att jag inte är kompletist är en sanning med modifikation. Vissa spel vill jag ha allt med men dessa är medvetet utvalda för att det finns en chans att faktiskt sitta med en komplett produktlinje. Ett exempel är TSRs gamla SF-lir Star Frontiers som det inte gavs ut så ohejjans mycket grejor till och som heller inte betingar några fantasisummor. Jag är nästan där, det saknas bara ett eller ett par äventyr. :gremgrin:)

/Anders

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Suck ... jag heter Magnus, och är rollspelssamlare

Tja, ingen om rollspelssamlande tråd är väl komplett utan att jag stiger fram och erkänner mitt samlande. Fast det är väl ingen som är förvånad kanske?

Just nu knarkar jag WFRP och D&D. Men suktar Burning Wheel som alltid är slut när jag bestämmer mig för att köpa det. :gremmad:

/M

EDIT: varför detta hamnade under Organs inlägg var väl bara slarv från mig. :gremlaugh:

kalcidis

Hero
Hej, jag heter Joakim och...

... är en f.d. rollspelssamlare. Jag ville mest skriva i tråden för att påpeka att det går att bli av med beroendet. Jag bytte det mot ett tre andra helt enkelt (skivor, blaxploitationfilmer och gamla reggaeböcker).

Min rollspelssamling är i föräldrarnas källare (vilken stereotyp rollspelsdöd!) och jag tror att de eventuellt kan ha förgåtts av en översvämning vi hade för ngt år sedan. Inte säker. De rollspelsböcker jag fortfarande har kvar i min privata ägo är Usagi Yojimbo (förstå utgåvan), Monsters (till tidigare utgåva av UY) och Trakorien. Ungefär som Siddharta sitter jag där under mitt bodhi-träd och njuter av de tre riskornen för en lång tid framöver.

När det kommer till det andra samlandet dock. LAAAAAWD HAVE MERCY!

Big Marco

Läskig
Hej! Jag heter Marco. Jag har varit vit i en dag..

...för igår köpte jag två rollspelsprodukter (Hindenburg: Min Älskade och Heroquest (at last!)) och tillägg #1 till Arkham Horror. Givetvis hos Goblin Games (Hunk is the man!).

Fast jag är inte så mycket en koncentrerad rollspelssamlare, jag är snarare en spelsamlare, med fokus på rollspel och brädspel, men även gamla dataspel är en last (just nu håller jag på att lira igenom det gravt underskattade Wizard's Crown (som fö var en stor inspirationskälla för strid till Eon). DOSBox är en stor hjälp för nostalgiker som mig.

För mer info (och bilder) gällande mitt samlande, se här.

MrG

Swashbuckler
Hej! Jag knarkar rollspel...

samlandet är sisådär med, en del böcker blir det, men sällan att jag använder dom (läser oftast dem), men sedan spelar jag mer rollspel än tiden räcker till och kan komma skakig till jobbet. Jag kan kontrollera det och sluta när jag vill... men...

Och det började oskyldigt, lite små spel, ett bokäventyr, lite enklet drakar och demoner... sedan började man åka på konvent där folk spelade helt öppet och helt plötsligt kändes det okej att testa de lite tyngre grejerna... ett tag höll jag även på med lajv men det har jag tack och lov tagit mig ur, var för dyrt och fixen var inte riktigt rätt för mig...