Nekromanti Hej.

maximo

Veteran
Jag vill ha lite hjälp jag kanske kan tänka mig att börja med
Dod eller vad som nu är förkortningen på det.
Så hur kommer man satt säga igång? :gremconfused:

Legioth

Swordsman
Välkommen till DoD forumet!

Så hur kommer man satt säga igång?
Det är ganska enkelt, man köper rollspelet, fixar några polare att spela med, läser genom reglerna, och sedan börjar man spela... Ett annat alternativ är att man kollar om någon man känner redan har det och frågar om man får vara med och spela.

Det mesta förklaras ganska utförligt i regelboken, men om det är något du inte förstår där så kan du läsa genom den delen några varv till, och om du ändå inte greppar det så är det bara att fråga om det här på forumet. Det finns alltid någon som kan hjälpa till...

Johan K

Gammal & dryg
Förutom då att läsa igenom regler &sådant så testa dig fram till vad som är din SL-stil.. Läs igenom lite äventyr & sådant åxå. De ger en bra bild av vad rollsepl är åxå.

Sitor

Veteran
Personligen tycker jag att vad Johan säger är mycket viktigt.
så testa dig fram till vad som är din SL-stil
Försök att genom just regelboken, ett gäng äventyr, vänliga folk på forumet, gamla inlägg, egenskrivna moduler mm. få en uppfattning av vad DoD handlar om?

Tänkte du börja spela DoD6 eller någon av de äldre upplagorna? Om du inte bestämt dig kanske du skall se dig om och kolla vilken version som passar dig bäst.

None cant be told what the DoD is, you must see it for yourself

Hedning

Veteran
Kolla Riotminds hemsida (www.riotminds.com), där står det mesta du behöver veta om regler och värld (utgår från att du vet hur man spelar rollspel).

OT: (med risk för att låta gnällig) välj gärna ett lite mer talande namn för tråden nästa gång du skapar en sådan.

chrull

Stockholm Kartell
Steg för steg-lösning

1, välj vilken version du ska spela. Men vad du än gör, fråga inte här vilken som är bäst...
Problemet med Dod är att det finns versioner som inte bara är en utveckling av den föregående, som med Eon1 & 2. DoD4 är något helt annat än DoD5 eller DoD6 (sen finns det dod6E också har jag förstått...). Ta reda på skillnaderna och klura på hur svårt du vill ha tag på nya saker. Sedan väljer du spel.

2. Köp grundreglerna och läs dem.

3. Samla ihop gänget och börja spela!

4. Köp fler böcker...

Troberg

Sinister eater
Har du inte spelar rollspel alls tidigare så rekommenderar jag att du sköker upp någon att spela med som spelat tidigare. Det finns kanske någon spelförening i närheten, eller så finns kanske någon här på forumet som bor i närheten.

Det är inte nödvändigt att börja med en erfaren spelare, men det hjälper och du slipper så många onödiga inlärningströsklar och koncepten faller på plats mycket enklare.

Då behöver du dessutom inte köpa något först, utan kan spela ett tag och se vad du gillar.