Nekromanti Hejsan

ErrorFlynn

Veteran
Har blivit rejält nyfiken på rollspel efter att ha hört på diverse poddar att rollspelen har något av en revival idag.

Har länge spelat datorspel men har alltid önskat något mer IRL-socialt :). Jag tänker att rollspel är ypperligt för att träffa nya människor samtidigt som man får nörda ner sig lite i något fantasifullt.

Har inga vänner som spelar, och inga som är intresserade heller för den delen, så jag undrar hur man kommer igång. Förbarmar sig folk över totala nybörjare? Om någon med mer erfarenhet av rollspel och dess community har lust att vägleda mig lite hade jag varit oerhört tacksam!

zonk

muterad
Välkommen till forumet!

Det finns absolut grupper som tar in totala nybörjare ibland! Kolla in kontakt-forumet, sätt in en egen annons, svara på annonser - kanske även om det inte låter exakt som det du är sugen på.

Makaron

Veteran
Välkommen, både till forumet och till hobbyn.

Var finns du någonstans? Finns säkert någon grupp i närheten som kan hjälpa dig till rätta, eller allra minst folk som vet var rollspelare i din närhet hänger.

JJoghans

Regelknackare
Välkommen hit! :)

Lättast att komma igång är det nog om man ansluter sig till en befintlig grupp. Förhoppningsvis är de vana spelare med en kompetent spelledare, som kan ge dig en bra introduktion till spelandet. Det har även sina nackdelar - man köper "grisen i säcken" s.a.s, och att de andra spelat tidigare är ingen garant för att du får en bra upplevelse.

Om man är av den kreativa sorten kan det annars vara kul att som spelledare själv köra igång med en grupp nybörjare, och försöka lära sig spelet efter vägens gång. I sådant fall skulle jag rekommendera att du lyssnar på några "actual play" podcasts först, så du får en känsla för hur spelet går till. Själv lyssnar jag mest på engelskspråkiga actual plays, och då framför allt på "Skype of Cthulhu". Den enda svenska AP:n jag lyssnat på såhär långt är "Pod-Con".

Lycka till! :)