Nekromanti Hel/halvside illustrationer

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag tänkte att mina illustratörer ska få lite att börja jobba med. En sak är att ha en tematisk illustration som inleder varje regelkapitel. Vad är egentligen snyggast? En helsida eller en halvsida?

w176

Förlorad dotter
Jag skulle säga att det beror på illustatören i fråga vilken skala som passar dennas bilder, men generellt sett gillar jag helsidersillustrationer.

Möller

Hubert Hortlax
Du pratar sidor, inte uppslag, ellerhur?

Jag tror helsidesillustrationer är mer lämpat.

Halvsidesillustrationer är gör sig bra som ersättare av en spalt. Helfigursporträtt är riktigt snygga så, men det kan vara svårare att visa handling. Rymdresor, strid, och liknande tänkbara kapitel kan vara svåra att fånga tematiskt med en illustration som är mycket smalare än den är hög.

Sen beror valet på hur mycket andra illustrationer boken kommer innehålla och i vilket format de är. Har få och/eller små illustrationer kan det räcka med en halvsidesillustration markera något så speciellt som ett nytt kapitel.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Niklas73 said:
Jag tänkte att mina illustratörer ska få lite att börja jobba med. En sak är att ha en tematisk illustration som inleder varje regelkapitel. Vad är egentligen snyggast? En helsida eller en halvsida?
Det beror alldeles på formen på resten av spelet; jag kan t.ex tycka att i en lite dynamisk layout så funkar illustrationer som tar upp en halv sida på höjden (alltså, man delar sidan vertikalt snarare än horisontellt) funka jättebra. För en annan slags känsla kan man dela på andra hållet...

Jag tycker inte att man kan säga omdelbart vilket som är "bäst". Jag kan utan att anstränga mig komma på coola layouter som vinner på helsida eller för den delen någon variant av halvsida...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag tänkte mer en halvsida i överkant som är lika bred som samtliga spalter och täcker 50% av sidan.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Niklas73 said:
Det beror alldeles på vad du försöker göra och vad du vill uppnå med dina illustrationer. Grid systems in graphic design av Josef Müller-Brockmann är en bra bok på området.

Med det sagt så kan jag fortfarande ge några tankar
- Det är svårt att koppla ihop en helsidesillustration till fortsättningen på kapitlet (VtM är ett bra exempel där jag anser att de misslyckas) medans det kan vara enklare när man har en halv-sida.
- Illustrationer som är dåligt placerade eller dåligt invävda i layout kan många gånger bli ett hinder snarare än en atmosfär-höjare. Tänk på det :gremwink:

Mina 0.02 kronor