Nekromanti Hela sexton Prestige Classes i 3.5 DMG

Oldtimer

Slava Ukraini!
  • Arcane Archer
  • Arcane Trickster
  • Archmage
  • Assassin
  • Blackguard
  • Dragon Disciple
  • Duelist
  • Dwarven Defender
  • Eldritch Knight
  • Hierophant
  • Horizon Walker
  • Loremaster
  • Mystic Theurge
  • Red Wizard
  • Shadowdancer
  • Thaumaturgist

Dilandau

Myrmidon
Typiskt att det är klasser man redan sett. Det hade vart skoj med lite nya fräscha andetag.

Men man ska inte klaga.

chrull

Stockholm Kartell
jag kände inte igen horizon walker eller mystic theurge...

och angående RW, jag tyckte jag läste nånstans att det ska vara mer saker som är från FR än GH i 3.5... de kanske upptäckte att försäljningen på FR Cs slog greyhawk stort?

chrull

thark

Hero
Fast avsikten med 3e-GH var väl lite att de bara skulle släppa en grundbok och sen låta folk utveckla det helt fritt efter eget tycke? Så givetvis har det inte sålt något eftersom de inte ens försökt, och FR säljer ju som smör ändå så det behöver de inte stoppa in nånstans. Fast förvisso verkar wotc få allt mer problem med pengagiriga hasbro-ägare som inte riktigt har insikter i rollspel utan bara tittar på försäljningsstatistik...

Jag tycker personligen Greyhawk är tjugo gånger charmigare än FR, men så har jag fortfarande gamla gula World of Greyhawk-boxen till 1ed AD&D på hyllan här. :)

chrull

Stockholm Kartell
personligen skulle jag gärna ha en FRpantheon i grundboken istället för GH. Vi spelar mer FR än GH och mina spelare har vana att välja gudomer från grundboken eftersom de är dumma och korkade och inte lyssnar när jag säger till dem!

men jag älskar dem ändå :gremlaugh:

chrull

Bombu

Hero
Jo jag tror att FR är mer spritt än GH, vad gäller hur många som spelar i världen.

Och vad som är bäst? Ja det är ju helt en fråga om tycke och smak, jag föredrar GH, lite nostalgi kanske, men jag tycker den är ok.

FR är för stor för mig, men det är kanske bara en fördom.

Jag tycker inte att wizards har utvecklat greyhawk tillräckligt bra sen de gav ut 3rd edition. Det är FR som har sålt mest verkar det som.

Att de har PrC från både GH och FR i reglerna är ju inget problem egentligen, det finns nog inte så många DM som tar nån hänsyn till i vilken spelvärld PrCn är tänkt att finnas i. Om man tycker den verkar spelmässigt balanserad och häftig så tar många med dem.

Jag personligen tycker inte om PrC, de är lite för mäktiga för min smak, de flesta iallafall.

Bombu

Troberg

Sinister eater
Jo jag tror att FR är mer spritt än GH, vad gäller hur många som spelar i världen.

Och vad som är bäst? Ja det är ju helt en fråga om tycke och smak, jag föredrar GH, lite nostalgi kanske, men jag tycker den är ok.
Hur stor skillnad är det egentligen? Jag har iofs bara sett dem från ett spelarperspektiv, men jag tyckte de var väldigt lika varandra.

Bombu

Hero
Hur stor skillnad är det egentligen? Jag har iofs bara sett dem från ett spelarperspektiv, men jag tyckte de var väldigt lika varandra
Ja det beror ju väldigt mycket på spelledaren, nej det behöver inte vara så stor skillnad.

Den skillnad jag tycker mig se är att GH har mycket mindre länder och städer, det finns inga jättestäder, det är smått, mer medeltida i GH jämfört med FR.

FR är som jag fått för mig en värld där "allt" finns. Man har alla möjliga och omöjliga kulturer och länder blandat i en hink.

Sen tror jag det finns mycket fler riktiga superhögnivåkaraktärer i FR, det finns några få i GH men inte alls i samma utsträckning.

Men det finns nog fler skillnader, eller färre kanske.

Jag trivs med de lite mindre länderna i GH, grevskapen och hertigdömena som gör att det blir lättare att som spelare påverka även om man inte är på så hög nivå.

Bombu

chrull

Stockholm Kartell
färgskala

Greyhawk är alldeles för grått och trist för mig. det är så vanligt liksom. "jaha. en galen magiker i ett torn, så orginellt"
Forgotten realms däremot druknar i färger som får ögonen att hoppa ut. Dessutom finns den galne magikern i massa grottor...

skillnaden kanske inte är så stor egentligen. FR känns dock MER på nått sätt. Gh känns för tråkig medans Fr är för mycket. och då är det lättare att bara spela med delar av det som finns i FR än att hålla på att lägga till mängder med saker i GH...

chrull

thark

Hero
GH är mer nedtonad, liksom. FR är über über über, arton lvl 33-magiker i varje by, varje bonde har minst tre artefakter och i skogen bor fem uråldriga drakar.

GH har mer fantastik än lågfantasy, men mindre än FR. Med andra ord, lagom. :)

(Sen är det pluspoäng för att Greyhawk City är en härligt korrumperad stad i bästa Lankhmar-stil som till stor delen styrs av tjuvgillet...)

Bombu

Hero
GH har mer fantastik än lågfantasy, men mindre än FR. Med andra ord, lagom. :)

(Sen är det pluspoäng för att Greyhawk City är en härligt korrumperad stad i bästa Lankhmar-stil som till stor delen styrs av tjuvgillet...)
Jo det tror jag stämmer.

Gary G tillber ju Leiber som sin husgud när det gäller fantasy inspiration och GH är ju Garys baby så en hel del av Leiber har kommit över till GH.

Bombu

Staffan

Myrmidon
Faeruns stadsstater

Jag trivs med de lite mindre länderna i GH, grevskapen och hertigdömena som gör att det blir lättare att som spelare påverka även om man inte är på så hög nivå.
Nja, just där vet jag inte om jag kan hålla med dig. Visst, FR har några rejäla riken här och där (Cormyr, Sembia, Thay), men de "centrala" delarna av FR består till största delen av vildmark med lite stadsstater här och var. Waterdeep, Baldur's Gate, Iriaebor, Zhentil Keep, Mulmaster, och så vidare tillhör ju inte något rike utan är egna politiska enheter (även om Moonsea-regionen håller på att bli ett Zhentarim-styrt rike, och the Silver Marches är ett nybildat rike uppe i norr).