Nekromanti Hellboy 2

Ram

Skev
Jag var och kollade in Hellboy 2: The golden army i går. Intrycket var rätt blandat. Storyn var ok men inte mer, fighterna var på ungefär samma nivå, estetiken helt ok, skådespelarinsatserna över lag ok och jag fick se en av mina stora favoriter, John Hurt, i en liten roll.

Lite kort om storyn, inte alltför mycket spoiler egentligen men jag spoilar ändå för säkerhets skull.

Hela upplägget med alvprinsen och dennes syster (följaktligen alvprinsessan) är strålande. Skådespelarna är helt fantastiska, de bådas kval och effekterna av de val de gör är strålande och det är helt enkelt vackert att se och slutscenen med den uppbyggnad som gjorts fram till den är så vacker att det nästan gör ont (om än lite klyschig kanske). Filmens absolut största behållning med bred marginal.

Summa summarum så ger jag filmen 3.7 gutiska baggar varav en halv till en poäng beror på det spoilade delen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja...

Jag ger den fem av fem.

1. Den är precis som ett Hellboyalbum. Den grafiska stilen, arkitekturen, varelserna... allt ser helt enkelt helt rätt ut.
2. Den är precis som ett Hellboyalbum. Det är en massa action, och plotten är väl påläst men ganska tunn, något som gäller i serierna också.
3. Den är precis som ett Hellboyalbum - det blandas personliga problem och några rätt känsloladfdade scener mellan en stor hög AWESOME i form av actionscener, coola varelser och snygga miljöer och koncept.

Kort sagt - jag kan inte riktigt se hur en Hellboyfilm kunnat bli bättre. Det märktes jättetydligt att den här filmen var ganska mycket för de som läst serien, även om de ändrat på Johann's karaktär en hel del.

Jag kan rekommendera filmen till alla som gillade ettan och som läst albumen.

Ram

Skev
Det ligger säkert mycket i det du skriver. Jag har inte läst serien. :gremlaugh:

krank

Ram said:
Det ligger säkert mycket i det du skriver. Jag har inte läst serien. :gremlaugh:
Det är en smal linje att vandra - å ena sidan vill man inte göra fansen besvikna, å andra sidan är inte fansen tillräckligt många i sig för att väga upp kostnaden för filmen. Det är svårt att få full pott, liksom. HB2 byggde mycket på en problematik som funnits med i serietidningen - om det bortträngda sagofolket och hela den biten. En enligt mig mustig symbolik kring det mytiskas försvinnande till förmån för vetenskapen och så vidare... Men har man inte läst serien så har man ju ingenting att stå på egentligen, det är ju en "helt ny" konflikt...

(Inte för att någonting i filmen varit med i serien, absolut inte. Första filmen liknade ju till viss del första albumet, men andra filmen har ingen motsvarighet...)

Ram

Skev
krank said:
Det är en smal linje att vandra - å ena sidan vill man inte göra fansen besvikna, å andra sidan är inte fansen tillräckligt många i sig för att väga upp kostnaden för filmen. Det är svårt att få full pott, liksom. HB2 byggde mycket på en problematik som funnits med i serietidningen - om det bortträngda sagofolket och hela den biten. En enligt mig mustig symbolik kring det mytiskas försvinnande till förmån för vetenskapen och så vidare... Men har man inte läst serien så har man ju ingenting att stå på egentligen, det är ju en "helt ny" konflikt...
Mjo. Jag upplevde storyn som tunn helt enkelt. Klyschig och utan direkta överaskningar. Jag tyckte inte ens att fighterna var någonting som får mig att Ooooh:a och Aaaaah:a heller. Det snyggaste var snarare alvprinsens uppvärmning i början. Estetiskt var den dock ruskigt snygg och stämningsfull.

Sedan tror jag att filmen led enormt av att ha 11-årsgräns. Den skulle nog ha varit avsevärt bättre med lite "mustighet" i språk och strider. Ser fram emot directors cut.

Gnäll till trots, det var en bra film. Jag hade bara väntat mig mer.

Snow

Swashbuckler
Jag gillade första filmen skarpt (även om jag inte läst serien). Är denna i samma stil (dvs, är det en film jag inte ska missa)?

Wyldstorm

Swordsman
Den är rätt bra..

Till & med jag som inte direkt gillar serierna tycker den är värd att se på bio.

krank

Snow said:
Jag gillade första filmen skarpt (även om jag inte läst serien). Är denna i samma stil (dvs, är det en film jag inte ska missa)?
Den är i samma stil fast, öh, det är mer av allting. Typ.

Eller ja, det är inga nazister eller slemmonster, men annars så...

Ram

Skev
krank said:
Snow said:
Den är i samma stil fast, öh, det är mer av allting. Typ.

Eller ja, det är inga nazister eller slemmonster, men annars så...
Jag tycker att ettan hade bättre story men att tvåan är bättre på nästan allt annat.

krank

Ram said:
Jag tycker att ettan hade bättre story men att tvåan är bättre på nästan allt annat.
Det kan jag köpa. Men då ska vi minnas att origin-berättelser i stort sett alltid är bättre än efterföljande berättelser. Där får man möta nya och spännande huvudpersoner, allt är fräscht. Hur man än försöker med uppföljare kommer man aldrig att ha riktigt den där första skjutsen man får av att vara först.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Uppföljare

Men då ska vi minnas att origin-berättelser i stort sett alltid är bättre än efterföljande berättelser. Där får man möta nya och spännande huvudpersoner, allt är fräscht. Hur man än försöker med uppföljare kommer man aldrig att ha riktigt den där första skjutsen man får av att vara först.
Här håller jag inte med, och jag tänker vederlägga påståendet genom att använda den allra mest beprövade bevisföringen: den anekdotiska! För att ytterligare stärka min tes vill jag påpeka att det jag skriver här inte baseras på något så flyktigt som fakta, utan på något så stabilt som min personliga smak! :gremwink:

Motbevis 1:
Superman Returns är en bättre film än Superman the Movie.

Motbevis 2:
Spider-Man 2 är en bättre film än Spider-Man.

Motbevis 3:
X-Men 2 är en bättre film än X-Men.

Motbevis 4:
The Dark Knight är en bättre film än Batman Begins.

Motbevis 5:
Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer är en bättre film än Fantastic Four. (Det här är extra anekdotiskt eftersom jag inte har sett tvåan, utan bara läst vad folk har för åsikt om den.)

Orsaken till detta är att man inte går och ser en superhjältefilm för att man vill se mesige Peter Parker bli biten av en spindel, man går och ser en superhjältefilm för att man vill se Spindelmannen slå balla skurkar på käften. Ju mindre exposition i form av mes-Peter, desto mer action och skurkkäftssmällande. I de fall där den första filmen är den bästa (Batman, jämfört med senare uppföljare) är mängden exposition mikroskopisk.

Är det någon som fortfarande inte är övertygad?

/tobias

krank

Re: Uppföljare

Gurgeh said:
För att ytterligare stärka min tes vill jag påpeka att det jag skriver här inte baseras på något så flyktigt som fakta, utan på något så stabilt som min personliga smak! :gremwink:
Det ska sägas att jag utan tvekan går med på att det finns undantag från den enkla regeln. Det ska nämligen sägas att jämförelsen förutsätter att produktionsförhållandena varit jämförbara - uppföljare med bättre regissörer eller större budget blir bättre än sina original. Jag talade inte bara om film, utan om böcker och serietidningar också.

Gurgeh said:
Superman Returns är en bättre film än Superman the Movie.
Öh, näe... Superman the Movie var åtminstone först. Returns är ju bara en hög stinkande dynga.

Gurgeh said:
Motbevis 2:
Spider-Man 2 är en bättre film än Spider-Man.
Medhåll. Men ettan hade varit bättre än tvåan om de inte gjort Green Goblin till en Power Ranger. Intet ont om Power Rangers, men there's a time and a place...

Gurgeh said:
Motbevis 3:
X-Men 2 är en bättre film än X-Men.
Jag är kluven, men får ge mig - men även här är det en detalj, nämligen Jeans död på slutet, som höjer hela filmen.

Gurgeh said:
Motbevis 4:
The Dark Knight är en bättre film än Batman Begins.
Jag tycker att Begins hade en story och plott som var mycket djupare och mer intressant. Tvåan hade inte dålig story, absolut inte, men den var inte LIKA intressant, tyckte jag.

Gurgeh said:
Motbevis 5:
Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer är en bättre film än Fantastic Four. (Det här är extra anekdotiskt eftersom jag inte har sett tvåan, utan bara läst vad folk har för åsikt om den.)
OK, där förlorade du faktiskt diskussionen. Alla som inte tycker att FF2 suger getballe faller nämligen automatiskt bort i alla jämförelser, liknelser och kukmätartävlingar.

Filmer utan exposition kan egentligen inte vara så jättebra. Framförallt inte om hlrummet fylls av action. Filmerna kan vara hemskt underhållande, men givetvis kan de inte vara bra om det inte finns något intellektuellt innehåll.