Nekromanti Hellboy (GURPS)

Leon

Leo carcion
Jag har köpt, läst och spelat GURPS: Hellboy. Mitt intryck är ganska blandat. Det som är positivit med spelet är väl främst att det är i Mike Mignolas underbara Hellboymythos det hela utspelar sig. Tyvärr tycker jag att spelet går i en del vanliga gropar och fällor. Och introduktionsäventyret var ovanligt klumpigt och tunnt. Men samtidigt tror jag att Hellboy-serien är guldinspiration för den som försöker föra Paranormal Investigation och Lovecrafts arv vidare in i det tredje årtusendet. CoC känns för mig lite gammalt och tentakelöverdoserat, och den fräschare blandning av folklore och pulp som Mignola tecknar i sina serier känns som the way to go.

Någon annan som har tankar om det här spelet? Eller om hur man bäst använder Mignolas berättelser i sitt spelande.

Dimfrost

Special Circumstances
Spelet fångar inte riktigt känslan i serierna, tycker jag, men å andra sidan bygger den känslan mycket på Mignolas grafiska stil, och det är ju inte lätt att föra över den till ett rollspel. Introduktionsäventyret verkar inget vidare och GURPS-reglerna är ju träiga som vanligt, men det känns ändå som om det finns ett bra spel någonstans där inne som väntar på att få komma ut. Världen har en massa potential, och typen av historier lämpar sig väl för rollspel.

Däremot tycker jag det känns fräscht att få läsa en GURPS-bok (nåja, åtminstone nästan) som faktiskt är snygg att se på. :gremsmile:

Jag tycker egentligen inte att Hellboy är skräck. Det finns inget skräcktema i berättelserna, utan bara en massa yta. För mig rör det sig snarare om modern urban fantasy. (Och det är därför jag gillar Hellboy så mycket.)

/Dimfrost, diggar Hellboy

Leon

Leo carcion
Det som stör mig speciellt är den vanliga tabben när man gör spel av film eller bok: allt som finns i serierna finns i rollspelet, och inte så mycket annat. Project Ragnarok går åt skogen i serierna, vad tusan skall man med info om det i rollspelet?

Känslan i Mignolas serier tror jag dels är det grafiska, men det är också någonstans kombinationen av folklore, modern myth och ren äventyrspulp. Jag vet inte om det kan kallas skräck, även om jag nog skulle se bitar som ren Weird Horror. Men det är klart, målet är att roa mer än skrämma.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Generellt om licensrollspel

Det som stör mig speciellt är den vanliga tabben när man gör spel av film eller bok: allt som finns i serierna finns i rollspelet, och inte så mycket annat.
Är det inte precis det man vill ha när man köper ett rollspel baserat på en bok, en serie eller en film? Då jag själv läser ett sådant rollspel är jag i alla fall i första hand intresserad av en spelmässig beskrivning av de saker som verkligen förekommit i förlagan, inte av några andra saker som spelets författare har hittat på. Framför allt om det är en värld som jag inte är speciellt välbekant med skulle jag vilja ha så lite "inofficiellt" material som möjligt. Vad tycker ni andra?

Project Ragnarok går åt skogen i serierna, vad tusan skall man med info om det i rollspelet?
Jag har (pinsamt nog) läst ytterst lite Hellboy, men generellt skulle jag kunna ge följande svar på frågan:
1) Spelarna kanske inte är bekanta med det och man kan därför ignorera vad som hände med det i serien.
2) Man kan låta äventyren utspela sig innan projektet gick under.
3) Man kan låta en del av det överleva och utvecklas till något nytt man kan använda.
4) Man kan se boken som en uppslagsbok om serien och vill därför ha med information även om döda figurer och projekt.

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Generellt om licensrollspel

Då jag själv läser ett sådant rollspel är jag i alla fall i första hand intresserad av en spelmässig beskrivning av de saker som verkligen förekommit i förlagan, inte av några andra saker som spelets författare har hittat på. Framför allt om det är en värld som jag inte är speciellt välbekant med skulle jag vilja ha så lite "inofficiellt" material som möjligt. Vad tycker ni andra?
Jag håller med. Speciellt med tanke på att introduktionsäventyret i Hellboy RPG är av så tvivelaktig kvalitet är jag glad att inte författarna försökte hitta på mer nya företeelser i världen.

/Dimfrost

Leon

Leo carcion
Re: Generellt om licensrollspel

Är det inte precis det man vill ha när man köper ett rollspel baserat på en bok, en serie eller en film? Då jag själv läser ett sådant rollspel är jag i alla fall i första hand intresserad av en spelmässig beskrivning av de saker som verkligen förekommit i förlagan, inte av några andra saker som spelets författare har hittat på. Framför allt om det är en värld som jag inte är speciellt välbekant med skulle jag vilja ha så lite "inofficiellt" material som möjligt. Vad tycker ni andra?
Nja, jag håller nog inte med. Det material som behandlar sånt som redan tagits upp i originalet känns ofta träigt, tråkigt och oanvändbart (åtminstone i MERP, Star Wars och Hellboy, som är de spel jag har att utgå från). Man vill ju spela sina egna äventyr, i samma värld och ibland liknande anda som originalen: inte tröska igenom samma historier och samma antagonister som originalets hjältar redan tampats med.

Det inofficiella materialet måste i många fall finnas med: originalförfattarna är ofta sparsmakade utanför sin berättelses ramar, men jag håller definitivt med om att det för det mesta görs pinsamt dåligt :gremfrown: