Det här äventyret är en del av kampanjen "Songs of Futures Past", som jag beskrivit förut.
En prototyp av Doktor Sturms fantastiska Utopiamaskin konstruerades i ett hemligt laboratorium i sydamerikas djungler mot slutet av 30-talet. Med tiden övergavs platsen (kanske efter en olycka?), och labbet är idag föga mer än halvt överväxta ruiner, omgivna av djungel... Men någonstans i ruinerna finns fortfarande prototypen. Vakande, väntande...
Inledningen
BRPD har fått nys om att ODESSA pysslat med någon form av operationer i den Demokratiska Folkrepubliken San Isobel, en obetydlig liten stat i mitten av djungeln, som bytt styre i genomsnitt en gång om året sedan någon gång på 50-talet. I dagsläget har General Tequila y Moto kommit fram till att det nära förestående valet var korrupt, och tagit makten för att styra upp. Vänsterledaren Santiago Vila är hemskt upprörd, eftersom han planerat sin rättmätiga kupp å de lägre klassernas vägnar till dagen efter valet. Högerledaren Devante Cortez å sin sida är också upprörd - han hade spenderat mycket pengar på att fuska till sig röster i valet, och därmed kom y Mota's revolution väldigt olägligt.
Allt detta gör att situationen i staden ("landet" består av väldigt lite mer än en stad och några få pyttesmå byar runt omkring) är väldigt spänd, minst sagt. Dessutom är generalen otroligt paranoid angående USA och andra länders agenter, som han tror är spioner. Att det inte finns särdeles mycket att spionera på i San Isobell, eller att landet nog skulle behöva en turistnäring, är inget han riktigt tänker på. Sålunda behöver BPRD-agenter vara väldigt smidiga av sig för att undkomma fängelse.
Kidnappning i San Isobell
Under tiden BRPD-agenterna söker efter ledtrådar angående de mystiska lastbilar som kört ut i djungeln på senare tid (ägda av ODESSA), kidnappas generalens dotter av en man iförd traditionell Aztekisk krigarutstyrsel och de båda försvinner ut i djungeln. Självklara misstänkta är självklart de nya, underliga turisterna, vars bagage vid närmare genomsökning visar sig innehålla både det ena och det andra...
Om stadens enda besökare blir satta i fängelse, kommer detta naturligtvis att ge bränsle till den politiska elden. Det hela kan urarta i alla möjliga former av konflikter, beroende på hur rollpersonerna spelar sina kort.
(såhär långt har mina spelare spelat - just nu har de arresterats av militärpolisen. De kommer att ges valet mellan att låta sig fritas av Santiago Vilas trupper, vilket skulle markera startskottet för dennes kontrarevolution - eller att avslöja vilka de är och försöka bevisa sin oskuld... Eller försöka lösa situationen på annat sätt - vad vet jag? Förslag på andra roliga konflikter uppskattas.)
Framtiden
Den här delen av äventyret är inte helt uppstyrd ännu (det är för den delen inte det föregående heller), så jag går igenom den i skissartad form:
* Flickan, Juanita, har kidnappats av ett gäng aztecindianer.
* Aztecindianerna var egentligen helt vanliga typer innan de utsattses för Utopiamotorns verklighetsförvridande energier.
* Indianerna tillber framförallt Tezcatlipoca. De pysslar med människooffer.
* Bortom indianernas tempel finns bränd jord, "dödens mage" som den kallas av ortsbefolkningen i byn. Det sägs att ingen som åkt ditin kommit ut.
* Indianernas by är på väg att utplånas av att den brända jorden breder ut sig. De tror att människooffer och ökad bedjan till Tezcatlipoca kan hindra detta.
* Tezcatlipoca är mer eller mindre manifesterad - eftersom indianerna tror på honom. Ännu en effekt av Utopiamotorn.
* ODESSA har redan plockat åt sig prototypen, vilket gör att "bakgrundsstrålningen" (som givit uppgov till förvriden djungel, svärtad jord, aztecindianer på 2000-talet, etc) gradvis försvinner. De planerar att brandbomba Aztecbyn för att dölja sina spår.
* Observera att det Aztecerna tror kommer att hända - utplånandet av deras by - är på väg att hända, mer eller mindre på det sätt de tror.
* Observera att en fullt manifesterad Tezcatlipoca absolut skulle kunna förhindra ODESSA's omärkta bombplan. Det finns med andra ord skärningspunkter mellan den "verkliga" världen och den av indianerna "upplevda" världen.
Ovanstående ger upphov till goda möjligheter till undersökning och konflikt i djungeln. Jag är lite osäker på hur jag ska gestalta och problematisera dock, så om någon har idéer till personer, konflikter, händelser, miljöer etc så tar jag tacksamt emot dem.
Rollpersonerna kommer inte att kunna få tag på Utopiamotorprototypen. De kommer däremot att kunna hitta en del svårtydda gamla ritningar och anteckningsböcker i det gamla labbet. BPRD's forskare kan nog tänkas förklara effekterna i efterhand, utan att för den delen kunna gissa sig till Utopiamotorns egentliga syfte...
Idéer, tankar, kommentarer? På det hela taget känner jag att äventyrets största nackdel är att det känns styrt; samtidigt har jag spelare som är väldigt ovana vid att ta initiativ och som tycks fullt nöjda med att sitta och åka spårvagn - de missar i princip alltid möjligheter att "ta ut svängarna" eller hitta på egna grejer, utan går alltid på det mest uppenbara. Sålunda försöker jag skapa nåtslags mellanting; äventyr som går att bara åka igenom om allt man är ute efter är en skön åktur, men där det också är fullständigt möjligt att stiga av närsomhelst och gå vart man vill.
EDIT:
För att utveckla en smula:
Aztecindianerna menar, att anledningen till att deras existens hotas, är att Quetzalcoatl (som är lika mycket värd som Tezcatlipoca men motsatt - jfr yin-yang etc) tvingat bort deras herre till förmån för sig själv, att Quetzalcoatl's doktriner mot människooffer gjorde att deras "folk" ursprungligen utplånades, och att balansen måste återställas.
I den mytiska tanken beror den brända jorden (och förgörelsen av byn) mao på att en gud stört balansen, och det som kan förändra det hela är att man återgår till gamla seder etc.
I den "verkliga" tanken beror den brända jorden på de verklighetsförändrande effekterna av Utopia Engine, byns snara förgörelse beror på nazistiska bombplan.
Något jag vill göra är att blanda de båda tankesätten, och visa att båda sätten egentligen är lika giltiga. Tips?
En prototyp av Doktor Sturms fantastiska Utopiamaskin konstruerades i ett hemligt laboratorium i sydamerikas djungler mot slutet av 30-talet. Med tiden övergavs platsen (kanske efter en olycka?), och labbet är idag föga mer än halvt överväxta ruiner, omgivna av djungel... Men någonstans i ruinerna finns fortfarande prototypen. Vakande, väntande...
Inledningen
BRPD har fått nys om att ODESSA pysslat med någon form av operationer i den Demokratiska Folkrepubliken San Isobel, en obetydlig liten stat i mitten av djungeln, som bytt styre i genomsnitt en gång om året sedan någon gång på 50-talet. I dagsläget har General Tequila y Moto kommit fram till att det nära förestående valet var korrupt, och tagit makten för att styra upp. Vänsterledaren Santiago Vila är hemskt upprörd, eftersom han planerat sin rättmätiga kupp å de lägre klassernas vägnar till dagen efter valet. Högerledaren Devante Cortez å sin sida är också upprörd - han hade spenderat mycket pengar på att fuska till sig röster i valet, och därmed kom y Mota's revolution väldigt olägligt.
Allt detta gör att situationen i staden ("landet" består av väldigt lite mer än en stad och några få pyttesmå byar runt omkring) är väldigt spänd, minst sagt. Dessutom är generalen otroligt paranoid angående USA och andra länders agenter, som han tror är spioner. Att det inte finns särdeles mycket att spionera på i San Isobell, eller att landet nog skulle behöva en turistnäring, är inget han riktigt tänker på. Sålunda behöver BPRD-agenter vara väldigt smidiga av sig för att undkomma fängelse.
Kidnappning i San Isobell
Under tiden BRPD-agenterna söker efter ledtrådar angående de mystiska lastbilar som kört ut i djungeln på senare tid (ägda av ODESSA), kidnappas generalens dotter av en man iförd traditionell Aztekisk krigarutstyrsel och de båda försvinner ut i djungeln. Självklara misstänkta är självklart de nya, underliga turisterna, vars bagage vid närmare genomsökning visar sig innehålla både det ena och det andra...
Om stadens enda besökare blir satta i fängelse, kommer detta naturligtvis att ge bränsle till den politiska elden. Det hela kan urarta i alla möjliga former av konflikter, beroende på hur rollpersonerna spelar sina kort.
(såhär långt har mina spelare spelat - just nu har de arresterats av militärpolisen. De kommer att ges valet mellan att låta sig fritas av Santiago Vilas trupper, vilket skulle markera startskottet för dennes kontrarevolution - eller att avslöja vilka de är och försöka bevisa sin oskuld... Eller försöka lösa situationen på annat sätt - vad vet jag? Förslag på andra roliga konflikter uppskattas.)
Framtiden
Den här delen av äventyret är inte helt uppstyrd ännu (det är för den delen inte det föregående heller), så jag går igenom den i skissartad form:
* Flickan, Juanita, har kidnappats av ett gäng aztecindianer.
* Aztecindianerna var egentligen helt vanliga typer innan de utsattses för Utopiamotorns verklighetsförvridande energier.
* Indianerna tillber framförallt Tezcatlipoca. De pysslar med människooffer.
* Bortom indianernas tempel finns bränd jord, "dödens mage" som den kallas av ortsbefolkningen i byn. Det sägs att ingen som åkt ditin kommit ut.
* Indianernas by är på väg att utplånas av att den brända jorden breder ut sig. De tror att människooffer och ökad bedjan till Tezcatlipoca kan hindra detta.
* Tezcatlipoca är mer eller mindre manifesterad - eftersom indianerna tror på honom. Ännu en effekt av Utopiamotorn.
* ODESSA har redan plockat åt sig prototypen, vilket gör att "bakgrundsstrålningen" (som givit uppgov till förvriden djungel, svärtad jord, aztecindianer på 2000-talet, etc) gradvis försvinner. De planerar att brandbomba Aztecbyn för att dölja sina spår.
* Observera att det Aztecerna tror kommer att hända - utplånandet av deras by - är på väg att hända, mer eller mindre på det sätt de tror.
* Observera att en fullt manifesterad Tezcatlipoca absolut skulle kunna förhindra ODESSA's omärkta bombplan. Det finns med andra ord skärningspunkter mellan den "verkliga" världen och den av indianerna "upplevda" världen.
Ovanstående ger upphov till goda möjligheter till undersökning och konflikt i djungeln. Jag är lite osäker på hur jag ska gestalta och problematisera dock, så om någon har idéer till personer, konflikter, händelser, miljöer etc så tar jag tacksamt emot dem.
Rollpersonerna kommer inte att kunna få tag på Utopiamotorprototypen. De kommer däremot att kunna hitta en del svårtydda gamla ritningar och anteckningsböcker i det gamla labbet. BPRD's forskare kan nog tänkas förklara effekterna i efterhand, utan att för den delen kunna gissa sig till Utopiamotorns egentliga syfte...
Idéer, tankar, kommentarer? På det hela taget känner jag att äventyrets största nackdel är att det känns styrt; samtidigt har jag spelare som är väldigt ovana vid att ta initiativ och som tycks fullt nöjda med att sitta och åka spårvagn - de missar i princip alltid möjligheter att "ta ut svängarna" eller hitta på egna grejer, utan går alltid på det mest uppenbara. Sålunda försöker jag skapa nåtslags mellanting; äventyr som går att bara åka igenom om allt man är ute efter är en skön åktur, men där det också är fullständigt möjligt att stiga av närsomhelst och gå vart man vill.
EDIT:
För att utveckla en smula:
Aztecindianerna menar, att anledningen till att deras existens hotas, är att Quetzalcoatl (som är lika mycket värd som Tezcatlipoca men motsatt - jfr yin-yang etc) tvingat bort deras herre till förmån för sig själv, att Quetzalcoatl's doktriner mot människooffer gjorde att deras "folk" ursprungligen utplånades, och att balansen måste återställas.
I den mytiska tanken beror den brända jorden (och förgörelsen av byn) mao på att en gud stört balansen, och det som kan förändra det hela är att man återgår till gamla seder etc.
I den "verkliga" tanken beror den brända jorden på de verklighetsförändrande effekterna av Utopia Engine, byns snara förgörelse beror på nazistiska bombplan.
Något jag vill göra är att blanda de båda tankesätten, och visa att båda sätten egentligen är lika giltiga. Tips?