Nekromanti Hellboy RPG

Andy

Vila i frid
Jag har surfat runt och kollat in lite Hellboy RPG men jag har några generella frågor till er som har läst/spelat spelet.

Hur fungerar systemet? Är det många och detaljerade regler?

Spelar man "bara" specialagenter, typ Hellboy, eller finns det utrymme för mer jordnära spel (varför man nu skulle vilja det)?

Är spelet välskrivet?

Är det ett rekommenderat köp?

Det är ju lite högaktuellt nu, med den nya filmen och allt. (Jag har själv endast sporadiskt läst serien och är inte särskilt insatt).

Hej så länge!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Andy said:
Hur fungerar systemet? Är det många och detaljerade regler?
Systemet är en omarbetad variant av lättversionen av Gurps. Och det suger. Det är för detaljerat för att få kallas "lätt", det är för orealistiskt för att motivera detaljrikedomen, det tillför ingenting och det bråkar ganska ordentligt. Och det är helt sjukt obalanserat.

Andy said:
Spelar man "bara" specialagenter, typ Hellboy, eller finns det utrymme för mer jordnära spel (varför man nu skulle vilja det)?
Det finns med regler och spånt för att spela annat än specialagenter. Fast som sagt, varför skulle man vilja det? =)

Andy said:
Är spelet välskrivet?
Jag tycker det. Eller ja, det är ett licensspel - det står inget i det man inte kan fixa genom att läsa Hellboy- och BPRD-serialbumen och plocka sitt favoritregelsystem. Men det är en rätt OK sammanställning av tidslinje etc.

Andy said:
Är det ett rekommenderat köp?
Om det är rea.

Andy said:
Det är ju lite högaktuellt nu, med den nya filmen och allt. (Jag har själv endast sporadiskt läst serien och är inte särskilt insatt).
Jag försökte spelleda Hellboy med originalregler, det pajjade redan efter nåt spelmöte pga konstigheter i reglerna och extrem obalans. Man snubblade på regelverket hela tidfen, så att säga. I slutänden bytte vi till en hemmapulad variant av White Wolfs Adventure!-regler, vilket funkar mycket bättre.

White Wolf äger Steve Jackson Games på att göra regelsystem. Men ingen äger SJG vad gäller världsmoduler och tilläggsböcker.