Hellraiser-rollspelet som inte finns (vad jag vet)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag håller ju på och ser Hellraiser-filmserien just nu. Det verkar inte finnas något licensierat Hellraiser-rollspel, så min hjärna har – helt oombedd – börjat skissa på hur jag skulle göra ett sådant. Egentligen har det nog knappt verkshöjd, men jag behöver skriva ner det för att kunna släppa det (jag har ju andra projekt på G) så här är hur jag skulle göra det.

Rollpersonerna är överlevare. Alltså, de har överlevt en cenobit-inkursion. Eventuellt låter man första äventyret vara den inkursion de överlever. Jag kan också tänka mig att man kör en inkursion per rollperson, där övriga spelare får spela SLP:er. Eller så skapar man ett antal rollpersoner och den som överlever få bli någons permanenta?

Men i alla fall. Man är inte en del av någon organisation, men har inga resurser eller någon backup att kalla på. Det finns en Hunter: The Reckoning-style BBS nånstans där traumatiserade överlevare delar med sig av mer eller mindre korrekt information. Och där man kan få tips om nya inkursioner att undersöka.

För givetvis drivs man att undersöka mer. Nyfikenhet, sjukligt begär att upprepa sitt eget trauma, önskan att rädda världen, vad det nu kan vara – nån motivation har man att gång på gång söka upp händelser kopplade till LeMarchand-kuberna.

Det här är, ungefär, riktlinjerna som BBS:ens åldermän pusslat ihop. De enforcas naturligtvis inte, men de som inte följer dem brukar sorteras bort förr eller senare:
  • Finns en omedelbar, pågående inkursion? Är det nån som just nu öppnar kuber eller är på väg att göra det? Försök stoppa inkursionen, med minimal förlust av människoliv. Men var inte rädd att offra fåtalet för flertalet; kuben brukar kräva ett och annat liv innan den stängs.
  • Cenobiter? Försök inte besegra dem, det går inte. Gör inga deals. Möjligen kan de distraheras, eller överlistas.
  • Identifiera alla offer – alla som dött för en cenobits hand eller av någon som flytt från dem. Bränn eller förstör deras kroppar och föremål deras blod rört vid. Annars kan de komma tillbaka.
  • Hitta alla kuber, och förstör dem. Om de inte kan förstöras, oskadliggör – men var medveten om att de tenderar att hittas igen, oavsett om de gjuts i cement eller kastas i djuphavsgravar.
Spelledarkapitlet skulle, om jag skrev det, såklart bygga på att man först genererar en situation – nån öppnar eller har öppnat kuben, oskyldiga har dragits med, förbered miljön, osv. Sedan gör man ett vanligt Krankskt spindelnät av platser och ledtrådar. Målsättningar för cenobiterna; de vill alltid ha folk att leka med – att visa fantastiska upplevelser för. Kan man ge dem det finns också möjligheten att få dem att ge sig av.

Nåt sånt, kanske.
Världens mest fantasifulla rollspelsidé? Nä. Kan det lika gärna göras i Kult/Hunter the Reckoning/Bortom/Whatever? Ja.
Men nu är det nedskrivet, och lämnar kanske mig ifred =)

(Om jag skulle göra det så skulle jag nog inte försöka få licensen; jag skulle äldra kuberna precis tillräckligt mycket och så skulle jag döpa spelet till typ "Such Sights To Show You" eller nåt)

Last edited:

Celledor

Hero
Hade inte detta kunna funka som en hack till aliens rollspelet? Spelar ingen roll vem du är eller vilken utrustning du har, du är ändå obetydlig mot det du kan möta. Funkar nog bra som enstaka korta scenarion . Kanske svårt för längre spel såvida man inte kört hårt på att sakta utreda saken.

God45

#PrayersForBahakan
Det här låter superkul! Jag gillar att det är bundet till just första filmen/storyn och att det är så tydligt i ”pågår en inkursion just nu?”. Så det är som en aktiv del av spelet och en inaktiv del.

Jag hade haft med att personer som dött eller försvunnit under en inkursion kan gå full Lord of Ilusions om de kommer tillbaks också och vara riktigt bad news själva (men inte cenobit nivå dåliga).