Jag håller ju på och ser Hellraiser-filmserien just nu. Det verkar inte finnas något licensierat Hellraiser-rollspel, så min hjärna har – helt oombedd – börjat skissa på hur jag skulle göra ett sådant. Egentligen har det nog knappt verkshöjd, men jag behöver skriva ner det för att kunna släppa det (jag har ju andra projekt på G) så här är hur jag skulle göra det.
Rollpersonerna är överlevare. Alltså, de har överlevt en cenobit-inkursion. Eventuellt låter man första äventyret vara den inkursion de överlever. Jag kan också tänka mig att man kör en inkursion per rollperson, där övriga spelare får spela SLP:er. Eller så skapar man ett antal rollpersoner och den som överlever få bli någons permanenta?
Men i alla fall. Man är inte en del av någon organisation, men har inga resurser eller någon backup att kalla på. Det finns en Hunter: The Reckoning-style BBS nånstans där traumatiserade överlevare delar med sig av mer eller mindre korrekt information. Och där man kan få tips om nya inkursioner att undersöka.
För givetvis drivs man att undersöka mer. Nyfikenhet, sjukligt begär att upprepa sitt eget trauma, önskan att rädda världen, vad det nu kan vara – nån motivation har man att gång på gång söka upp händelser kopplade till LeMarchand-kuberna.
Det här är, ungefär, riktlinjerna som BBS:ens åldermän pusslat ihop. De enforcas naturligtvis inte, men de som inte följer dem brukar sorteras bort förr eller senare:
Nåt sånt, kanske.
Världens mest fantasifulla rollspelsidé? Nä. Kan det lika gärna göras i Kult/Hunter the Reckoning/Bortom/Whatever? Ja.
Men nu är det nedskrivet, och lämnar kanske mig ifred =)
(Om jag skulle göra det så skulle jag nog inte försöka få licensen; jag skulle äldra kuberna precis tillräckligt mycket och så skulle jag döpa spelet till typ "Such Sights To Show You" eller nåt)
Rollpersonerna är överlevare. Alltså, de har överlevt en cenobit-inkursion. Eventuellt låter man första äventyret vara den inkursion de överlever. Jag kan också tänka mig att man kör en inkursion per rollperson, där övriga spelare får spela SLP:er. Eller så skapar man ett antal rollpersoner och den som överlever få bli någons permanenta?
Men i alla fall. Man är inte en del av någon organisation, men har inga resurser eller någon backup att kalla på. Det finns en Hunter: The Reckoning-style BBS nånstans där traumatiserade överlevare delar med sig av mer eller mindre korrekt information. Och där man kan få tips om nya inkursioner att undersöka.
För givetvis drivs man att undersöka mer. Nyfikenhet, sjukligt begär att upprepa sitt eget trauma, önskan att rädda världen, vad det nu kan vara – nån motivation har man att gång på gång söka upp händelser kopplade till LeMarchand-kuberna.
Det här är, ungefär, riktlinjerna som BBS:ens åldermän pusslat ihop. De enforcas naturligtvis inte, men de som inte följer dem brukar sorteras bort förr eller senare:
- Finns en omedelbar, pågående inkursion? Är det nån som just nu öppnar kuber eller är på väg att göra det? Försök stoppa inkursionen, med minimal förlust av människoliv. Men var inte rädd att offra fåtalet för flertalet; kuben brukar kräva ett och annat liv innan den stängs.
- Cenobiter? Försök inte besegra dem, det går inte. Gör inga deals. Möjligen kan de distraheras, eller överlistas.
- Identifiera alla offer – alla som dött för en cenobits hand eller av någon som flytt från dem. Bränn eller förstör deras kroppar och föremål deras blod rört vid. Annars kan de komma tillbaka.
- Hitta alla kuber, och förstör dem. Om de inte kan förstöras, oskadliggör – men var medveten om att de tenderar att hittas igen, oavsett om de gjuts i cement eller kastas i djuphavsgravar.
Nåt sånt, kanske.
Världens mest fantasifulla rollspelsidé? Nä. Kan det lika gärna göras i Kult/Hunter the Reckoning/Bortom/Whatever? Ja.
Men nu är det nedskrivet, och lämnar kanske mig ifred =)
(Om jag skulle göra det så skulle jag nog inte försöka få licensen; jag skulle äldra kuberna precis tillräckligt mycket och så skulle jag döpa spelet till typ "Such Sights To Show You" eller nåt)
Last edited: