Nekromanti helt @#/*€^^ omöjligt att beskriva hus

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag var spelledare i helgen där äventyret utspelade sig i en stad. Jag lyckades bra med att ge färg åt spelledarpersoner i staden, men när jag skulle beskriva byggnader och interiörer inuti hus, så var det störtomöjligt, jag kände mig helt fantasilös och lyckades inte få fram något målande över huvud taget. Att säga att ett hus är av trä eller sten är ju ganska tillintetsägande, men jag vet inte hur jag ska beskriva, för jag har ju aldrig sett de hus jag beskriver, hade jag gjort det skulle det vara lättare. Hur gör man?

I spelledarboken finns det många kännetecken och beteenden som man kan använda för att ge lite färg åt sina SLP, men hus är helt jäkla omöjligt att beskriva. Kan någon hjälpa mig med lite specifika tips? Mina värdshusbeskrivningar blir minst sagt enformiga.

Honken

Hero
I spelledarboken finns det många kännetecken och beteenden som man kan använda för att ge lite färg åt sina SLP, men hus är helt jäkla omöjligt att beskriva. Kan någon hjälpa mig med lite specifika tips? Mina värdshusbeskrivningar blir minst sagt enformiga.

Nu ser jag väl mig själv inte som en expert på området. Men... en variant kan kanske vara att läsa in sig på hur byggnader ser ut i olika kulturer/områden. Det kan ge lite mer variation...

/Honken

Dracohoribilis

Warrior
orka göra de...
Själv blir det alltid lika roligt, låt dig själv tänka så mycket som möjligt, rita upp en kvadrat tre bord och någon stol förklara att en full människa sitter och snackar med en planta och en annan ligger åp golvet och sover med en gris finns en trappa som leder upp till rummen och värdshusvärden står där och ler mot er som om ni var hans första kunder :gremsmile: behövs inte mer, oftast när de vill veta något frågar dem, samt lämnar du lute till deras egen fantasi ser de själva hur de vill att de ska se ut utan att man förstår stämningen med en massa skumma saker, vill du göra saker intressanta beskriv bättre, annars slutar det oftast med att de frågar, de gör de alltid på mina äventyr, och då improviserar man... går alltid snabbt :gremsmile: hru ofta har de tusen saker de behöver veta om byggnaden, dessa byggnader lägger man ju ned mer tid på... och då oftast med lukter och annat som skämemr dem som ljud... :gremsmile: annars om du vill göra det hela roligare sök på internet printa ut lite exteriör bilder och visa upp dem :gremsmile:

Archelon

Veteran
Hur ett hus ser ut utanpå bör man nog läsa sig till i någon bok om ämnet "byggnadskonst" eller liknande. Några saker...beroende på hur detaljrikt du känner för att beskriva en byggnad kan du lägga till fler grejer. Först det som är mest ut stickande. Vägg och tak är viktigast. tex Stockvägg, tegel, plankor, sten, lera, jord, marmor etc.Tak kan vara platta eller "spettsiga" och där kan du också lägga till material som tegelpannor, lertak, vass, överväxt jord, trä osv. En färg kan man höfta till med snappt, vanligtvis brun, bäsh eller grå.
Efter det kan du beskriva fönster, antal vårningar, och större detaljer. Om fönstret är helt öppet, 2 träluckor, glas, 2-delat eller 4-delat glas. detaljer kan vara korsställda stödbalkar som är vanligt i england och finns nog med i sverige och kallas skånehus(?), utskutande tak vid ingången, att en stengrund på en meter sticker upp innan trä plankerna börjar, att det hänger en skylt vid dörren som säger vad det är för ställe osv.

Insidan av ett hus. Det beror ju lite på men börja med större detaljer först som är enkla för spelarna att minnas. Prioritet #1 är andra dörrar, rum och trappar från den platsen de är och kan se. Sen går man över till eventuell matta, öppen spis bokhylla, bord, fotölj/stol, tavla på farsan/kungen eller garderob. Efter det mindre prylar. Matredskapen som hänger på väggen, brons pannerna som står framför ugnen ljusen som står på bordet, katten i hörnet, klädkistan, dakkorset på väggen osv. Vardagsfolk har vanligtvis inte mycket grejer i huset, det brukar se ganska tomt ut. Deras yrkes utrustning, kläder, husgeråd sen finns det inte så mycket mer. Hos rikare har de fortfarande inte drös mycket gadjets som dräller överallt men där får du ju göra som du vill.

Värdshus ÄR ganska lika varan :gremtongue:
En bardisk eller plats där tjänstefolket står bakom och tar emot hungriga, törstiga och trötta personer, Ett par bord med stolar, barstolar kanske, stall, och en ovanvårdning med sängar. I de cirefaliska länderna är det tex alltid ett litet rum med badkar så man kan tvätta sig ren för ett par silver. Sen är det hur du vill ha stämningen med. Det kan antingen vara förfallet där stolarna inte har lika långa ben så man vinglar och trätalriken som maten serveras på ahr en djup spricka 1 decimeter bred in i den. Eller kanske ett gemytligare ställe med kuddar på stolarna. Kanske hänger det ett par stora älghorn på en vägg osv.

Ett litet tips är att ALDRIG lägga sovrummen på första våningen i ett värdshus där Rp:na kommer vistas ett tag. Blir så mycket irritation från spelarna när de hela tiden försöker gå och lägga sig på den inte befintliga övervårningen. :gremwink:

Håll till godo

Bunny

Crazy like a fool
Jag tror inte du behöver göra det så svårt för dig.

[*] Långt från citykärnan, kanske i skuggan av stadsmuren, ligger envåningshusen. Ingen bryr sig om dem så mycket, för de befinner sig inte i närheten av där saker faktiskt händer. De kan vara byggda i trä eller sten, men är i regel ganska slitna. Gatorna blev belagda med kullersten en gång i tiden, men det mesta av det är borta nu - lera är det man tar sig fram på. Stadsdelen är sömnig, men ibland kan det hetta till bland smutsiga gränder där få oinbjudna ögon ser.

[*] När man närmar sig stadens centrum märker man hur kommersen sätter igång. Fler, större och finare affärer kantar gatorna. Fler människor rör sig. Husen har här fått en extra våning och är i regel byggda i sten. Gatubeläggningen är kvar, för här händer det att en och annan rikemansvagn ska passera så smärtfritt som möjligt med dess snofsiga passagerare. Från ett fönster på övervåningen lutar en bystig kvinna sig ut och erbjuder sina tjänster till de kåta nykomlingar från landet som strosar längst gatorna, häpnandes över vad här finns att erbjuda.

[*] När man når Stora Torget får man se de finaste byggnaderna. Här finns bankhus, rådhus, badhus och massvis med stora och små tavernor. Byggnadernas fasader är i ett utomordentligt skick, och byggnaderna kan nå en höjd på 3-4 våningar. Fasaderna är ofta utsmyckade med ornamenteringar kring fönster och taknock. Här är det tjockt med folk för det finns massor att uppleva och köpa bland stånd och underhållare.

Sätt upp några enkla riktlinjer för dig själv, likt dem ovan. Ha koll på vart i staden spelarna befinner sig, ha koll på vad de gör där och, inte minst, varför de frågar från första början. Vill de få lite hintar om hur svårt det är att bryta sig in i stadens största bank - beskriv hur de har galler för fönstrerna och att en surmulen vakt står utanför. Vill de bränna kvacksalvaren Radamm Fiorilions hus - beskriv hur dess stenfundament knappast tar fyr, men om man kan ta sig upp till dess torvtak så kanske något går att ornda (även fast inte ens dessa brinner särdeles bra).

Tycker du att värdshus är enformiga? Det är de också. Tänk på olika sätt man kan variera dem på. Nästa gång de slår sig ner kanske de flyttat ut bänkar och bord under bar himmel, eller under ett ekträds mäktiga lövverk. Äldre värdshus kanske inte har någon bardisk, utan efter värdshusvärden tagit emot din beställning så går han en trappa ner till mat-, vin- respektive ölkällaren och hämtar. Tycker du de återkommande värdshusbeskrivningarna ändå känns tradiga, påpeka helt enkelt för spelarna att "det här haket ser ut precis så som ni förväntade er att det skulle göra, inga överraskningar precis. Inte ens servitrisens svassande gång eller fylltrattarnas trånande blickar förvånar. Det enda som sticker ut är den där ensamma mannen vid baren som sitter och röker på en pipa medan han tittar åt ert håll..."